Studia Kinanthropologica, 2008 (roč. 9), číslo 1

Koncipování PhD studia v pedagogických oborech z pohledu zkušeností v USA

Petr Blahuš

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):13-17  

Pojetí doktorského studia v pedagogických oborech, zčásti se dotýkajících studia odborníků v kinantropologii, by mělo být jasně koncipováno jako příprava nových vědeckých pracovníků. Dosavadní pojetí v pregraduálním (Bc) studie i magisterském studiu k tomu vytváří nedostatečné předpoklady. Podobné problémy se vyskytují i v pedagogických oborech v USA, kde k tomu v posledních letech zaujaly státní instituce stanovisko podporující změnu. Základem je včlenění příslušných částí vědecké přípravy už od bakalářské a masterské úrovně, aby začínající PhD studium mohlo navázat na určitou základní úroveň a nezačínalo od elementární přípravy. Cílem je přivést...

Aktivní životní styl dětí a mládeže jako determinant jejich zdatnosti a tělesného složení

Václav Bunc

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):19-23  

Aktivní životní styl (AŽS) je formou životního stylu (ŽS), který charakterizuje interakci mezi jedincem a okolím. Tato interakce v základním přiblížení má dvě složky biologickou a sociální. AŽS je chápán jako takový ŽS, v němž podstatné místo zaujímá také přiměřená pravidelná pohybová aktivita. Cílem této studie bylo ověřit možnost posouzení efektu AŽS na vybrané parametry tělesného složení (TS) a zdatnosti u dětí. Studie byla realizována u skupin zdravých dětí obou pohlaví. Hodnoceno bylo 450 chlapců a 340 děvčat bez pravidelné realizace pohybových aktivit a skupina aktivních dětí - 262 chlapců a 210 děvčat ve věku 6 až 14 let. Energetická náročnost...

Úloha zátěže při výchově

Václav Hošek

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):25-28  

Stres je nezbytnou adaptační součástí výchovy. S růstem civilizace klesá počet pohybově námahových zátěží. Tento pokles by měl kompenzovat sport. Jeho popularita u průměrně a podprůměrně výkonné populace je limitována neochotou "radovat se z utrpení". V tomto případě je nutné posilovat zábavé a prožitkové charakteristiky sportu.

Profesní spokojenost učitelů tělesné výchovy

Petr Jansa

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):29-37  

V článku uvádíme komparaci názorů a postojů absolventů programů tělesné výchovy a sportu ze dvou tělovýchovných fakult v České republice s ukončením studia v letech 1990 - 2005. Z výsledků dotazníkového šetření jsme se zaměřili na společné soubory učitelů tělesné výchovy - absolventy programu tělesné výchovy a sportu UK FTVS v Praze a UP FTK v Olomouci - a to jen v kompatibilních otázkách spokojenosti nebo nespokojenosti v zaměstnání.. V prvním dotazníkovém šetření v letech 1990 - 1996 bylo osloveno 670 učitelů tělesné výchovy, návratnost dotazníků - 207 osob tj. 31% Druhý soubor 1998 - 2005 na stejných fakultách měl 761 učitelů s návratností 405 dotazníků...

Profesní kompetence v učitelství tělesné výchovy (obecný základ)

Hana Válková

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):39-46  

Ve stati je prezentován vývoj profesních kompetencí učitele obecně od počátků povinného vzdělávání. Část práce je orientována na současné diskuse a názory na profesní kompetence. Diskuse se týkají formální, exaktní stránky kompetencí (vzdělání, certifikát, licence) a osobnostní, která je obtížně měřitelná, ale podstatná pro profese interakční. Jsou zmíněny klíčové kompetence, doporučené Evropskou komisí pro oblast vzdělávání. Profesní kompetence učitele Tv jsou vysvětleny na pozadí obecných kompetencí učitelských. Jsou uvedeny i příklady některých významných osobností, které formálních kompetencí nedosáhly (Jakub Jan Ryba). Závěr podtrhuje nutnost...

Problematika diagnostiky tělesného a motorického vývoje u dětí v předškolním věku

Vendula Baboučková

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):49-52  

Tento příspěvek pojednává o problematice hodnocení tělesného vývoje a motorického vývoje. Diskutuje a sumarizuje studie, které se zabývaly měřením a hodnocením vývoje tělesného a motorického, zejména u předškolní věkové kategorie. Sledování těchto dvou linií nám poskytuje zásadní informaci o zdravém tělesném růstu dětské poplace. Hodnocení tělesného růstu má v českých zemích dlouholetou tradici a jeho základním měřítkem jsou růstové percentilové grafy. Pro hodnocení motoriky nám slouží motorické testy, které diagnostikují jednotlivé pohybové schopnosti. Můžeme jich nalézt celou řadu, ale pro dětské kategorie jsou poměrně nejednotné. Experimentálně...

Nordic Walking jako postrehabilitační pohybový režim

Radka Bačáková, Petra Tlašková, Bronislav Kračmar

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):53-58  

V příspěvku je porovnána koordinace svalové práce v pletenci ramenním při volné bipedální chůzi a při chůzi s holemi. Porovnání je srovnáno s aktivitou při Vojtově reflexní lokomoci. Jako analytická metoda je použitá povrchová elektromyografie se synchronizovaným videozáznamem. Výzkum ukázal rozdíl v koordinaci práce sledovaných svalů v pletenci ramenním při volné chůzi a při chůzi s holemi. Při chůzi s holemi je charakter práce svalů lokomoční, byla nalezena kokontrakce dlouhých hlav pažních svalů a musculus latissimus dorsi. Koordinace práce svalů v pletenci ramenním se tak blíží charakteristikám Vojtovy reflexní lokomoce.

Vytvoření moderní multimediální učebnice sportovní gymnastiky a ověření efektivity jejího použití ve výuce

Gustav Bago

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):59-63  

Tato práce se zabývá vytvořením moderní multimediální učebnice sportovní gymnastiky a ověřením efektivity jejího použití ve výuce studentů oboru tělesná výchova na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity. Z důvodů značných rozdílů v předpokladech pro zvládnutí učiva byli studenti (ženy i muži) rozděleni do kontrolních a experimentálních skupin na základě vstupních testů. Výuka s pomocí multimediálních metodických materiálů byla aplikována po dva semestry výuky sportovní gymnastiky. Na konci druhého semestru byly na základě ohodnocení povinných gymnastických sestav zpracovány výstupní testy a ověřena pracovní hypotéza metodou jednofaktorového experimentu....

Záujem žiakov o úpoly na vybraných základných školách

Pavol Bartík

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):65-70  

Prezentovaný príspevok prináša výsledky empirického výskumu, zameraného na zistenie záujmu žiakov 2.stupňa základných škôl o úpoly. Výskumnú vzorku tvorilo 330 žiakov základných škôl z miest Poprad, Svit a Kežmarok. Hlavnou výskumnou metódou bol dotazník. Autor výskumom potvrdil, že úpoly sú u žiakov veľmi obľúbené a to ako u chlapcov, tak aj u dievčat. Na základe realizovaného výskumu odporúčame vo väčšej miere zaraďovať úpoly do vyučovacieho procesu, samozrejme v rámci možností učebných osnov.

Ročné prírastky v telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti 10 až 14 ročných žiakov základnej školy

Ladislav Bence, Robert Rozim

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):71-75  

Autori vo svojom príspevku analyzujú telesný rozvoj a pohybovú výkonnosť žiakov 2. stupňa ZŠ. Longitudinálnim sledovaním chlapcov vo veku 10 - 14 rokov hodnotia zmeny ktoré zaznamenali v 6 testoch motorických testoch pri vstupnom a výstupnom meraní počas školského roku. Autori konštatujú nárast telesnej výšky a telesnej hmotnosti u žiakov a pokles v úrovni pohybovej výkonnosti.

Porovnanie plaveckej výkonnosti uchádzačov o štúdium telesnej výchovy v Banskej Bystrici v školských rokoch 2007/2008 a 2008/2009

Matej Bence

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):77-81  

Autor sa v príspevku zaoberá plaveckou výkonnosťou uchádzačov o štúdium telesnej výchovy na FHV UMB v Banskej Bystrici v školskom roku 2007/2008 a 2008/2009.Hodnotí dosiahnuté výsledky uchádzačov z pohľadu kvality plávania prostredníctvom bodového hodnotenia a z pohľadu technického zvládnutia plaveckých spôsobov. Navrhuje možnosti zlepšenia vyučovacieho procesu v plávaní.

Inovácia školskej telesnej výchovy

Elena Bendíková, Ľudmila Jančoková

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):83-87  

Článok prináša základné informácie o nových možnostiach výučby v školskej telesnej výchove prostredníctvom pilates, ktoré je významným, účinným prostriedkom vyučovania a tiež výchovy. Výnimočná účinnosť je postavená na silnom autentickom osobnom zážitku a s ním spojenými emóciami, ktoré umocňujú skúsenosti človeka.

Význam kompenzačních cvičení pro správné držení těla

Blanka Hošková, Pavlína Nováková

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):89-91  

Kompenzační cvičení mají nezastupitelnou úlohu jak v prevenci tak i ve vyrovnání funkčních poruch týkajících se zejména pohybového systému. Výběr cvičení má však své zákonitosti, které je nezbytné dodržovat, aby byla zajištěna kvalita provedení pohybu a dosaženo cíle a očekávaného výsledku. Vlivem stále se zvětšujícího problému hypokineze v současné populaci a spíše statickým charakterem zatížení pohybového systému zvláště u dětí, dochází ke změnám, které vedou k funkčním poruchám a později i k bolesti. Každý člověk má specifický jemu vlastní pohybový vzor - např. chůzi, ale přesto existují obecné zákonitosti pohybové soustavy. Na základě několika...

Influence of Chosen Exercises on the Prevention and Reove Scoliosis of Students at Secondary School

Želmíra Jankovská, Martina Bartková

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):93-96  

V príspevku sa autori zaoberajú monitorovaním aktuálneho stavu a možnosťami vplyvu vybraných cvičení pri prevencii a odstraňovaní skolióz u žiakov Združenej strednej školy hotelových služieb a obchodu v Žiari nad Hronom. Príspevok je výsledkom štúdia dostupných dokumentov, testovaní v dvoch termínoch a následne aplikovaním vybraných cvičení vhodných pri prevencii skolióz. Všetky aktivity boli uskutočnené na vzorke žiakov navštevujúcich zdravotnú telesnú výchovu s diagnózou skolióza. Použila sme štyri testy pre možnosť porovnania aplikované v dvoch termínoch. Na základe dosiahnutých výsledkov vyhodnocujeme súčasný stav a možnosti vybraných cvičení pri...

Plavecká úroveň uchádzačov o štúdium telesnej výchovy a športu na Slovensku

Ľubomír Kalečík, Dušan Chebeň, Matej Bence

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):97-101  

Autori v príspevku analyzujú plaveckú výkonnosť uchádzačov o štúdium telesnej výchovy na vybraných vysokých školách na Slovensku - FTVŠ UK v Bratislave, PF UKF v Nitre a FHV UMB v Banskej Bystrici, v akademickom roku 2007/2008. Celkový počet uchádzačov o štúdium telesnej výchovy a športu bol 1002 ( 790 mužov a 212 žien ).Dosiahnuté výsledky uchádzačov porovnávajú na základe zaplávaných časov na 100 m a ich bodového hodnotenia v jednotlivých plaveckých spôsoboch podľa bodovacích tabuliek Získané výsledky vzájomne porovnávajú. Na základe dosiahnutých výsledkov autori konštatujú priemernú plaveckú výkonnosť uchádzačov o štúdium telesnej výchovy na vybrané...

Vybrané regionální aspekty sportovního diváctví

Kamil Kotlík, Pavel Slepička, Pavel Landa

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):103-109  

Předkládaný článek se zabývá vybranými regionálními charakteristikami sportovního diváctví, přičemž těžiště je kladeno do socio-demografických charakteristik sportovních diváků. Hlavní snahou je pak analýza současné divácké populace jednotlivých krajů České republiky a její struktury. Výzkum probíhal v letech 2007 a 2008 a byl proveden na vzorku 5629 divácích kopané, ledního hokeje, basketbal, volejbalu, házené a florbalu. Kromě florbalu byla zastoupena všechna družstva nejvyšších soutěží mužů. Celkově článek přehledně charakterizuje a analyzuje socio-demografickou situaci sportovních diváků v jednotlivých regionech České republiky s návazností na...

Pedagogický pohled na monitorování pohybových aktivit dětí

Karel Kovář

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):111-114  

V oblasti monitorování pohybových aktivit převažují dva základní přístupy - psychosociíální založený na metodách pedagogického výzkumu a biomedicínský založený na monitorování pomocí záznamových zařízení. Pohybové aktivity dětí jsou však převážně herního charakteru a je problém objektivně monitorovat pohybové režimy zejména objem, intenzitu, frekvenci a typ pohybové aktivity, kdy použité metody vždy měří pouze určitou část a zbytek odhadují. Pro lepší pochopení pohybových aktivit a jejich nedostatečnosti na zdraví dětí je nutné zvalitňovat metodologii monitorování a využít kombinaci obou přístupů.

Výuka plavání prostřednictvím vodního póla

Petra Krásová, Jan Štumbauer

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):115-119  

Článek se zabývá možností využití vodního póla při výuce a tréninku plavání. V textu jsou cvičení a různé herní prvky, které je možné použít nejen jako zpestření hodiny, ale zároveň jako výukového (tréninkového) prvku, aniž bychom ztratili kvalitativní či kvantitativní stránku výuky (tréninku). Prostřednictvím vodního póla můžeme trénovat sílu, koordinaci, vytrvalost, rychlost, cit pro vodu, zábavnou formou, která může pomoci udržet adherenci plavce, který by jinak zanechal činnosti.

Testování břišních svalů

Renata Malátová, Pavla Dřevikovská

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):121-126  

Cílem práce bylo porovnat testy, které charakterizují stav svalů v bederní části páteře při statickém a dynamickém zatížení. Byl vybrán test leh-sed opakované z testové baterie UNIFITTEST 6-60 a test na zjištění stavu svalů hlubokého stabilizačního systému páteře. Jednotlivé testy byly měřeny svalovým dynamometrem MD01. Protože svaly hlubokého stabilizačního systému (HSSP) tvoří jednu funkční jednotku a dysfunkce pouze jediného svalu způsobuje dysfunkci celého systému, předpokládáme, že při testech bude poměr zapojení přímého břišního svalu i příčného břišního svalu shodný. Výzkumu se zúčastnilo 45 zdravých žen. Průměrný věk 21,6 let. Výsledky měření...

Názory a postoje žiakov vybraných stredných škôl k pohybovým aktivitám a športovaniu

Jiří Michal

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):127-130  

Autor v práci skúma problematiku záujmu žiakov o pohybové aktivity. Výskum bol zrealizovaný na stredných školách v regióne východného Slovenska. Výskumu sa zúčastnilo 366 žiakov stredných škôl. Z výsledkov výskumu vyplynulo, že väčší záujem o pohybové aktivity je u chlapcov ako u dievčat. U chlapcov prevládal záujem o športové hry a dievčatá preferovali tanečné aktivity. Výskum potvrdil celkovo nízky záujem žiakov o pohybové aktivity.

Zařazení a význam bojového umění aikido do výuky tělesné výchovy na 1. stupni základní školy

Ludvík Michalov

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):131-136  

Článek se zabývá významem zařazení bojového uměni Aikido do výuky na 1.st. základních škol, objasňuje "co je to Aikido" a didaktiku, morální aspekty, popis a význam méně známých forem dechových cvičení, jako základní princip při cvičení.

Změny v pojetí hudebně pohybové výchovy

Viléma Novotná, Michaela Brtníková

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):137-140  

Hodiny tělesné výchovy ve škole jsou vhodným prostředím pro motivaci žáků ke zvýšení zájmu o pohybové činnosti vedoucí k aktivnějšímu životnímu stylu. Hledají se takové podněty, které mohou naplnit potřeby a očekávání určité věkové skupiny. Pro dívky jsme vybrali jejich oblíbenou činnost, cvičení s hudbou a tanec. Jako impuls k pohybu jsme zvolili hudbu. Pro výuku jsme modernizovali obsah a formu hudebně pohybové výchovy zaměřené na osvojování rytmických gymnastických a tanečních dovedností podporujících vlastní pohybovou tvořivost. Byl zpracován e-learningový učební text Gymnastika - Rytmika, byly vytvořeny tří díly DVD - Základy taneční techniky,...

Úroveň pohybových zručností v športovej gymnastike žiakov 9. ročníka základných škôl v Detve

Júlia Palovičová

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):141-148  

Autorka v príspevku poukazuje na problémy školskej telesnej výchovy na druhom stupni ZŠ. Cieľom nášho výskumu bolo monitorovanie aktuálnej úrovne pohybových zručností v športovej gymnastike na základnej škole.

Problematika hodnot u sportující mládeže

Martin Pěkný, Pavel Slepička

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):149-152  

Cílem příspěvku je deskripce a následné porovnání preference hodnot a hodnotových typů u mládeže sportující s mládeží nesportující. Pro zjišťování hodnot a hodnotových typů byl použit dotazník Schwartz Value Survey questionnaire (SVS), který byl pro účely našeho výzkumu rozšířen o tři hodnoty spojené se sportováním (psychofyzická kondice , možnost sportovat, být fyzicky atraktivní). Takto rozšířený dotazník byl v ČR revalidizován ve výzkumné studii (Kavalíř 2003).

Hodnotenie odrazovej výbušnosti slovenskej reprezentácie v basketbale v kategórii chlapci U14

Robert Rozim

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):153-155  

Autor sa vo svojom príspevku zaoberá hodnotením odrazovej výbušnosti Slovenských reprezentantov v basketbale v kategórii U14. Na hodnotenie úrovne použil odporúčané normy používané pre skokanské atletické disciplíny. Konštatuje veľmi nízku úroveň a navrhuje niektoré odporúčania na zmenu.

Právne vedomie v športe a právny štát

Zuzana Sakáčová

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):157-162  

Autorka sa v príspevku zamerala na nové prístupy k problematike vzťahov športu a práva a postavenia predmetu "Šport a právo" v projektoch FTVŠ v Bratislave, ktorý vychádza zo súčasných pomerov v danej oblasti Slovenskej republiky. Súčasná športová prax prináša zo sebou stále zložitejšie problémy, riešenie ktorých si vyžaduje ucelenú predstavu o podstate, charaktere a vývoji športu, jeho vplyvu na spoločnosť a jeho funkcie. Záujem o štúdium právnych aspektov v športe sa zvýšil s narastaním rizík v športe, s posilnením ekonomického vplyvu na šport, komercionalizáciou a s tým súvisiacimi zmenami hodnôt v športe, ako aj so zmenami v transformujúcich sa...

Vplyv úpolových cvičení a prvkov karate na úroveň zámernej pozornosti žiakov II. stupňa základnej školy na hodinách telesnej výchovy

Miroslav Sližik

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):163-171  

Autor sa vo svojom príspevku zameral na sledovanie aktivity a udržiavania zámernej pozornosti žiakov stredného školského veku na hodinách telesnej výchovy. Prostredníctvom aplikácie pedagogického experimentu sa pokúsil preukázať predpokladanú možnú mieru pozitívneho vplyvu úpolových cvičení a prvkov karate na úroveň zámernej pozornosti žiakov vyučovaní telesnej výchovy. Prezentované výsledky výskumu poukazujú na pozitívnu mieru vplyvu uvedených cvičení a tréningových prvkov karate na efektívne aktivizovanie a následné udržiavanie zámernej pozornosti žiakov na vyučovaní. Cieľom predloženej štúdie bolo taktiež širokej odbornej verejnosti na faktografickom...

Gymnastika v školskej telesnej výchove a jej perspektívy

Elena Strešková

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):173-176  

Proces transformácie vzdelávania slovenského školstva sa dotklo i vyučovania telesnej výchovy na všetkých jej stupňoch. Žiaľ, nie v pozitívnom smere. Zaujímala nás perspektíva vyučovania gymnastiky a vzťah stredoškolákov k jej jednotlivým druhom. Názory 512 študentov stredných škôl z Bratislavy boli diferencované. Chlapci uprednostňovali vyučovanie športovej gymnastiky a prejavili záujem o zaradenie kondičnej kulturistiky do tematického celku gymnastika. Dievčatá mali v obľube rytmickú gymnastiku a očakávajú rozšíriť vyučovanie gymnastiky o rôzne druhy aerobikov a tance. Výskum potvrdil dobrú vedomostnú úroveň obidvoch pohlaví o pozitívnom vplyve gymnastiky...

Některé aspekty státní podpory sportu na příkladu triatlonu

Jiří Suchý

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):177-181  

Článek se zabývá problémy výběru talentovaných sportovců ve věku 15-19 do Sportovních center mládeže na příkladu triatlonu.

Pohybová aktivita studentů oborové tělesné výchovy Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity

Zdeněk Šebrle, Martin Zárybnický

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):183-189  

Výzkumná práce je zaměřena na pohybovou aktivitu studentů oborové tělesné výchovy Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Výzkum byl proveden na jaře roku 2007 na souboru studentů oborové tělesné výchovy ve věku 20 až 26 let. Zjišťuje rozsah pohybové aktivity ze dvou zdrojů, z dotazníku IPAQ (intenzivní, středně zatěžující pohybovou aktivitu a chůzi) a z krokoměrů SW - 700 (počet kroků a spotřebu kcal). Zjištěné výsledky porovnává se zdravotními doporučeními k týdenní pohybové aktivitě. Výsledky jsou zaznamenány formou tabulek a grafů. Zjištěné výsledky studentů a studentek nevykazují statisticky významné rozdíly, studenti...

Sledování gymnastických dovedností u žen při přijímacích talentových zkouškách na FSPS MU

Dagmar Šimberová, Alena Skotáková, Petr Hedbávný

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):191-193  

Autoři publikují výsledky procentuelního vyjádření zvládnutelnosti vybraných gymnastických prvků při přijímacím řízení na FSpS MU. Při sledování bylo zapojeno 275 žen, adeptek oborového studia TV a sport. Bylo zjištěno, že prvky přemet vpřed na akrobacii a výmyk na hrazdě zvládalo bez větších obtíží více než 50 % dívek.

Model telesnej prípravy v bezpečnostnom študijnom programe

Karol Šipoš

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):195-199  

Príspevok predstavuje model telesnej prípravy v bezpečnostnom študijnom programe v podmienkach Vysokej školy bezpečnostného manažérstva v Košiciach a tvorenie osnovy tohto predmetu. Príspevok je edukologického charakteru.V učebnom programe ponúkame v predmete TV formy základnej i špeciálnej telesnej výchovy - sebaobranu a boj zblízka, streleckú prípravu, výcvikové kurzy prežitia, lyžiarsky a vodácky výcvik; pripravujeme kondičný výcvik na prekážkovej dráhe. Telesná výchova je voliteľný študijný predmet. Údaje zo zimného semestra akademického roka 2007/08: percentuálne zastúpenie cvičiacich z celkového počtu študentov bolo v 1.ročníku 65 %, v 2.ročníku...

Atraktivní tělovýchovné kurzy na VŠ - historie a současnost

Zdeněk Valjent

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):201-205  

V této krátké studii se autor pokusil definovat pojem atraktivní činnosti vhodné pro tělovýchovné kurzy vysokoškoláků. Nastínil zde historii tělovýchovných kurzů za 1.republiky, našel atraktivní kurzy z období 1.republiky i období socialismu. V hlavní části pak vyjmenoval atraktivní kurzy a další pohybové činnosti, které se uskutečňují na Českém vysokém učení technickém v Praze. Mezi ty nejatraktivnější řadí: mořské kajaky na Sardinii, Korsice a ve Švédsku; Turistiku na Yukonu; přechod pohoří Fagaraš - Piatrra Craiului; přechod norské náhorní plošiny Hardangervidda; výstup na Mont Forel v Grónsku; přechod Špicberků; přechod Kavkazu s výstupem na Elbruz;...

Jaké sporty preferují studenti ČVUT?

Zdeněk Valjent

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):207-210  

Autor se v krátké studii věnuje problematice obliby sportů u studentů ČVUT v Praze. Výsledky získal sledováním počtu přihlášených studentů vyšších ročníků do jednotlivých sportů ve dnech 17.6. až 11.7.2008, kdy se studenti zapisovali pomocí internetového připojení na stránky ÚTVS ČVUT. Bylo jich celkem 1201. Výsledky plně ukazuje tabulka č.1.Nejoblíbenějším sportem je jako v minulých letech stále kondiční posilování, na druhé místo se nově vyšvihlo lezení na umělou stěnu jako zástupce "adrenalinových sportů", třetí je florbal - fenomén mezi mládeží z posledních let. Plně se potvrzuje trvající zájem o "moderní sporty" jako squash, bowling a golf, na...

Vývoj věku vrcholné výkonnosti v plavání v letech 1970-2007

Radek Vobr

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):211-214  

Cílem předkládané studie bylo zpracování a vyhodnocení věku vrcholné výkonnosti v plavání. Na základě analýzy dat z vrcholných světových šampionátů (MS a OH) jsme vyhodnotili věk prvních tří plavců a plavkyň. Všechny výsledky jsou zpracovány pomocí grafů distribuční funkce a základních statistických metod (rozsah souboru, minimální hodnoty, maximální hodnoty, průměr a směrodatná odchylka). Ve výsledcích jsou publikované výsledky všech plaveckých disciplín u mužů i žen od roku 1972.

Vybrané faktory lezecké výkonnosti a jejich vliv na výkon ve sportovním lezení

Ladislav Vomáčko

Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):215-221  

Dvě vybrané studie sledovaly základní charakteristiky výkonu sportovních lezců. První studie sledovala obratností schopnosti výkonnostních lezců (účastníků českého poháru v soutěžním lezení na obtížnost) a délku lezecké praxe. Počet zúčastněných probandů (N = 18; z toho muži 9, ženy 9) s minimální výkonností ve skalním lezení ženy 7a, muži 7c dle francouzské stupnice obtížnosti sportovního lezení a lezecké praxe min. 70 měsíců. Z výsledků první studie vyplývá, že nejvýznamnější vliv na výkon sportovních lezců má v daném souboru délka lezecká praxe. Druhá studie popisuje antropometrické charakteristiky sportovních lezců soutěžících v českém poháru v...