Studia Kinanthropologica 2007, 8(2):69-73
Posturální stav páteře u sedících hudebníků na Střední hudební škole - Niš, Srbsko
- Faculty of Sport and Physical Education, University of Niš, Serbia
Cílem výzkumné studie zjistit stav držení těla v oblasti páteře u studentek a a studentů střední hudební školy v Niši, hrajících v sedě na smyčcové a žesťové nástroje , piano a členy pěveckého. Výzkumný soubor tvořilo 68 sedících žáků - hudebníků (36 ženského a 32 mužského pohlaví ) ve věku od 15 -ti do 19-ti let. Držení těla v oblasti páteře bylo zjišťováno ve třech proměnných - odchylky lordotické, kyfotické a skoliozní, pomocí somatoscopických a somatometrických metod. Dále byl použit dotazník k získání údajů o způsobu nošení nástroje. Výsledky ukázaly, že všech 68 zkoumaných osob mělo přinejmenším jednu ze tří zkoumaných diferencí v držení těla. Statisticky významné rozdíly byly prokázány mezi houslisty a dalšími hudebníky, rovněž tak mezi oběma pohlavími.
Klíčová slova: poruchy v držení těla; ženské a mužské pohlaví; způsob nesení hudebního nástroje
Zveřejněno: 30. září 2007 Zobrazit citaci
Reference
- Bogdanovic, Z. (2005). Manifestation of kyphotic and lordotic bad body posture influenced by backpack carrying type. In S. Joksimovic (Ed.), Proceedings of "Fis-communications 2005" (pp. 59 - 65). Nis: Faculty of Physical Education.
- Milenkovic, S. (2001). The influence of programmed corrective gymnastics exercising on the postural status of pupils engaged in tennis school training process. Unpublished master thesis. Nis: Faculty of Physical Education.
- Zivkovic, D. (1987). The influence of programmed physical education curriculum on the spinal column deformities in frontal plane. Unpublished doctoral dissertation. Nis: Faculty of Philosophy, Physical Education Department.
- Zivkovic, D. (2000). Theory and methodics of corrective gymnastics. Nis : SIA.
- Zivkovic, D. & Milenkovic, S. (1993). Postural deformities in pre-school children. In N. Zivanovic (Ed.), Proceedings of "Fis-communications '95" (pp. 159 - 160). Nis : Faculty of Philosophy, Physical Education Department.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.