Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):13-17

Koncipování PhD studia v pedagogických oborech z pohledu zkušeností v USA

Petr Blahuš
Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, ČR

Pojetí doktorského studia v pedagogických oborech, zčásti se dotýkajících studia odborníků v kinantropologii, by mělo být jasně koncipováno jako příprava nových vědeckých pracovníků. Dosavadní pojetí v pregraduálním (Bc) studie i magisterském studiu k tomu vytváří nedostatečné předpoklady. Podobné problémy se vyskytují i v pedagogických oborech v USA, kde k tomu v posledních letech zaujaly státní instituce stanovisko podporující změnu. Základem je včlenění příslušných částí vědecké přípravy už od bakalářské a masterské úrovně, aby začínající PhD studium mohlo navázat na určitou základní úroveň a nezačínalo od elementární přípravy. Cílem je přivést doktorské studium v pedagogických oborech na srovnatelnou úroveň s ostatními obory.

Klíčová slova: vzdělávání učitelů; doktorské studium; kinesiologie; kinantropologie; sportovní věda

Zveřejněno: 30. březen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Blahuš P. Koncipování PhD studia v pedagogických oborech z pohledu zkušeností v USA. Studia Kinanthropologica. 2008;9(1):13-17.
Stáhnout citaci

Reference

  1. AACN (2001). Indicators of quality in research-focused doctoral programs in nursing. American Association of Colleges of Nursing (AACN). Available at http://www.aacn.nche.edu/publications/positions/qualityindicators.htm
  2. AERA (2003).American Educational Research Association: Resolution on the essential elements of scientifically-based research. Retrievable from http://www.aera.net/meeting/councilresolution03.htm
  3. Anderson, G. (2002). Reflecting on research for doctoral students in education. Educational Researcher, 31 (7), pp. 22-25. Přejít k původnímu zdroji...
  4. APA (1999). Standards for educational and psychological testing. American Psychological Association (APA), American Educational research Association (AERA), National Council for Measurement in Education (NCME). Washington, DC: APA.
  5. Blahuš, P., et al. (1993). Kinanthropology - a new recognized scientific discipline. Acta Universitatis Carolinae Gymnica, 29 (2),pp. 61-78.
  6. Blahuš, P. (2004a). On the conceptual foundations of "Psychomotricity" as science. Invited plenary lecture on European Congress of Psychomotricity "Psychomotor Identity - Specificity and Diversity", by European Forum of Psychomotricity and Portuguese Association of Psychomotricity. Lisbon, March 31 - April 2, 2004.
  7. Blahuš, P. (2004b). Trends in SEM in behavioral research and possible further formal methods. Conference on Diagnostics of Motoricity, Faculty of Education, Ostrava University, The Czech Republic, November 25-26, 2004.
  8. Blahuš, P. (2005). On methodological aspects of building human movement science: Psychomotricity, and kinanthropology. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 40 (2), 2004, pp. 5-18.
  9. Brannen, J. (Ed.) (1992). Mixing methods: Qualitative and quantitative research. Averbury.
  10. Constas, M. A. (1998). Deciphering postmodern educational research. Educational Researcher, 27 (9), 36-42. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Čelikovský, S. (1974). Metody výzkumu v antropomotorice. [Research methods in anthropomotoricity]. In S. Čelikovský (Ed.), Antropomotorika. Praha: SPN.
  12. Eisenhart, M., & Towne, L. (2003). Contestation and change in national policy on "scientifically based" educational research. Educational Researcher, 32 (7), pp. 31-38. Přejít k původnímu zdroji...
  13. ESRA (2002). Education sciences reform Act of 2002. US Public Law No. 107-279, retrievable from http://www.ed.gov/legislation/EdSciencesRef/.
  14. Feuer, M. J., Towne, L., & Shavelson, R. J. (2002). Scientific culture and educational research. Educational Researcher, 31 (8), pp. 4-14. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Hendl, J. (1997). Metodologická triangulace v empirickém výzkumu. Česká kinantropologie (Czech), 1 (2), ss. 75-85. [Methodological triangulation in empirical research.]
  16. Hiebert, J., Gallimore, R., & Stigler, J. W. (2002). A knowledge base for teaching profession. Educational Researcher, 31 (5), pp. 3-15. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Hyman, S. E. (2003). Neuroscience and the doctorate: The challenges of multidiciplinarity. (Carnegie Essays on the Doctorate). Menlo Park,CA: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Retrievable from http://www.carnegiefoundation.org/cid
  18. IES (2004). Predoctoral interdisciplinary research training program in the education sciences, CFDA 84.305C. Department of Education, Institute for Education Sciences (IES), Washington, DC: U. S.
  19. Labaree, D. (2003). The peculiar problems of preparing educational researchers. Educational Researcher, 32 (4), pp. 13-22. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Mayer, R. E. (2000). What is the place of science in educational research? Educational researcher, 29 (6), pp. 38-39. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Moran, J.D., & Malott, R.W. (2004). Evidence-based educational methods. Elsevier Academic Press. Přejít k původnímu zdroji...
  22. NCLBA (2001). No child left behind Act of 2001. US Public Law No. 107-110, 107th Congress. Washington, DC: Government Printing Office. Retrieved: http://thomas.loc.gov.
  23. NRC (2002). Scientific research in education. Report by National Research Council (NRC). Washington, DC: National Academy Press.
  24. NSF (2004). Graduate research fellowship program, NSF 04-615. National Science Foundation (NSF). Retrievable http://www.nsf.gov.
  25. Pallas, A. (2001). Preparing educational doctoral students for epistemological diversity. Educational Researcher, 30 (5), pp. 6-11. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Report (2003). Report commision training & education EFfPMT. Minimum curriculum PMT Bachelor future plans. Vienna, September 2003, European Forum of Psychomotricity. (Unpublished handout, 19 pp.)
  27. Richardson, V. (2003). Education: The Ph.D. in education. (Carnegie Essays on the Doctorate). Menlo Park,CA: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Retrievable from http://www.carnegiefoundation.org/cid
  28. Sarason, S. B. (1993). The case for change: Rethinking the preparation of educators. San Francisco: Jossey-Boss.
  29. Slife, B. D., & Gantt, E. E. (1999). Methodological pluralism. Journal of clinical Psychology, 55, pp.1453-65. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Sung, N.S. et al. (2003). Educating future scientists. Science 301 (5639), pp. 1485-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (1990). Research methods in physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics. (And further editions up to 2005)
  32. Thompson, B. (1996). AERA editorial policies regarding statistical significance testing:three suggested reforms. Educational Researcher, 25 (2), pp. 26-30. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Valentine, J. C., & Cooper, H. (2003). What Works Clearinghouse study design and implementation device. Washington, DC: U.S. Department of Education.
  34. Viadero, D. (2004). The skills gap. Education Week, (January 7). Retrievable from http://www.edweek.org/ew/ewstory.sfg?slug=16Train.h23&keywords=skills%20gap
  35. Yanchar, S. C., Gantt, E. E., & Clay, S. L. (2005). On the nature of Critical Methodology. Theory and Psychology,15 (1), pp. 27-50. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.