Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):13-17
Koncipování PhD studia v pedagogických oborech z pohledu zkušeností v USA
- Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, ČR
Pojetí doktorského studia v pedagogických oborech, zčásti se dotýkajících studia odborníků v kinantropologii, by mělo být jasně koncipováno jako příprava nových vědeckých pracovníků. Dosavadní pojetí v pregraduálním (Bc) studie i magisterském studiu k tomu vytváří nedostatečné předpoklady. Podobné problémy se vyskytují i v pedagogických oborech v USA, kde k tomu v posledních letech zaujaly státní instituce stanovisko podporující změnu. Základem je včlenění příslušných částí vědecké přípravy už od bakalářské a masterské úrovně, aby začínající PhD studium mohlo navázat na určitou základní úroveň a nezačínalo od elementární přípravy. Cílem je přivést doktorské studium v pedagogických oborech na srovnatelnou úroveň s ostatními obory.
Klíčová slova: vzdělávání učitelů; doktorské studium; kinesiologie; kinantropologie; sportovní věda
Zveřejněno: 30. březen 2008 Zobrazit citaci
Reference
- AACN (2001). Indicators of quality in research-focused doctoral programs in nursing. American Association of Colleges of Nursing (AACN). Available at http://www.aacn.nche.edu/publications/positions/qualityindicators.htm
- AERA (2003).American Educational Research Association: Resolution on the essential elements of scientifically-based research. Retrievable from http://www.aera.net/meeting/councilresolution03.htm
- Anderson, G. (2002). Reflecting on research for doctoral students in education. Educational Researcher, 31 (7), pp. 22-25.
Přejít k původnímu zdroji...
- APA (1999). Standards for educational and psychological testing. American Psychological Association (APA), American Educational research Association (AERA), National Council for Measurement in Education (NCME). Washington, DC: APA.
- Blahuš, P., et al. (1993). Kinanthropology - a new recognized scientific discipline. Acta Universitatis Carolinae Gymnica, 29 (2),pp. 61-78.
- Blahuš, P. (2004a). On the conceptual foundations of "Psychomotricity" as science. Invited plenary lecture on European Congress of Psychomotricity "Psychomotor Identity - Specificity and Diversity", by European Forum of Psychomotricity and Portuguese Association of Psychomotricity. Lisbon, March 31 - April 2, 2004.
- Blahuš, P. (2004b). Trends in SEM in behavioral research and possible further formal methods. Conference on Diagnostics of Motoricity, Faculty of Education, Ostrava University, The Czech Republic, November 25-26, 2004.
- Blahuš, P. (2005). On methodological aspects of building human movement science: Psychomotricity, and kinanthropology. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 40 (2), 2004, pp. 5-18.
- Brannen, J. (Ed.) (1992). Mixing methods: Qualitative and quantitative research. Averbury.
- Constas, M. A. (1998). Deciphering postmodern educational research. Educational Researcher, 27 (9), 36-42.
Přejít k původnímu zdroji...
- Čelikovský, S. (1974). Metody výzkumu v antropomotorice. [Research methods in anthropomotoricity]. In S. Čelikovský (Ed.), Antropomotorika. Praha: SPN.
- Eisenhart, M., & Towne, L. (2003). Contestation and change in national policy on "scientifically based" educational research. Educational Researcher, 32 (7), pp. 31-38.
Přejít k původnímu zdroji...
- ESRA (2002). Education sciences reform Act of 2002. US Public Law No. 107-279, retrievable from http://www.ed.gov/legislation/EdSciencesRef/.
- Feuer, M. J., Towne, L., & Shavelson, R. J. (2002). Scientific culture and educational research. Educational Researcher, 31 (8), pp. 4-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hendl, J. (1997). Metodologická triangulace v empirickém výzkumu. Česká kinantropologie (Czech), 1 (2), ss. 75-85. [Methodological triangulation in empirical research.]
- Hiebert, J., Gallimore, R., & Stigler, J. W. (2002). A knowledge base for teaching profession. Educational Researcher, 31 (5), pp. 3-15.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hyman, S. E. (2003). Neuroscience and the doctorate: The challenges of multidiciplinarity. (Carnegie Essays on the Doctorate). Menlo Park,CA: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Retrievable from http://www.carnegiefoundation.org/cid
- IES (2004). Predoctoral interdisciplinary research training program in the education sciences, CFDA 84.305C. Department of Education, Institute for Education Sciences (IES), Washington, DC: U. S.
- Labaree, D. (2003). The peculiar problems of preparing educational researchers. Educational Researcher, 32 (4), pp. 13-22.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mayer, R. E. (2000). What is the place of science in educational research? Educational researcher, 29 (6), pp. 38-39.
Přejít k původnímu zdroji...
- Moran, J.D., & Malott, R.W. (2004). Evidence-based educational methods. Elsevier Academic Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- NCLBA (2001). No child left behind Act of 2001. US Public Law No. 107-110, 107th Congress. Washington, DC: Government Printing Office. Retrieved: http://thomas.loc.gov.
- NRC (2002). Scientific research in education. Report by National Research Council (NRC). Washington, DC: National Academy Press.
- NSF (2004). Graduate research fellowship program, NSF 04-615. National Science Foundation (NSF). Retrievable http://www.nsf.gov.
- Pallas, A. (2001). Preparing educational doctoral students for epistemological diversity. Educational Researcher, 30 (5), pp. 6-11.
Přejít k původnímu zdroji...
- Report (2003). Report commision training & education EFfPMT. Minimum curriculum PMT Bachelor future plans. Vienna, September 2003, European Forum of Psychomotricity. (Unpublished handout, 19 pp.)
- Richardson, V. (2003). Education: The Ph.D. in education. (Carnegie Essays on the Doctorate). Menlo Park,CA: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Retrievable from http://www.carnegiefoundation.org/cid
- Sarason, S. B. (1993). The case for change: Rethinking the preparation of educators. San Francisco: Jossey-Boss.
- Slife, B. D., & Gantt, E. E. (1999). Methodological pluralism. Journal of clinical Psychology, 55, pp.1453-65.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sung, N.S. et al. (2003). Educating future scientists. Science 301 (5639), pp. 1485-7.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (1990). Research methods in physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics. (And further editions up to 2005)
- Thompson, B. (1996). AERA editorial policies regarding statistical significance testing:three suggested reforms. Educational Researcher, 25 (2), pp. 26-30.
Přejít k původnímu zdroji...
- Valentine, J. C., & Cooper, H. (2003). What Works Clearinghouse study design and implementation device. Washington, DC: U.S. Department of Education.
- Viadero, D. (2004). The skills gap. Education Week, (January 7). Retrievable from http://www.edweek.org/ew/ewstory.sfg?slug=16Train.h23&keywords=skills%20gap
- Yanchar, S. C., Gantt, E. E., & Clay, S. L. (2005). On the nature of Critical Methodology. Theory and Psychology,15 (1), pp. 27-50.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.