Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):19-23

Aktivní životní styl dětí a mládeže jako determinant jejich zdatnosti a tělesného složení

Václav Bunc
Laboratoř sportovní motoriky, UK FTVS Praha, ČR

Aktivní životní styl (AŽS) je formou životního stylu (ŽS), který charakterizuje interakci mezi jedincem a okolím. Tato interakce v základním přiblížení má dvě složky biologickou a sociální. AŽS je chápán jako takový ŽS, v němž podstatné místo zaujímá také přiměřená pravidelná pohybová aktivita. Cílem této studie bylo ověřit možnost posouzení efektu AŽS na vybrané parametry tělesného složení (TS) a zdatnosti u dětí. Studie byla realizována u skupin zdravých dětí obou pohlaví. Hodnoceno bylo 450 chlapců a 340 děvčat bez pravidelné realizace pohybových aktivit a skupina aktivních dětí - 262 chlapců a 210 děvčat ve věku 6 až 14 let. Energetická náročnost pohybových aktivit v průběhu týdne se u neaktivních dětí pohybovala v rozmezí od 1360 kcal (5685 kJ) do 2620 kcal (10952 kJ) (průměr byl 1980±310 kcal - 8276±1296 kJ). U aktivních dětí se energetická náročnost realizovaných pohybových aktivit za týden pohybovala v rozmezí od 7400 kcal (30930 kJ) do 12600 kcal (52670 kJ) (průměr 9800±520 kcal - 40960±2174 kJ). Rozdíly mezi chlapci a děvčaty byly nevýznamné, ale hodnoty u děvčat byly o 5-7% nižší. FFM, tělesná hmotnost, tělesná zdatnost a výkon byly u aktivních dětí vyšší než u neaktivních. Závěrem je možné konstatovat, AŽS signifikantně ovlivňuje TS a tělesnou zdatnost dětí. Současně pak, že TS a tělesná zdatnost mohou být indikátory AŽS.

Klíčová slova: aktivní životní styl; tělesná zdatnost; tělesné složení; pohybové activity; děti a mládež

Zveřejněno: 30. březen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bunc V. Aktivní životní styl dětí a mládeže jako determinant jejich zdatnosti a tělesného složení. Studia Kinanthropologica. 2008;9(1):19-23.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brettschneider, W. D., & Naul, R. (2007). Obesity in Europe. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  2. Bunc, V. (1994). A simple method for estimating aerobic fitness. Ergonomics, 37, pp. 159-166. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Bunc, V., & Štilec, M. (2007). Tělesné složení jako indikátor aktivního životního stylu seniorek. Česká Kinatropologie, 11 (3), ss.17-23.
  4. Heyward, V. H., & Wagner, D. R. (2004). Applied body composition assessment. Champaign: Human Kinetics.
  5. Katzmarzyk, P.T., Baur, L. A., Blair, S. N., Lambert, E.V., Oppert, J. M., & Riddoch, C. (2008). International conference on physical activity and obesity in children: summary statement and recommendations. Appl. Physiol.Nutr.Metab., 33 (2), pp. 371-388 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Pate, R. R. & O'Neill, J. R. (2008) Summary of the American Heart Association Scientific statement: Promoting physical activity in children and youth: A leadership role for schools. J.Cardiovascular Nursing,23(1),pp.44-49. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Talluri, T., Lietdke, R. J., Evangelisti, A., et al. (1999). Fat-free mas qualitative assessment with bioelectric impedance analysis. In: P.J.Riu, J.Rosell, R.Gragos, O.Casas (Eds): Electrical bioimpedance methods. Ann.N.Y.Acad.Sci., 873, pp. 94-98. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.