Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):131-136
Zařazení a význam bojového umění aikido do výuky tělesné výchovy na 1. stupni základní školy
- PF JU KTVS České Budějovice, ČR
Článek se zabývá významem zařazení bojového uměni Aikido do výuky na 1.st. základních škol, objasňuje "co je to Aikido" a didaktiku, morální aspekty, popis a význam méně známých forem dechových cvičení, jako základní princip při cvičení.
Klíčová slova: aikido; bojová umění; úpoly; dechová cvičení
Zveřejněno: 30. březen 2008 Zobrazit citaci
Reference
- Bartík, P., Sližik, M. (2003). The usage of martial games and exercises at physical education for visually handicapped children. In Zborník referátov z medzinárodnej konferencie "Adapted Physical Activities - European Dimensions". ss.9-12. České Budějovice : Pedagogical faculty JU.
- Bartík, P., Sližik, M. (2005). Súčastný stav a perspektívy výučby úpolov na 1. a 2. stupni základnej školy. In História, súčasnosť a perspektívy učiteľského vzdelávania 2. diel (Zborník z medzinárodnej konferencie), ss. 325-329. Banská Bystrica: PF UMB.
- Blahútková, M., Řehulka, E., Dvořáková, Š. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido.
- Ďurech, M. (2003). Společné základy úpolov. 2. vyd. Bratislava.
- Fojtík, I. (2001). Aikidó - cesta harmonie. Praha: NV.
- Fojtík, I., Michalov, L. (1996). Základní úpoly, úpolové sporty a umění. Č. Budějovice: KTVS PF JU.
- Fojtík, I. (1984). Úpoly ve školní tělesné výchově I.. Praha: Skripta FTVS UK.
- Fojtík, I. (2006). Duch budó. Praha: Naše vojsko.
- Kačáni, V., Višňovský, Ľ. et al. (2005). Psychológia a pedagogika pomáhajú škole. Bratislava: Iris.
- Máček, M., Máčková, J. (1997). Fyziologie tělesných cvičení. Brno: MU.
- Michalov, L. (1998). Vybrané pohledy na problematiku tréninku aikidó /I./. Časopis Aikidó, Praha AKP 6/1998, str.58
- Michalov, L. (1998). Základní postoje a přemístění. In Časopis Aikidó, Praha AKP 2/1998, str.8-9.
- Michalov, L., Kukačka,V. (2000). Význam dechu pro korekci negativních subjektivních stavů před a během zkoušek v aikidó. In Časopis Aikidó. Praha AKP 1/2000, str.9.
- Michalov, L.. (2001). Aikidó a základní principy protahování. In Časopis Aikidó, Praha AKP 4/2001, str.8-10.
- Piaget, J., Inhelderová, B. (2001). Psychologie dítěte. Praha : Portál.
- Rychtecký, A., FIALOVÁ, I. (2001). Didaktika školní tělesné výchovy. In BELEJ, M. Motorické učenie, ss.129-130. Prešov: SVS TVŠ a FHPV.
- Saotome, M. (2004). Principy aikidó. Praha: Figters publications.
- Sližik, M. (2006). Vplyv bojového umenia karate na rozvoj niektorých osobnostných vlastností deti mladšieho školského veku. In Násilie na školách (Zborník prác z 2. ročníka medzinárodnej vedeckej konferencie "Ďuričove dni), ss. 271-281. Banská Bystrica : PF UMB.
- Shishido, F., Nariyama, T. (2002). Aikido: Tradition and the Competitive Edge. Shodokan Publishing USA.
- Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
- Taylor, M. (2004). Aikido Terminology - An Essential Reference Tool In Both English and Japanese. Lulu Press.
- Ueshiba, K., Ueshiba, M. (2002). Best Aikido: The Fundamentals (Illustrated Japanese Classics). Kodansha International.
- Ueshiba, M. trans. by Stevens, J. (1992). The Art of Peace. Boston, Massachusetts: Shambhala Publications, Inc.
- Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Praha: Portál.
- Vágnerová, M., Valentová, L. (1992). Psychický vývoj dítětě a jeho variabilita. Praha: Univerzita Karlova.
- Vágnerová, M. (2001). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK-Karolinum.
- Westbrook, A., Ratti, O. (1970). Aikido and the Dynamic Sphere. Tokyo, Japan: Charles E. Tuttle Company.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.