Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):131-136

Zařazení a význam bojového umění aikido do výuky tělesné výchovy na 1. stupni základní školy

Ludvík Michalov
PF JU KTVS České Budějovice, ČR

Článek se zabývá významem zařazení bojového uměni Aikido do výuky na 1.st. základních škol, objasňuje "co je to Aikido" a didaktiku, morální aspekty, popis a význam méně známých forem dechových cvičení, jako základní princip při cvičení.

Klíčová slova: aikido; bojová umění; úpoly; dechová cvičení

Zveřejněno: 30. březen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Michalov L. Zařazení a význam bojového umění aikido do výuky tělesné výchovy na 1. stupni základní školy. Studia Kinanthropologica. 2008;9(1):131-136.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bartík, P., Sližik, M. (2003). The usage of martial games and exercises at physical education for visually handicapped children. In Zborník referátov z medzinárodnej konferencie "Adapted Physical Activities - European Dimensions". ss.9-12. České Budějovice : Pedagogical faculty JU.
  2. Bartík, P., Sližik, M. (2005). Súčastný stav a perspektívy výučby úpolov na 1. a 2. stupni základnej školy. In História, súčasnosť a perspektívy učiteľského vzdelávania 2. diel (Zborník z medzinárodnej konferencie), ss. 325-329. Banská Bystrica: PF UMB.
  3. Blahútková, M., Řehulka, E., Dvořáková, Š. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido.
  4. Ďurech, M. (2003). Společné základy úpolov. 2. vyd. Bratislava.
  5. Fojtík, I. (2001). Aikidó - cesta harmonie. Praha: NV.
  6. Fojtík, I., Michalov, L. (1996). Základní úpoly, úpolové sporty a umění. Č. Budějovice: KTVS PF JU.
  7. Fojtík, I. (1984). Úpoly ve školní tělesné výchově I.. Praha: Skripta FTVS UK.
  8. Fojtík, I. (2006). Duch budó. Praha: Naše vojsko.
  9. Kačáni, V., Višňovský, Ľ. et al. (2005). Psychológia a pedagogika pomáhajú škole. Bratislava: Iris.
  10. Máček, M., Máčková, J. (1997). Fyziologie tělesných cvičení. Brno: MU.
  11. Michalov, L. (1998). Vybrané pohledy na problematiku tréninku aikidó /I./. Časopis Aikidó, Praha AKP 6/1998, str.58
  12. Michalov, L. (1998). Základní postoje a přemístění. In Časopis Aikidó, Praha AKP 2/1998, str.8-9.
  13. Michalov, L., Kukačka,V. (2000). Význam dechu pro korekci negativních subjektivních stavů před a během zkoušek v aikidó. In Časopis Aikidó. Praha AKP 1/2000, str.9.
  14. Michalov, L.. (2001). Aikidó a základní principy protahování. In Časopis Aikidó, Praha AKP 4/2001, str.8-10.
  15. Piaget, J., Inhelderová, B. (2001). Psychologie dítěte. Praha : Portál.
  16. Rychtecký, A., FIALOVÁ, I. (2001). Didaktika školní tělesné výchovy. In BELEJ, M. Motorické učenie, ss.129-130. Prešov: SVS TVŠ a FHPV.
  17. Saotome, M. (2004). Principy aikidó. Praha: Figters publications.
  18. Sližik, M. (2006). Vplyv bojového umenia karate na rozvoj niektorých osobnostných vlastností deti mladšieho školského veku. In Násilie na školách (Zborník prác z 2. ročníka medzinárodnej vedeckej konferencie "Ďuričove dni), ss. 271-281. Banská Bystrica : PF UMB.
  19. Shishido, F., Nariyama, T. (2002). Aikido: Tradition and the Competitive Edge. Shodokan Publishing USA.
  20. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
  21. Taylor, M. (2004). Aikido Terminology - An Essential Reference Tool In Both English and Japanese. Lulu Press.
  22. Ueshiba, K., Ueshiba, M. (2002). Best Aikido: The Fundamentals (Illustrated Japanese Classics). Kodansha International.
  23. Ueshiba, M. trans. by Stevens, J. (1992). The Art of Peace. Boston, Massachusetts: Shambhala Publications, Inc.
  24. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Praha: Portál.
  25. Vágnerová, M., Valentová, L. (1992). Psychický vývoj dítětě a jeho variabilita. Praha: Univerzita Karlova.
  26. Vágnerová, M. (2001). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK-Karolinum.
  27. Westbrook, A., Ratti, O. (1970). Aikido and the Dynamic Sphere. Tokyo, Japan: Charles E. Tuttle Company.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.