Studia Kinanthropologica 2008, 9(2):272-275

Rodičovství a relaxace - anotace výzkumného projektu

Miroslava Plívová
Katedra zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství FTVS UK, Praha, Česká republika

Cílem tohoto výzkumného projektu je v prvé řadě popsat fenomén výchovy dítěte s ADHD z pohledu rodiče. Tato deskripce bude použita ke korekci originálního intervenčního programu pro rodiče. Druhým cílem je ověřit účinnost originálního intervenčního programu.
Výzkumný soubor bude tvořit přibližně 40 rodičů dětí maximálně mladšího školního věku (do 12 let) s ADHD. V první části výzkumu (kvalitativní studie) bude jako výchozí metoda výzkumu použita metoda zakotvené teorie. Druhá část výzkumu je koncipována jako kvantitativní evaluace a bude mít charakter víceskupinového experimentu. Intervenční program bude zahrnovat jak informace o syndromu ADHD, tak relaxační cvičení rodičů a v neposlední řadě také společné cvičení rodičů a jejich dětí. Ve výsledcích předpokládáme existenci společných rysů rodičovství rodičů s dětmi s ADHD. U těchto rodičů předpokládáme výskyt symptomů syndromu vyhoření. V kvantitativní části výzkumu předpokládáme ověření účinnosti navrhovaného originálního programu.

Klíčová slova: ADHD syndrom; rodičovství; burn-out syndrom; relaxace

Zveřejněno: 30. září 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Plívová M. Rodičovství a relaxace - anotace výzkumného projektu. Studia Kinanthropologica. 2008;9(2):272-275.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Atkinson, R. et al. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  2. Barkley, R. A. (1990). Attention-Deficit Hyperaktivity Disorder. New Yok: The Guliford Press.
  3. Dragomirecká, E., Škoda, C. (1997). QOL-CZ (Příručka pro uživatele české verze Dotazníku kvality života SQUALA). Praha: Psychiatrické centrum Praha - Laboratoř psychiatrické demografie.
  4. Fisher, S., Škoda, J. (2008). Speciální pedagogika. Praha: TRITON.
  5. Harpin, V. A. (2005). The effect of ADHD on the life of an individual, their family, and community from preschool to adult life. Arch Dis Child. č. 90 (Suppl 1) s. 2-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Hošek, V. (2003). Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum.
  7. Jucovičová, D., Žáčková, H. (2003). Syndrom vyhoření u rodičů a učitelů dětí s LMD. Učitelské listy, roč. 10 (č. 7), s. 17-18.
  8. Krejčová, L., Strnadová, I. (2006). Vliv sociálních faktorů na děti se specifickými poruchami učení. Speciální pedagogika, roč. 16 (č. 2), s. 115 - 127.
  9. Langmeier, J., Krejčířová, D.(1998). Vývojová psychologie. Praha. Portál.
  10. Lejčarová, A. a kol.(2007). Tělesná výchova a žák s ADHD. Praha: FTVS UK.
  11. Matějček, Z. (2003). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.
  12. Matějček, Z. (2007). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál
  13. Michalová, Z. (2002). Pohled učitelů a rodičů na obtíže dětí s ADHD. Speciální pedagogika, roč. 12 (č. 1), s. 14 - 31
  14. Munden, A. Arcelus, J. (2002). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Praha: Portál.
  15. Pöthe,P. (2001). Teorie vazby a prevence týrání a zanedbávání dětí. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. s. 23-30.
  16. Riefová, S.F. (1999). Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál.
  17. Sixta, J. (2005). Projekt prevence stresu a pracovního vyhoření pro učitele. Školství, roč. 13 (č. 16), s. 7.
  18. Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: ALBERT.
  19. Strnadová - Lednická, I. (2005). Stresové a resilienční faktory v rodinách s dětmi se specifickými poruchami učení. Speciální pedagogika, roč. 15 (č. 3), s. 201 - 215.
  20. Šafránková, P. (2004). Klíčové osoby v komplexu služeb respitní péče. Speciální pedagogika, roč. 14 (č. 1), s. 28 - 43.
  21. Zelinková, O. (2003). Poruchy učení: specifické vývojové poruchy četní, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.