Studia Kinanthropologica 2011, 12(1):7-12
Postoje učitelů tělesné výchovy směrem k výuce žáků se zdravotním postižením v obecné tělesné výchově v České republice
- Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc, Czech Republic
Tento článek je zaměřen na postoje učitelů tělesné výchovy k integraci ve školní tělesné výchově v České republice. Cílem integrovaného vzdělávání je zapojení všech osob ve společnosti bez jakéhokoliv vyčleňování. Cílem tohoto příspěvku je popsat a porovnat postoje učitelů tělesné výchovy k integrované TV. Studie se účastnilo 62 respondentů (z nich 40 učitelů prvního stupně), kteří v současnosti studují kombinované studium primární pedagogiky na Univerzitě Palackého v Olomouci. K zjištění jejich postojů byl použit dotazník "Attitude Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE)", který byl sestaven na základě Teorie plánovaného jednání (Ajzen, 1991, 2000). Pro statistickou analýzu dat jsme použili analýze rozptylu ANOVA v programu SPSS PC 11.0. Hladina statistické významnost byla stanovena na 0,05. V našem vzorku bylo více žen a 50% respondentů nemělo předchozí osobní zkušenost s osobami se zdravotním postižením. Respondenti, kteří osobní zkušenost měli, ji hodnotili pozitivně. Osmdesát procent respondentů neabsolvovalo studijní předmět zaměřený na aplikovanou tělesnou výchovu a většina respondentů se necítila kompetentní ve vztahu k integrované tělesné výchově.
Klíčová slova: integrac; postoje; aplikovaná tělesná výchova; tělesné postižení
Zveřejněno: 30. březen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- Ajzen, I. (1991). The theory of planned behaviour. Organizational Behavior and Human Decision Process, 50, 179-211.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ajzen,I. & Fishbein, M. (1980). Understanding the attitudes and predicting social behaviour. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall Inc.
- Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality and behaviour (2nd ed.). Milton-Keynes, England: Open University Press/McGraw-Hill
- Ajzen, I. (2010). Theory of Planned Behavior. Retrieved July, 25, from http://people.umass.-edu/aizen/tpb.html
- Baron, R. A. & Byrne, D. (1997). Social Psychology. USA: Allyn and Bacon.
- Bartoňová, R. (2007). Attitudes of future physical educators toward teaching children with disabilities in physical education in the Republic of South Africa and in the Czech Republic. Unpublished master thesis. Palacky University in Olomouc, Czech Republic
- Blanková, B. (2006). Attitudes of future physical educators in the Czech Republic and the Republic of Slovenia toward inclusive physical education. Unpublished master thesis. Palacky University in Olomouc, Czech Republic
- Block, M (2000). A teacher's guide to including students with disabilities in general physical education. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
- Dinold, M. & Válková, H. (2003). Inclusion in physical education in schools. In Van Coppenolle, H., De Potter, J. C., Van Peteghem, A., Djobova, S. & Wijns, K. (Eds.), Inclusion and intergration through Adapted Physical Activity. Leuven: THENAPA
- Downs, P. & Williams, T (1994). Students attitudes toward integration of people with disabilities in activity settings: A European comparison. Adapted Physical Activity Quarterly, 11, 32-43.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hájková, V. & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a.s.
- Hardman, K & Marshall, J. (2009). Second Worldwide Survey of School Physical Education Final Report. ICSSPE
- Jowsey, S. (1992). Can I play too? Physical education for physically disabled children in mainstreaming schools. London: David Fulton Publishers.
- Kasser, S., L., Lylte, R. K. (2005). Inclusive physical activity a lifetime of opportunities. Champaign: Human kinetics.
- Kudláček, M. (2001). An attitude toward an inclusion instrument based on the Theory of planned behavior for perspective Czech educators. Doctoral dissertation. Texas Women University.
- Kudláček, M. (2007). Inclusion of children with physical disabilities in physical education, recreation and sport. Unpublished habilitation thesis. Palacky University in Olomouc, Czech Republic
- Kudláček, M. & Ješina, O. & Štěrbová, D. (2010). Integrace žáků s tělesným postižením v kontextu školní tělesné výchovy. Speciální pedagogika, 3, 232-239.
- Kudláček, M., Válková, H., Sherrill, C., Myers, B. & French, R. (2002). An inclusion instrument based on planned behaviour theory for prospective Czech physical educators. Adapted Physical Activity Querterly, 19, 280-299.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- McMurray, C. A. (2003). The Use of Inclusive Opportunities to Promote Positive Attitudes towards Inclusion In Physical Activities. Unpublished Master's dissertation. Stellenbosch: University of Stellenbosch.
- Michalík, J. (2005). Školská integrace žáků s postižením na základních školách České Republiky. Olomouc: UP.
- Ministry of Education, Youth and Sport (2001). White paper: National Programme for the development of Education in the Czech Republic. Prague: Institute for Information Education.
- Rizzo, T. L. (1984). Attitudes of physical educators toward teaching handicapped pupils. Adapted Physical Activity Querterly, 1, 267-274.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rizzo, T. L. & Kirkendall, D. R. (1995). Teaching students with mild disabilities: What affects attitudes of future physical educators? Adapted Physical Activity Quarterly, 12, 205-216.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rizzo, T.L. & Vispoeal, W. P. (1992). Changing attitudes about teaching students with handicpas. Adapted Physical Activity Quarterly, 9, 54-63.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rizzo, T.L. & Wright, R. G. (1987). Secondary school physical educators' attitudes toward teaching students with handicaps. American Corrective Therapy Journal, 41, 52-55.
- Sherrill, C. (1998). Adapted physical activity. Crossdisciplinary and lifespan - 5th ed. Boston, MA: WCB/McGraw-Hill.
- Spurná, M. & Rybová, L. & Kudláček, M. (2010). Participace žáků s tělesným postižením v integrované školní výchově. Aplikované pohybové activity v teorii a praxi, 2010/1, 33-38.
- Tripp. A & Sherrill, C. (1991). Attitude theories of relevance to adapted physical education. Adapted Physical Activity Quarterly, 8, 12-27.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb. Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a student mimořádně nadaných
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.