Studia Kinanthropologica 2012, 13(2):92-100

Zdravotně výchovné aspekty v bojových uměních

L. Michalov1,*, M. Sližik2, D. Švenda2
1 Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy, České Budějovice
2 Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, Katedra telesnej výchovy a športu, Banská Bystrica

Článek specifikuje jednotlivé oblasti zdraví jedince, které mohou být ovlivněny cvičením bojových umění. Teoretická část charakterizuje jednotlivé složky zdraví a způsoby jejich ovlivňování. Následně poukazuje na konkrétní působení trénování bojových umění, s přihlédnutím k ovlivňování dětí mladšího školního věku. Praktická část přináší výsledky dotazníkového šetření, které je zaměřeno na ovlivňování psychiky a socializace cvičenců bojových umění daného věku. Výzkumné šetření bylo provedeno u rodičů šedesáti dětí, které se věnují těmto uměním. Výsledky ukázaly, že cvičení bojových umění ovlivňuje rozvoj osobnosti po psychické i sociální stránce.

Klíčová slova: bojová umění; zdraví; motorika; úpoly

Zveřejněno: 30. září 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Michalov L, Sližik M, Švenda D. Zdravotně výchovné aspekty v bojových uměních. Studia Kinanthropologica. 2012;13(2):92-100.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Broska, E.,et al. (2010). Význam pohybových aktivit pro osobní rozvoj a podporu zdraví. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
  2. Fojtík, I. (1999). Duch budó: O podstatě a smyslu bojových umění. Olomouc: Votobia.
  3. Fojtík, I. (1993). Japonská bojová umění budžucu. Praha: Naše vojsko.
  4. Fojtík, I. (1984). Úpoly ve školní tělesné výchově I.. Praha: Univerzita Karlova.
  5. Fojtík, I., Král, P., Král, P. (1993). Karatedo. Praha: Olympia.
  6. Fojtík, I., Michalov, L. (1996). Základní úpoly, Úpolové sporty a umění I. České Budějovice: JU ČB.
  7. Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  8. Krejčí, M., Bäumeltová M. (2001) Projekt Týdny zdraví ve škole. 1. vyd. České Budějovice: JU ČB.
  9. Křivohlavý, Jaro. (2003) Psychologie zdraví. Praha: Portál.
  10. Kukačka, V. (2010). Udržitelnost zdraví. České Budějovice: Zemědělská fakulta JCU.
  11. Langmeier, J. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  12. Malátová, R. & Rokytová, J. (2007). Význam hlubokého stabilizačního systému v oblasti vertebrogenních obtíží. Studia Kinanthropologica, 7(1), 17-22. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Malátová, R. (2007). Význam hlubokého stabilizačního systému páteře. Studia Kinanthropologica, 7(2), 89-96.
  14. Pašková, L. (2008). Výkonová motivácia. Banská Bystrica: PF Univerzita Mateja Bela.
  15. Selinger, V. et al. (1980). Fyziologie tělesných cvičení. Praha: Avicencum.
  16. Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. Praha: Presstempus.
  17. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  18. Vondruška, V., Soulek, V. (1997). Fyzická aktivita. Praha: Státní zdravotní ústav Praha.
  19. Vosečková, A., Hrstka, Z. (2007). Kapitoly z psychologie zdraví: 1. díl. Brno: Fakulta vojenského zdravotnictví Univerzity obrany v Hradci Králové.
  20. Dáma.cz [online]. 2004 [cit. 2010-12-19]. Jak trávíte volný čas? WWW:
  21. Procházka, M. Sport centrum budokan - bojová umění [online]. 2007-2010 [cit. 2010-12-19]. Etika a budó. WWW
  22. Ktk-wadoryu [online]. 2010 [cit. 2010-12-19]. Etika karate. WWW:

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.