Studia Kinanthropologica 2014, 15(1):17-22
Změny množství tělesného tuku u účastníků longitudiálního pilotního projektu podpory zdraví pedagogů
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra výchovy ke zdraví
Prezentované výsledky byly získány při řešení mezinárodního projektu EU INTEREG IV- 16 PACZion (2008-2012) - "Passau-České Budějovice union for support of teachers' health" ("PACZion - Pasovsko-českobudějovická unie pro podporu zdraví pedagogů"), který byl realizován na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, pedagogické fakultě, katedře výchovy ke zdraví ve spolupráci s Univerzitou Pasov, pedagogickou fakultou, katedrou pedagogiky v období od října 2008 do února 2012. Skupinu participantů tvořilo 25 pedagogů z Jihočeského kraje (3 muži ve věkovém rozpětí 56 - 60 let, 22 žen ve věkovém rozpětí 41 - 60 let) vykonávajících aktivní pedagogickou činnost. Ve skupině participantů byli zastoupeni pedagogové ze všech stupňů škol počínaje mateřskými až po školy vysoké. V průběhu řešení projektu, zaměřeného intervenčně na podporu zdraví a zlepšování životního stylu pedagogů, byla u participantů zjišťována hmotnost, výška, BMI, obsah tělního tuku (zjišťovaný bioimpedanční analýzou). Během sledovaného období klesla průměrná hmotnost sledované skupiny 25 participantů z počátečních 74,9 kg na 74,6 kg. Průměrný procentický obsah tuku v těle klesl z počátečních 35,5 % na 29,1 % a průměrné množství tuku z 27,1 kg na 22,3 kg. Zjištěné rozdíly procentického i absolutního obsahu tuku byly vyhodnoceny jako statisticky průkazné. Využití bioimpedanční analýzy při hodnocení úspěšnosti intervenčních programů zaměřených na rozšiřování aktivního životního stylu se proto jeví jako užitečné objektivní kritérium.
Klíčová slova: tělesný tuk; zdraví pedagogů; bioimpedanční analýza
Zveřejněno: 30. březen 2014 Zobrazit citaci
Reference
- Cihlars, D. Die Förderung der Berufszufriedenheit von Lehrkräften. Individuelle, soziale und organisationsbezogene Maßnahmen der schulischen Personalentwicklung.
- Hayward, V., H., & Wagner, D., R. (2004). Applied body composition assessment. 2. rd ed. Champaign: Human Kinetcs.
- Krejčí, M. (2011). Výchova ke zdraví - strategie výuky duševní hygieny ve škole. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
- Kudrna, P. (2002). Hubneme s rozumem. Praha: Radioservis.
- Lohman, T., G. (1992). Advances in Body Composition Assessment. Champaign: Human Kinetics.
- Pařízková, J. (2007). Faktory vzniku obezity. In J. Pařízková, & L. Lisá, Obezita v dětství a dospívání. Praha: Galén, 13-25.
- Seibert, N., & Krejčí, M. (2012). Binationale Dokumentation der Projektergebnisse zum Nachweis der Effizienz einer systematiscen Gesundheitsförderung im Lehrberuf. Passau: Universität Passau.
- Riegrová, J., & Ulbrichová, M. (1993). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu (příručka funkční antropologie). Olomouc: UP.
- Riegrová, J., Ulbrichová, M., & Přidalová, J. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex.
- Vignerová, J., & Bláha, P. (2001). Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita. Praha: Státní zdravotní ústav.
- Weber, A., Weltle, D., & Lederer, P. (2004). Frühinvalidität im Lehrerberuf: Sozial- und arbeitsmedizinische Aspekte. In: Dtsch Arztebl 2004; 101: A 850-859 (Heft 13).
- WHO. (2004). BMI classification. [on-line]. The International Classification of adult underweight, overweight and obesity according to BMI. Poslední aktualizace 2009-05-06, citováno [2011-11-02]. Dostupné z: http://apps.who.int/bmi/index.jsp?introPage=intro_3.html
- http://www.demografie.info/
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.