Studia Kinanthropologica 2014, 15(3):175-181

Integrácia dieťata s Downovým syndrómom do vyučovania telesnej a športovej výchovy

L. Král1,*, P. Janáč2
1 TnUAD Trenčín, Fakulta zdravotníctva, Katedra telesnej výchovy a športu
2 Základná škola s Materskou školou, Uhrovec

Článok prezentuje výsledky vyplývajúce z dlhodobého experimentu integrácie dieťaťa s Downovým syndrómom a ADHD do vyučovania telesnej a športovej výchovy na základnej škole. Autori popisujú potenciál experimentálneho činiteľa, na začlenenie dieťaťa s DS, na zlepšenie zdravotného stavu, pohybových schopností a zručností. Experimentálnym činiteľom boli vybrané cvičenia z rôznych tematických celkov, od poradových cvičení až po kurzové formy výučby plávania a lyžovania. Zistenia jednoznačne preukázali zlepšenie v sledovaných kategóriách pohybových testov. U žiačky tiež došlo k pozitívnym zmenám vo všetkých oblastiach vývinu či už po stránke zdravotnej, psychickej, sociálnej alebo emočnej. Výsledky výskumu sú doplnené hodnotením matky dieťaťa a špeciálneho pedagóga.

Klíčová slova: Downov syndróm; integrácia do vyučovania; telesná a športová výchova; zdravie

Zveřejněno: 30. září 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Král L, Janáč P. Integrácia dieťata s Downovým syndrómom do vyučovania telesnej a športovej výchovy. Studia Kinanthropologica. 2014;15(3):175-181.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Alesi, M., Battaglia, G., Roccella, M., Testa, D., Palma, A., & Pepi, A. (2014). Improvement of gross motor and cognitive abilities by an exercise training program: three case reports. Neuropsychiatric D-sease and Treatment, 10, 479-485. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Bendíková, E. (2009). Kritický pohľad na príčiny pohybovej nedostatočnosti slovenských školákov. Telesná výchova a šport mládeže, 75(5), 9.
  3. Bendíková, E. (2014). Životný štýl adolescentiek z pohľadu vybraných determinantov zdravia. In Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie: Pohybová aktivita a zdravý životný štýl - Šport a športový tréning. Trenčín: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka.
  4. Cowley, P. et al. (2010). Physical fitness predicts functional tasks in individuals with Down syndrome. Med Sci Sports Exerc, 42, 388-393. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Farkašová, J. (2009). Poradenstvo pri školskej integrácii detí s Downovým syndrómom. Dizertačná práca. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave.
  6. Fernhall, B., Tymeson, G., Millar, L., & Burkett, N. (1989). Cardiovascular fitness testing and fitness levels of adolescents and adults with mental retardation including Down syndrome. Educ Train Ment Retard, 24, 133-138.
  7. Chovanová, E. (2013). Pozitívny vplyv pohybových aktivít u detí s poruchami správania. In Recenzovaný zborník vedeckých prác: Pohybová aktivita, šport a zdravý životný štýl. Trenčín: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka.
  8. Mendonca, G.V., Pereira, F.D., & Fernhall, B. (2011). Effects of combined aerobic and resistance exercise training in adults with and without Down syndrome. Arch Phys Med Rehabil, 92(1), 37-45. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Nevolná, T., & Beťák, B. (2014). Komparácia úrovne životného štýlu u študentov vybraných univerzít. In Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie: Pohybová aktivita a zdravý životný štýl - Šport a športový tréning. Trenčín: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka.
  10. Selikowitz, M. (2005). Downův syndrom : Definice a příčiny. Vývoj dítěte. Výchova a vzdělávání. Dospělost. Praha: Portál.
  11. Šustrová, M. (2004). Diagnóza: Downov syndróm. Bratislava: Perfekt.
  12. Vojta, V., & Annegret, P. (2010). Vojtův princip. Praha: Grada.
  13. Vrbas, J. (2006). Využití a srovnání testových baterií při zkoumání zdravotně orientované zdatnosti žáků na 1. Stupni ZŠ. Brno: MU.
  14. Zákon č. 245/2008 z 22. mája 2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, čl. 1, § 2 odstavec s.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.