Studia Kinanthropologica 2015, 16(2):69-75

Vztah tělesné zdatnosti a množství týdenních pohybových aktivit u studentek Jihočeské univerzity

V. Kukačka1,*, L. Růžičková1, V. Kursová2
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra výchovy ke zdraví
2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu

Úvodním předpokladem práce bylo zjistit tělesnou zdatnost u studentek Jihočeské univerzity na základě zátěžového Ruffierova testu a porovnat tělesnou zdatnost u jednotlivých skupin studentek prezentujících jednotlivé fakulty Jihočeské univerzity. Hlavním cílem bylo najít vztah mezi číselnými hodnotami výsledků Ruffierovy zkoušky a množstvím týdenních pohybových aktivit delších než 30 minut. Pro tento výzkum byl použit měřič srdeční frekvence - sporttester, který umožňuje bezdrátové měření srdeční frekvence s přesností EKG - Polar, model RS 400. Výsledky dokázaly, čím vícekrát dívky v týdnu cvičily déle než 30 minut, tím byl jejich index Ruffierovy zkoušky nižší, takže měly lepší tělesnou zdatnost (nepřímo měřenou).

Klíčová slova: tělesná zdatnost; studentky JU; Ruffierova zkouška; počet týdenních pohybových aktivit

Zveřejněno: 30. září 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kukačka V, Růžičková L, Kursová V. Vztah tělesné zdatnosti a množství týdenních pohybových aktivit u studentek Jihočeské univerzity. Studia Kinanthropologica. 2015;16(2):69-75.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ameican college of sports medicine position stand: The recommended quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory and muscular fitness and flexibility in healthy adults. Medicine & Science in Sports & Exercise, 1998, 30(6), 975-991. Přejít na PubMed...
  2. Bašková, M. et al. (2009). Výchova ke zdraviu. Martin: Osveta.
  3. Benson, R., & Connoly, D. (2012). Trénink podle srdeční frekvence. Praha: Grada.
  4. Dovalil, J. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  5. Hindls, R. et al. (2007). Statistika pro ekonomy. Praha: Professional Publishing.
  6. Hnízdil, J., Kirchner, J., & Novotná, D. (2005). Spinning. Praha: Grada.
  7. Kasa, J. (2001). Športová kinantropológia. Bratislava: Fakulta tělesnej výchovy a športu Univerzity Komenského.
  8. Krištofič, J. (2007). Kondiční trénink. Praha: Grada.
  9. Kukačka, V. (2010). Pravidelný pohyb jako prevence a lék mnoha onemocnění. In V. Kukačka (Eds.), Význam pohybových aktivit pro osobní rozvoj a podporu zdraví (pp. 5-13). České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  10. Machová, J., & Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
  11. Martínez-Vizcaíno, V., & Sánchez-López, M. (2008). Relationship between physical activity and physical fitness in children and adolescents. Revista Española de Cardiología, 61 (2), 108-111. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
  13. Mularčikas, A., & Lednický, A. (2008). Využití šport testerov pr iriezeni tréninkového procesu běžcov na dlhé vzdialenosti. Telesná výchova a šport. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnosť pre telesnú výchovu a šport s podporou Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 18, 15-17.
  14. Mužík, V., & Süss, V. (2009). Tělesná výchova a sport mládeže v 21. století. Brno: Masarykova univerzita.
  15. Neuman, J. (2003). Cvičení a testy vytrvalosti, obratnosti a síly. Praha: Portál.
  16. Samitz, G. (2008). Körperliche Aktivität und körperliche Fitness gegen den vorzeitigen Tod: Eine Metaanalyse. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
  17. Seliger, V. (1980). Fyziologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum.
  18. Semiginovský, B. (1988). Praktická cvičení z fyziologie pohybu a pohybového výkonu. Praha: SPN.
  19. Skopová, M., & Beránková, J. (2008). Aerobik: kompletní průvodce. Praha: Grada.
  20. Skopová, M., & Zítko, M. (2008). Základní gymnastika. Praha: Univerzita Karlova.
  21. Suchomel, A. (2006). Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou úrovní motorické výkonnosti. Liberec: TU Liberec.
  22. Vilikus, Z., Brandejský, P., & Novotný, V. (2004). Tělovýchovné lékařství. Praha: Univerzita Karlova.
  23. Vítek, L. (2008). Jak ovlivnit nadváhu a obezitu. Praha: Grada.
  24. Vrbas, J. (2010). Škola a zdraví pro 21. století: Zdravotně orientovaná zdatnost dětí mladšího školního věku. Analýza vybraných ukazatelů. Brno: Masarykova univerzita.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.