Studia Kinanthropologica 2015, 16(2):69-75
Vztah tělesné zdatnosti a množství týdenních pohybových aktivit u studentek Jihočeské univerzity
- 1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra výchovy ke zdraví
- 2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
Úvodním předpokladem práce bylo zjistit tělesnou zdatnost u studentek Jihočeské univerzity na základě zátěžového Ruffierova testu a porovnat tělesnou zdatnost u jednotlivých skupin studentek prezentujících jednotlivé fakulty Jihočeské univerzity. Hlavním cílem bylo najít vztah mezi číselnými hodnotami výsledků Ruffierovy zkoušky a množstvím týdenních pohybových aktivit delších než 30 minut. Pro tento výzkum byl použit měřič srdeční frekvence - sporttester, který umožňuje bezdrátové měření srdeční frekvence s přesností EKG - Polar, model RS 400. Výsledky dokázaly, čím vícekrát dívky v týdnu cvičily déle než 30 minut, tím byl jejich index Ruffierovy zkoušky nižší, takže měly lepší tělesnou zdatnost (nepřímo měřenou).
Klíčová slova: tělesná zdatnost; studentky JU; Ruffierova zkouška; počet týdenních pohybových aktivit
Zveřejněno: 30. září 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Ameican college of sports medicine position stand: The recommended quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory and muscular fitness and flexibility in healthy adults. Medicine & Science in Sports & Exercise, 1998, 30(6), 975-991.
Přejít na PubMed...
- Bašková, M. et al. (2009). Výchova ke zdraviu. Martin: Osveta.
- Benson, R., & Connoly, D. (2012). Trénink podle srdeční frekvence. Praha: Grada.
- Dovalil, J. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
- Hindls, R. et al. (2007). Statistika pro ekonomy. Praha: Professional Publishing.
- Hnízdil, J., Kirchner, J., & Novotná, D. (2005). Spinning. Praha: Grada.
- Kasa, J. (2001). Športová kinantropológia. Bratislava: Fakulta tělesnej výchovy a športu Univerzity Komenského.
- Krištofič, J. (2007). Kondiční trénink. Praha: Grada.
- Kukačka, V. (2010). Pravidelný pohyb jako prevence a lék mnoha onemocnění. In V. Kukačka (Eds.), Význam pohybových aktivit pro osobní rozvoj a podporu zdraví (pp. 5-13). České Budějovice: Jihočeská univerzita.
- Machová, J., & Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
- Martínez-Vizcaíno, V., & Sánchez-López, M. (2008). Relationship between physical activity and physical fitness in children and adolescents. Revista Española de Cardiología, 61 (2), 108-111.
Přejít k původnímu zdroji...
- Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Mularčikas, A., & Lednický, A. (2008). Využití šport testerov pr iriezeni tréninkového procesu běžcov na dlhé vzdialenosti. Telesná výchova a šport. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnosť pre telesnú výchovu a šport s podporou Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 18, 15-17.
- Mužík, V., & Süss, V. (2009). Tělesná výchova a sport mládeže v 21. století. Brno: Masarykova univerzita.
- Neuman, J. (2003). Cvičení a testy vytrvalosti, obratnosti a síly. Praha: Portál.
- Samitz, G. (2008). Körperliche Aktivität und körperliche Fitness gegen den vorzeitigen Tod: Eine Metaanalyse. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
- Seliger, V. (1980). Fyziologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum.
- Semiginovský, B. (1988). Praktická cvičení z fyziologie pohybu a pohybového výkonu. Praha: SPN.
- Skopová, M., & Beránková, J. (2008). Aerobik: kompletní průvodce. Praha: Grada.
- Skopová, M., & Zítko, M. (2008). Základní gymnastika. Praha: Univerzita Karlova.
- Suchomel, A. (2006). Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou úrovní motorické výkonnosti. Liberec: TU Liberec.
- Vilikus, Z., Brandejský, P., & Novotný, V. (2004). Tělovýchovné lékařství. Praha: Univerzita Karlova.
- Vítek, L. (2008). Jak ovlivnit nadváhu a obezitu. Praha: Grada.
- Vrbas, J. (2010). Škola a zdraví pro 21. století: Zdravotně orientovaná zdatnost dětí mladšího školního věku. Analýza vybraných ukazatelů. Brno: Masarykova univerzita.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.