Studia Kinanthropologica 2016, 17(2):105-111
Konfirmativní faktorová analýza u BOT-2 (Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency Second Edition) pro věkovou kategorii 4 - 7 let
- Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra pedagogiky, psychologie, a didaktiky TV a sportu
Hlavním cílem této studie bylo ověření vhodnosti diagnostického nástroje Bruininks-Oseretzky Test of Motor Proficiency, Second Edition (BOT-2) v českých podmínkách u dětí ve věku 4 - 7 let pomocí konfirmativní faktorové analýzy. Výzkumný soubor tvořilo 88 probandů ve věku 4 - 7 let. Skupina byla tvořena dětmi ze dvou základních škol a dvou mateřských škol v Praze, jejichž výběr proběhl kvótně. Výsledky konfirmativní faktorové analýzy BOT-2 u české populace byly porovnány s výsledky originální předlohy podle Bruininks (2005). Sledovanými parametry byly výsledné hodnoty indexů fitu: TLI > 0,95, SRMR < 0,08, CFI > 0,95 nebo RMSEA < 0,08. V originální předloze BOT-2 pro věkovou kategorii 4 - 7 let dosahovala korelace mezi manifestními proměnnými rozpětí 0,57 až 0,91. U českého modelu činila nejvyšší korelace také 0,91 (mezi proměnnými "strenght & agility"). Fit model ukazatelů CFI > 0,95 a RMSEA < 0,08 byl jak u originální předlohy, tak u českého modelu totožný. Z výsledků byl indikován vhodný model BOT-2 pro věkovou kategorii 4 - 7 let u české populace.
Klíčová slova: bruininks-Oseretsky test; konfirmativní faktorová analýza; strukturální modelování
Zveřejněno: 30. září 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Arbuckle, J. (1994). Computer announcement amos: Analysis of moment structures. Psychometrika, 59 (1), 135-137.
Přejít k původnímu zdroji...
- Arbuckle, J. (2005). Amos 6.0 user's guide. Marketing Department: SPSS Incorporated.
- Bentler, P. M. (1992). On the fit of models to covariances and methodology. Psychological Bulletin, 112 (3), 400.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bollen, K. A. (1990). Overall fit in covariance structure models: Two types of sample size effects. Psychological Bulletin, 107 (2), 256.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bruininks, R. H. (2005). Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, (BOT-2). Minneapolis: Pearson Assessment.
Přejít k původnímu zdroji...
- Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. Routledge.
- Cairney, J., Hay, J. A., Faught, B. E., Wade, T. J., Corna, L., & Flouris, A. (2005). Developmental coordination disorder, generalized self-efficacy toward physical activity, and participation in organized and free play activities. The Journal of pediatrics, 147 (4), 515-520.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Deitz, J. C., Kartin, D., & Kopp, K. (2007). Review of the Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency, (BOT-2). Physical & occupational therapy in pediatrics, 27 (4), 87-102.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gabbard, C. P. (2011). Lifelong motor development. Pearson Higher Ed.
- Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
- Holický, J., & Musálek, M. (2013). Evaluační nástroje motoriky podle vývojových norem u české populace. Studia sportiva, 7 (2), s. 103-109.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hu, L., & Bentler, P. M. (1998). Fit indices in covariance structure modeling: Sensitivity to underparameterized model misspecification. Psychological methods, 3 (4), 424.
Přejít k původnímu zdroji...
- Iacobucci, D. (2010). Structural equations modeling: Fit indices, sample size, and advanced topics. Journal of Consumer Psychology, 20 (1), 90-98.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1996). LISREL 8: User's reference guide : Scientific Software International.
- Kline, R. B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Guilford Press.
- McDonald, R. P., & Marsh, H. W. (1990). Choosing a multivariate model: Noncentrality and goodness of fit. Psychological Bulletin, 107 (2), 247.
Přejít k původnímu zdroji...
- Muthén, L. K., & Muthén, B. O. (2012). Mplus: Statistical Analysis with Latent Variables: User's Guide. Muthén & Muthén.
- Nevitt, J., & Hancock, G. R. (2000). Improving the root mean square error of approximation for nonnormal conditions in structural equation modeling. The Journal of experimental education, 68 (3), 251-268.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schermelleh, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8 (2), 23-74.
- Steiger, J. H. (1990). Structural model evaluation and modification: An interval estimation approach. Multivariate behavioral research, 25 (2), 173-180.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Urbánek, T. (2000). Strukturální modelování v psychologii. Brno: Pavel Křepela.
- Wang, H. Y., Long, I. M., & Liu, M. F. (2012). Relationships between task-oriented postural control and motor ability in children and adolescents with Down syndrome. Research in Developmental Disabilities, 33 (6), 1792-1798. doi: 10.1016/j.ridd.2012.05.002.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wuang, Y. P., Lin, Y. H., & Su, C. Y. (2009). Rasch analysis of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition in intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 30 (6), 1132-1144. doi: 10.1016/j.ridd.2009.03.003.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.