Studia Kinanthropologica 2019, 20(2):203-211

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v kontextu tržních hodnot týmů

J. Voráček
Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra managementu sportu

Práce se zabývá určením závislosti velikosti tržní hodnoty národního týmu na dosaženém výsledku na Mistrovství světa ve fotbale v roce 2018 v Rusku. Velikost tržní hodnoty týmu je dána součtem tržních hodnot všech hráčů v týmu. Celková tržní hodnota týmů je následně dána do souvislosti s úspěchem (neúspěchem) na světovém šampionátu, který je vyjádřen celkovým počtem získaných bodů. Z výsledků korelační a regresní analýzy je patrný střední vliv tržní hodnoty týmu na dosaženém výsledku na MS 2018. Hodnota korelačního koeficientu činí 0,57. Vzdálenost od regresní přímky představuje odchylku od regresí predikovaného výsledku a určila tak výslednou efektivitu výsledku každého z týmů. Nejdále od regresní přímky je tým Chorvatska, který je tak s ohledem na velikost své tržní hodnoty hodnocen jako nejefektivnější. Nejméně efektivní je reprezentace Německa. Výsledky jsou konfrontovány s předchozími vrcholnými fotbalovými akcemi.

Klíčová slova: mistrovství světa; korelace; regrese; efektivita; tržní hodnota

Zveřejněno: 30. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Voráček J. Mistrovství světa ve fotbale 2018 v kontextu tržních hodnot týmů. Studia Kinanthropologica. 2019;20(2):203-211.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Carmichael, F., Thomas, D., & Ward, R. (2001). Production and efficiency in association football. Journal of sports Economics, 2 (3), 228-243. Přejít k původnímu zdroji...
  2. FIFA. (2018a). 2018 FIFA World Cup tickets. Retrieved from: https://www.fifa.com/worldcup/organisation/documents/.
  3. FIFA. (2018b). 2018 FIFA World Cup Russia: Global Broadcast and Audience Executive Summary. Retrieved from: https://www.fifa.com/worldcup/organisation/documents/.
  4. FIFA. (2018c). Financial report 2017. 68th FIFA Congress Moscow, Russia.
  5. Forker, J. (2005). Discussion of 'Accounting, Valuation and Duration of Football Player Contracts', Journal of Business Finance & Accounting, 32 (3,4), 587-598. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Frick, B. (2007). The Football Players' Labor Market: Empirical Evidence from the Major European Leagues, Scottish Journal of Political Economy, 54 (3), 422-446. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Goossens, K. (2005). Competitive Balance in European Football. Mimeo, University of Antverp.
  8. Groot, L. (2007). Economics, Uncertainty and European Football. Cheltenham, Edward Edgar Publishing.
  9. Herm, S., Callsen-Bracker, H. M., & Kreis, H. (2014). When the crowd evaluates soccer players' market values: Accuracy and evaluation attributes of an online community. Sport Management Review, 17 (4), 484-492. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Hoffmann, R., Ging, L. C., & Ramasamy, B. (2002). The Socio-economics determinants of international soccer performance. Journal of Applied Economics, 5 (2). Přejít k původnímu zdroji...
  11. Kesenne, S. (2000). Revenue Sharing and Competitive Balance in Professional Team Sports, Journal of Sports Economics, 1 (1), 56-65. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Kuper, S., & Szymanski, S. (2012). Soccernomics. HarperCollins UK.
  13. Majewski, S. (2016). Identification of factors determining market value of the most valuable football players. Journal of Management and Business Administration, 24 (3), 91-104. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Michie, J., Oughton, C. (2004). Competitive Balance in Football: Trends and Effects. Birkbeck, University of London.
  15. Norbäck, P. J., Olsson, M., & Persson, L. (2016). The emergence of a market for football stars: Talent development and competitive balance in European football (No. 1126). IFN Working Paper.
  16. Poli, M. (2006). African's Status in the European Football Players' Labour Market. Soccer and Society, 7 (2-3), 278-291. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Plumley, D., Ramchandani, G., & Wilson, R. (2018). Mind the gap: an analysis of competitive balance in the English football league system. International Journal of Sport Management and Marketing, 18 (5), 357-375. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Šíma, J., Procházka, J. (2011). Compared Competitive Balance Evalution in the Dutch and the Czech Football Leagues between 1970 and 2010. Ekonomika a management, 5 (2).
  19. Šíma, J., Ruda, T., & Omcirk, V. (2013). Dependence of the Overall National Team Market Value on its Success at UEFA EURO 2012. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 49 (2), 32-42. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Šíma, J., & Procházka, J. (2013). Static Competitive Balance in Three Central European Highest Football Leagues. Ekonomika a management, 7 (4), 40-47.
  21. Šíma, J., & Procházka, J. (2014). Competitive Balance in the Austrian, Czech, Hungarian and Ukrainian Soccer Leagues. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 50 (1), 83-92. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Šíma, J., Ruda, T, & Omcirk, V. (2015). Dependency of Market Value of a Team on the Result Achieved at the FIFA World Cup 2014 in Brazil. Studia Sportiva, 9 (1), 267-273. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Šíma, J., & Bartošek, D. (2016). Závislost velikosti tržních hodnot účastníků Mistrovství Evropy ve fotbale 2016 na dosaženém výsledku. Acta Academica Karviniensia, 18 (3), 50-61. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Tunaru, R., Clark, E., & Viney, H. (2005). An option pricing framework for valuation of football players. Review of financial economics, 14 (3-4), 281-295. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Tunaru, R. S., & Viney, H. P. (2010). Valuations of soccer players from statistical performance data. Journal of Quantitative Analysis in Sports, 6 (2). Přejít k původnímu zdroji...
  26. Zimbalist, A. S. (2002). Competitive Balance in Sport Leagues - An Introduction. Journal of Sports Economics, 3 (2), 111-121. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.