Studia Kinanthropologica 2020, 21(1):41-48

Problematics of crossed syndrome in physical education

P. Schlegel*, R. Dostálová
Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu

The theory of postural and phasic muscles has become a part of the study of physical education and is transferred to the practice itself. The article aimed to verify the extent to which the shortening and weakening of selected muscles are represented by a systematic literature search. A total of 23 studies have been identified to address this topic. It is evident that the research shows inconsistent conclusions and in many cases does not confirm the deficit in most of the samples in the diagnostics of the musculoskeletal system. Similarly, the identification of upper and lower cross syndrome cannot be unequivocally confirmed. Based on the information gathered, it would be advisable to revise the general use of the aforementioned theory in school physical education as well as the approach to pupil diagnostics. Unfortunately, most of the studies used do not have a strong informative value and further information from numerous samples is necessary to confirm these conclusions.

Keywords: cross syndrome; postural muscle; phasic muscle; compensatory exercises; health physical education

Published: March 30, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Schlegel P, Dostálová R. Problematics of crossed syndrome in physical education. Studia Kinanthropologica. 2020;21(1):41-48.
Download citation

References

  1. Braaksma, P., Stuive, I., Garst, R. M. E., Wesselink, C. F., van der Sluis, C. K., Dekker, R., & Schoemaker, M. M. (2018). Characteristics of physical activity interventions and effects on cardiorespiratory fitness in children aged 6-12 years-A systematic review. Journal of Science and Medicine in Sport, 21 (3), 296-306. Go to original source... Go to PubMed...
  2. Bursová, M. (2005). Kompenzační cvičení. Grada Publishing a.s.
  3. Fialová, L.; Flemr, L.; Marádová, E. (2015). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Charles University in Prague, Karolinum Press.
  4. Fiřtová, Š. (2017). Svalové dysbalancí dětí prepubertálního věku (Diplomová práce, Universita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha).
  5. Gerhardt, J. (2015). Využití kompenzačních cvičení v tenisovém tréninkovém procesu (Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha).
  6. Gross, A., Kay, T. M., Paquin, J.-P., Blanchette, S., Lalonde, P., Christie, T.... Cervical Overview Group. (2015). Exercises for mechanical neck disorders. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 1, CD004250. Go to original source...
  7. Heino, J. G., Godges, J. J., & Carter, C. L. (1990). Relationship between Hip Extension Range of Motion and Postural Alignment. The Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy, 12 (6), 243-247. Go to original source... Go to PubMed...
  8. Hori, M., Hasegawa, H., & Takasaki, H. (2019). Comparisons of hamstring flexibility between individuals with and without low back pain: Systematic review with meta-analysis. Physiotherapy Theory and Practice, 1-24. Go to original source... Go to PubMed...
  9. Hošková, B. et al. (2013). VADEMECUM / Zdravotní tělesná výchova. Praha: Karolinum.
  10. Houghton, K. M. (2010). Review for the generalist: Evaluation of low back pain in children and adolescents. Pediatric Rheumatology, 8 (1), 28. Go to original source... Go to PubMed...
  11. Janda, V. (1984). Základy kliniky funkčních (neparetických) hybných poruch: Určeno pro rehabilitační pracovníky. Učební texty. Ústav pro další vzdělávání stř. zdravot. pracovníků.
  12. Karelová, R. (2015). Hodnocení aktuálního funkčního stavu pohybového systému dívek staršího školního věku (Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc).
  13. Levitová, A., & Hošková, B. (2016). Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing, a.s.
  14. Lipková, L. (2019). Svalové dysbalance a vhodná kompenzační cvičení u žen a dorostenek ve fotbale (Bakalářská práce, Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno).
  15. Macák, J. (2011). Srovnání výskytu svalových dysbalancí u sportující a nesportující mládeže (Bakalářská práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc).
  16. Marchetti, P. H., Kohn, A. F., & Duarte, M. (2011). Selective activation of the rectus abdominis muscle during low-intensity and fatiguing tasks. Journal of Sports Science & Medicine, 10 (2), 322-327.
  17. Markesová, R. (2016). Vyšetření posturálních funkcí u dětí staršího školního věku na vybraných školách v Českých Budějovicích a Jindřichově Hradci (Diplomová práce, Jihočeská univerzita, České Budějovice).
  18. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. (2016). Praha: NÚV. Získáno 20. listopad 2019, z: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv_vychova_ke_zdravi.pdf
  19. Mrklas, L. (2010). Svalové dysbalance u fotbalové mládeže (Diplomová práce, Technická univerzita, Liberec).
  20. Nátěsta, P. (2015). Analýza svalových dysbalancí se zapojením intervenčního programu u juniorského družstva basketbalu mužů (Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc).
  21. Ondráčková, N. (2013). Diagnostika pohybového aparátu u badmintonových hráčů a následná kompenzace zjištěných dysbalancí (Bakalářská práce, Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno).
  22. Palková, H. (2010). Svalové dysbalance žáků 1. stupně ZŠ a kompenzační cvičení s vysokým motivačním faktorem (Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc).
  23. Poláková, I. (2013). Svalová dysbalance a pohybové stereotypy u hráčů a hráček volejbalu (Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc).
  24. Peršínová, I. (2007). Svalové dysbalance a vadné držení těla dětí mladšího školního věku (Diplomová práce, Technická univerzita, Fakulta pedagogická, Liberec).
  25. Rous, J. K. (2005). Odstraňování svalových dysbalancí pomocí vyrovnávacích cvičení (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Brno).
  26. Russo, M., Deckers, K., Sam, E., Kiesel, K., Gilligan, C., Vieceli, J., & Crosby, P. (2017). Muscle Control and Non-specific Chronic Low Back Pain: MUSCLE CONTROL & CLBP. Neuromodulation: Technology at the Neural Interface, 21. Go to original source...
  27. Smith, J. J., Eather, N., Morgan, P. J., Plotnikoff, R. C., Faigenbaum, A. D., & Lubans, D. R. (2014). The health benefits of muscular fitness for children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Sports Medicine (Auckland, N.Z.), 44 (9), 1209-1223. Go to original source... Go to PubMed...
  28. Standardy pro základní vzdělávání, Tělesná výchova (Zdravotní tělesná výchova). Rvp.cz. Získáno 29. listopad 2019, z https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67504&view=9832
  29. Standardy pro základní vzdělávání, Výchova ke zdraví. Rvp.cz. Získáno 29. listopad 2019, z https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832
  30. Ševelová, Z. (2007). Problematika vadného držení těla u dětí (Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha).
  31. Šťastná, V. (2010). Diagnostika a rehabilitace horního a dolního zkříženého syndromu u fotbalistů - kategorie mladší dorost (Bakalářská práce, Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, České Budějovice).
  32. Takáč, M. (2012). Výskyt svalových dysbalancií u hráčov ľadového hokeja dorasteneckých kategórií hc olomouc (Bakalářská práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc).
  33. Teplá, L. (2018). Držení těla a svalové dysbalance u dětí mladšího školního věku (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Brno).
  34. Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy. Masarykova univerzita.
  35. Varangaonkar, V. C., Ganesan, S., & Kumar, K. V. (2015). The relationship between Lumbar range of motion with hamstring flexibility among 6-12 years children from South India: A cross-sectional study. International Journal of Health & Allied Sciences, 4 (1), 23. Go to original source...
  36. Vařeková, R. (1999). Výskyt svalových dysbalancí ve vztahu k pohlaví, věku a tělesné konstituci u dětí školního věku (Disertační práce, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc).
  37. Walker, M. L., Rothstein, J. M., Finucane, S. D., & Lamb, R. L. (1987). Relationships between lumbar lordosis, pelvic tilt, and abdominal muscle performance. Physical Therapy, 67 (4), 512-516. Go to original source... Go to PubMed...
  38. Wallden, M. (2014). The middle crossed syndrome-New insights into core function. Journal of Bodywork and Movement Therapies, 18 (4), 616-620. Go to original source... Go to PubMed...
  39. Youdas, J. W., Garrett, T. R., Harmsen, S., Suman, V. J., & Carey, J. R. (1996). Lumbar lordosis and pelvic inclination of asymptomatic adults. Physical Therapy, 76 (10), 1066-1081. Go to original source... Go to PubMed...
  40. Zemanová, K. (2015). Vliv kompenzačních cvičení na úpravu funkčních poruch svalového systému u hráčů ledního hokeje ve věku 14-15 let (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.