Studia Kinanthropologica 2020, 21(3):219-225
Koncepce intervenčního programu rope skipping pro děti
- Univerzita Karlova Praha, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky
Dovednost skákání přes švihadlo je vhodnou pohybovou aktivitou pro děti a mládež. Pro zvýšení zájmu o danou dovednost jsou vyráběna speciální švihadla různých délek a je vytvořen nový pohybový program s názvem rope skipping. Na základě výběru vhodné formy motivace a intervenční strategie pro tvorbu pohybových programů a možnosti jejich aplikace pro věkovou kategorii dětí mladšího školního věku je vytvořen intervenční program rope skipping. Je připraven pro využití ve školní tělesné výchově a ve sportovním prostředí.
Pro učitele je zpracován soubor metodických materiálů k aplikaci programu ve výuce rozdělený na 7 částí, vždy s určitým počtem cviků. V nabídce je uvedeno v rozcvičce 76 cviků, pohybové přípravě 45 cviků, single rope (jednotlivci) uvádí 54 cviků, the two in the loop (dvojice) 59 cviků, long rope (skupiny) 41 cviků, hry obsahují 100 cviků, relaxační cvičení 57 cviků. Celkem 522 cviků a úkolů. Pro každého cvičence je zpracován sešit "Švihadlík" s počtem 90 cviků a úkolů na každý den tříměsíčního programu.
Klíčová slova: pohybový program; mladší školní věk; motivace; pohybové dovednosti; skákání přes švihadlo
Zveřejněno: 30. září 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Carter, M., McGee, R., Taylor, B., & Williams, S. (2007). Health outcomes in adolescence: Associations with family, friends and school engagement. Journal of Adolescence, 30, 51-62.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Dovalil, J. et al. (2002). Výkon a sportovní trénink. Praha: Olympia.
- Dunton, G. F., Whalen, C. K., Jamner, L. D., & Floro, J. N. (2007). Mapping the social and physical contexts of physical activity across adolescence using ecological momentary assessment. Annals of Behavioral Medicine, 34 (2), 144-153.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gargen, L., & Getchell, N. (2006). Using "Constraints" to Design Developementally Appropriate Movement Activites for Erly Childhood Education. Erly childhood education journal, 227.
Přejít k původnímu zdroji...
- Havlíčková, L. (1998). Biologie dítěte. Praha: Karolinum.
- Heath, G. W., Parra, D. C., Sarmiento, O. L., Andersen, L. B., Owen, N., Goenka, S., Montes, F., & Brownson, R. C. (2012). Evidence-based intervention in physical activity: Lessons from around the world. The Lancet, 380, 272-281.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hendl, J., & Dobrý, L. et al. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit Monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum.
- Kunešová, M. (2006). Epidemilogická studie, která zjišťovala výskytnadváhy a obezity a jejich vztah k příjmu potravy, pohybové aktivitě, trávení volného času a rovněž výskytu zdravotních komplikací. Praha: Česká obezitologická společnost.
- Marcus, B. H., & Forsyth, L. H. (2009). Motivating people to be physically active (2nd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
Přejít k původnímu zdroji...
- Marcus, B. H., & Sallis, J. F. (1997). Determinants of physical activity behavior and mplications for interventions. In A. S. Leon (Ed.), Physical activity and cardiovascular health: A national consensus (pp. 192-201). Champaign, IL: Human Kinetics.
- McKenzie, T. L., Nader, P. R., Strikmiller, P. K., Yang, M., Stone, E. J., Perry, C. L., Taylor, W. C., Epping, J. N., Feldman, H. A., Luepker, R. V., & Kelder, S. H. (1996). School physical education: Effect of the Child and Adolescent Trial for Cardiovascular Health. Preventive Medicine, 25, 423-431.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Motl, R. W., Dishman, R. K., Saunders, R., Dowda M., Felton, G., & Pate, R. R. (2001). Measuring enjoyment of physical activity in adolescent girls. American Journal of Preventive Medicine, 21, 110-117.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ringuet, C. J., & Trost, S. G. (2001). Effects of physical activity intervention in youth: A review. International Sportsmedicine Journal, 2 (5), 1-10.
- Sallis, J. F., Conway, T. L., Prochaska, J. J., McKenzie, T. L., Marshall, S. J., & Brown, M. (2001). The association of school environments with youth physical activity. American Journal of Public Health, 91, 618-620.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sallis, J. F., & Owen, N. (2002). Ecological models of health behavior. In K. Glanz, B. K. Rimer, & F. M. Lewis (Eds.), Health behavior and health education: Theory, research, and practice (pp. 462-484). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Tůmová, J. (2019). janatumova. Získáno 30. říjen 2019, z Jak motivovat děti ke cvičení, https://janatumova.cz/jak-motivovat-deti-ke-cviceni/
- Ward, D. S., Saunders, R. P., & Pate, R. R. (2007). Physical activity interventions in children and adolescents. Champaign, IL: Human Kinetics.
Přejít k původnímu zdroji...
- Weeks, B. K., Young, C. M., & Beck, B. R. (2008). Eight Months of Regular In-School Jumping Imporves Indices of Bone Strenth in Adolescent Boys and Girls: The POWER PE Study. Journal of Bone and Mineral Research, 1002-1011.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Woods, C. B., Nelson, N. M., O'Gorman, D. J., Foley, E., & Moyna, N. M. (2009). The Take PART Study (Physical Activity Research for Teenagers): Rationale and methods. Journal of Physical Activity and Health, 6, 170-177.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.