Studia Kinanthropologica 2020, 21(3):227-234

Problematika přetrvávajících primárních reflexů u žáků na prvním stupni základní školy

L. Daněk*, A. Skotáková, D. Puda, P. Vaculíková, M. Sebera
Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií

Primární reflexy nám pomáhají přežít již intrauterinně, při porodu nebo v prvních měsících po porodu. Po dostatečném stimulu by se měly inhibovat, ale pokud tento podnět nedostanou nebo se centrální nervová soustava vyvíjí nestandardně, mohou tyto primární reflexy přetrvat, negativně ovlivňovat vývoj dítěte a způsobovat podobné příznaky jako mají specifické poruchy učení. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit prevalenci primárních reflexů u dětí ve věku 7-8 let, dále stanovit, jak se změní množství primárních reflexů po 6 měsících bez intervenčního programu a jaké jsou rozdíly mezi chlapci a dívkami. U dětí bylo provedeno 7 testů na 6 primárních reflexů, které je mohou během školní výuky ovlivňovat. U každého primárního reflexu se hodnotila i úroveň (0 - nejméně; 4 - nejvíce). Ukázalo se, že chlapci mají větší procento zastoupení primárních reflexů než dívky a často dosahovali vyšší úrovně. Při opakovaném měření po 6 měsících byl u dívek zaznamenám statisticky významný rozdíl v poklesu úrovně landau reflexu (p = 0,028). U chlapců byl statisticky významný rozdíl ve snížení úrovně reflexu u labyrintového posturálního reflexu (p = 0,028), landau reflexu (p = 0,028), asymetrického tonického šíjového reflexu - test na čtyřech (p = 0,028) a Schilderova testu (p = 0,005). Tyto výsledky by mohly být použity jako podklad při tvorbě vzdělávacího plánu a osnov pro tělesnou výchovu na základních školách.

Klíčová slova: primární reflexy; specifické poruchy učení; ATŠR

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Daněk L, Skotáková A, Puda D, Vaculíková P, Sebera M. Problematika přetrvávajících primárních reflexů u žáků na prvním stupni základní školy. Studia Kinanthropologica. 2020;21(3):227-234.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Callcott, D. (2012). Retained primary reflexes in preprimary-aged Indigenous children: The effect on movement ability and school readiness. Australasian Journal of Early Childhood, 37 (2), 132-140. https://doi.org/10.1177/183693911203700218 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Ciencialová, T. (2016). Vliv přetrvávajících primárních reflexů na školní výkon žáků prvního stupně základní školy (Magisterská práce, Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií). Získáno z https://theses.cz/id/bg9ff2/
  3. Cupute, A. J., Palmer, F. B., Shupiro, B. K., Wuchtel, R. C., Ross, A., & Accurdo, P. J. (1984). Primitive Reflex Profile: A Quantitation of Primitive Reflexes in Infancy. Developmental Medicine & Child Neurology, 26 (3), 375-383. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.1984.tb04456.x Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Gieysztor, E. Z., Choińska, A. M., & Paprocka-Borowicz, M. (2018). Persistence of primitive reflexes and associated motor problems in healthy preschool children. Archives of Medical Science: AMS, 14 (1), 167-173. https://doi.org/10.5114/aoms.2016.60503 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Goddard Blythe, S. (2005). The well balanced child Movement and early learning. Wiltshire: The Cromwell Press.
  6. Henderson, S. E., Sugden, D. A., & Barnett, A. L. (2014). MABC-2-Test motoriky pro děti (R. Psotta, Přel.). Hogrefe.
  7. Chandradasa, M., & Rathnayake, L. (2020). Retained primitive reflexes in children, clinical implications and targeted home-based interventions. Nursing Children and Young People, 32 (1), 37-42. https://doi.org/10.7748/ncyp.2019.e1132 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Chinello, A., Di Gangi, V., & Valenza, E. (2018b). Persistent primary reflexes affect motor acts: Potential implications for autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities, 83, 287-295. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2016.07.010 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Jordan-Black, J.-A. (2005). The effects of the Primary Movement programme on the academic performance of children attending ordinary primary school. Journal of Research in Special Educational Needs, 5 (3), 101-111. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2005.00049.x Přejít k původnímu zdroji...
  10. Kohoutek, R. (2002). Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
  11. Kolář, P., Smržová, J., & Kobesová, A. (2011). Vývojová porucha koordinace - vývojová dyspraxie, 74 (5). Získáno z https://www.csnn.eu/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2011-5-1/vyvojova-porucha-koordinace-vyvojova-dyspraxie-36049
  12. Konicarova, J., & Bob, P. (2013). Asymmetric tonic neck reflex and symptoms of attention deficit and hyperactivity disorder in children. International Journal of Neuroscience, 123 (11), 766-769. https://doi.org/10.3109/00207454.2013.801471 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Volemanová, M. (2013). Přetrvávající primární reflexy, opomíjený faktor problémů učení a chování. Praha: Red tulip.
  14. Zafeiriou, D. I. (2004). Primitive reflexes and postural reactions in the neurodevelopmental examination. Pediatric Neurology, 31 (1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.pediatrneurol.2004.01.012 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Zelinková, O. (2017). Dyspraxie. Vývojová porucha pohybové koordinace. Praha: Portál.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.