Studia Kinanthropologica 2022, 23(2):91-97 | DOI: 10.32725/sk.2022.007

Funkčné poruchy pohybového systému u detí s absenciou vybranej fázy motorického vývinu

J. Kanásová, N. Halmová, A. Veis
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, PF, Katedra telesnej výchovy a športu

Cieľom príspevku je zistiť výskyt funkčných porúch pohybového systému u detí s vynechanou fázou motorického vývinu lozenia po štyroch a porovnať ich s deťmi, ktoré túto fázu nevynechali. Výskumný súbor tvorili žiaci prvého ročníka základnej školy (n=38) vo veku (6,59±0,09). 19 probandov tvorilo súbor s vynechanou fázou motorického vývinu (E1-NCC) a 19 probandov túto fázu nevynechalo (E2-CC). Svalovú nerovnováhu sme hodnotili pomocou štandardizovaných testov. V testoch svalovej nerovnováhy boli zaznamenané signifikantné rozdiely u m. iliopsoas a dolných fixátorov lopatiek. Ostatné svalové testy s tendenciou k skráteniu neboli štatisticky významné, aj keď sme zistili rozdiely v prospech probandov (CC). Aj napriek tomu, že sme iba v dvoch testoch zaznamenali štatisticky významné rozdiely, vo všetkých testoch svalového skrátenia, v jednom teste svalového oslabenia a v dvoch testoch porušenia pohybových stereotypov vykazoval vyššiu frekvenciu výskytu svalovej nerovnováhy súbor detí, ktoré neštvornožkovali (NCC) v porovnaní so súborom detí, ktoré štvornožkovali (CC).
Uvedený príspevok vznikol s podporou grantu MŠ VVS SR KEGA 020UKF-4/2021 Zdravie, s ním súvisiace správanie adolescentov a možnosti prevencie pred civilizačnými ochoreniami.

Klíčová slova: motorický vývin, lozenie po štyroch, funkčné poruchy pohybového systému, porušené pohybové stereotypy

Vloženo: 12. září 2022; Revidováno: 21. listopad 2022; Přijato: 22. listopad 2022; Zveřejněno: 11. leden 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kanásová J, Halmová N, Veis A. Funkčné poruchy pohybového systému u detí s absenciou vybranej fázy motorického vývinu. Studia Kinanthropologica. 2022;23(2):91-97. doi: 10.32725/sk.2022.007.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adolph, K. E. (2003). Learning to keep balance. In Advances in Child Development and Behavior (C ed., 1-40). (Advances in Child Development and Behavior; 30, C). Academic Press Inc. https://doi.org/10.1016/S0065-2407(02)80038-6 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bansal, P. (2021, 18. november). What is motor skill development? Know their types, importance and stages of development. Published in: Onlymyhealth. https://www.onlymyhealth.com/motor-skilldevelopment-types-difference-stages-of-fine-motor-skills-1637213343
  3. Bekö, R. 2011. Držanie tela detí mladšieho školského veku. ICM Agency Bratislava.
  4. Butcher, K., VandenBerg, A., & Dodds, T. (2013, 15. march). Why crawl? Michigan State University Extension Terra, MPT. https://www.canr.msu.edu/news/why_crawl
  5. Clearfield M. W. (2004). The role of crawling and walking experience in infant spatial memory. Journal of Experimental Child Psychology, 89 (3), 214-41. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2004.07.003 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Diez, S. B. R. (2008, 21. january). Baby Crawling: How important it really is. Movement and Learning. http://icpa4kids.org/Wellness-Articles/baby-crawling-how-important-it-really-is.html
  7. Formiga, C. K. M. R., & Linhares, M. B. M. (2015). Motor Skills: Development in Infancy and Early Childhood. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition, 15, 971-977. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.23071-7 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Goncalves, M., Tonelotto, J., & Ravanini, S. (2000). Semiologia neurológica numa população de escolares da primeira série do ensino fundamental. Arq. Neuro-Psiquiatr, 58 (1), 112-118. https://doi.org/10.1590/S0004-282X2000000100017 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Janda, V. (1982). Základy kliniky funkčních (neparetických) hybných poruch. ÚVSZP.
  10. Jenni, O., Chaouch, A., Caflisch, J., & Rousson, V. (2013). Infant motor milestones: poorpredictive value for outcome of healthy children. Acta Paediatrica, 102 (4), 181-184. https://doi.org/10.1111/apa.12129 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Kanásová, J. (2005). Svalová nerovnováha u 10 až 12 - ročných žiakov a jej ovplyvnenie v rámci školskej telesnej výchovy. Peter Mačura - PEEM.
  12. Kanásová, J. (2015). Vývinové zmeny funkčných porúch pohybového systému 11 až 15 ročných žiakov a možnosti ich ovplyvnenia. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
  13. Kimura-Ohba, S., Sawada, A., Shiotani, Y., Matsuzawa, S., Awaya, T., Ikeda, H., Okada, M., & Tomiwa, K. (2011). Variation in early gross motor milestones and in the age of walking in Japanese children. Pediatrics International, 53 (6), 950-955. https://doi.org/10.1111/j.1442-200X.2011.03423.x Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Kloze, A,. & Stepowska, J.2019). Motor development of a child in the first three months of life. Advances in Rehabilitation/Postępy Rehabilitacji, 33 (1), 43-48. https://doi.org/10.5114/areh.2019.84188 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Kolář, P., et al. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Prvé vydanie. Galén.
  16. Kováčová, E. (1993). Držanie tela a svalová nerovnováha u detí z hľadiska pohybovej aktivity. Školská telesná výchova a zdravý vývoj mládeže. Zborník SVSTVŠ.
  17. Malátová, R., Bahenský, P., & Mareš, M. (2016). Dechový stereotyp v tělovýchovné praxi. Studia Kinanthropologica, 17 (3), 325-332. https://doi.org/10.32725/sk.2016.086 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Matthews J. M., Yusuf, M., Doyle, C., & Thompson, C. (2016). Quadrupedal movement training improves markers of cognition and joint repositioning. Human Movement Science, 47, 70-80. https://doi.org/10.1016/j.humov.2016.02.002 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. McAllister, R., & Bright Reich, J. (2011). The Mommy MD Guide to Your Baby's First Year: More than 900 tips that 70 doctors who are also mothers use during their baby's first year (Mommy MD Guides). Momosa Publishing, LLC.
  20. Orth, H. (2009). Dítě ve Vojtově terapii: Příručka pro praxi. Kopp.
  21. Poděbradská, R., & Šarmírová M. (2017). Funkční poruchy pohybového systému. Praktický Lékař, 97 (4), 198-201.
  22. Thurzová, E. (1992). Svalová nerovnováha. In Labudová, J., Thurzová, E. Teória a didaktika telesnej výchovy oslabených (vybrané kapitoly) (pp. 20-36). FTVŠ UK.
  23. Touwen, B. C. L., Hempel, M. S., & Westra, L. C. (1992). The development of crawling between 18 months and four years. Developmental Medicine & Child Neurology (DMCN), 34 (5), 410-416. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.1992.tb11453.x Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Xiong Q. L., Wu, X., Liu, Y., Zhang, C., & Hou, W. (2021). Measurement and Analysis of Human Infant Crawling for Rehabilitation. Frontiers in Neurology, 12 (731374), 1-12. https://doi.org/10.3389/fneur.2021.731374 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.