Studia Kinanthropologica 2024, 25(3):149-155 | DOI: 10.32725/sk.2024.012

Preferences of physical education teachers in teaching winter seasonal physical activities

J. Michal, & S. Straňavská
Faculty of Physical Education, Sports and Health, Matej Bel University, Banská Bystrica, Slovak Republic

The aim of the study was to investigate and highlight the preferences of physical and sport education teachers in teaching winter seasonal physical activities. The survey involved 653 primary school teachers who annually participate in teaching winter seasonal physical activities. To obtain the necessary information, we used a custom-designed questionnaire for primary school teachers, focusing on questions related to favourite winter sports, preferred forms of organizing winter seasonal physical activities, and materials used during these activities. Through statistical analysis (Chi-square), we found a gender difference in the preferred form of participation in winter seasonal physical activities. On the basis of the obtained results, we can state that most of the primary school teachers, 86.68%, who are involved in teaching winter seasonal physical activities prefer downhill skiing in their free time and are of the same opinion, that ski training is popular among pupils and they like to participate in ski training organized by the school This study was conducted within the KEGA grant task 032UMB-4/2022 Innovative teaching materials for teachers of physical and sport education in primary schools with a focus on winter seasonal physical activities.

Keywords: physical education; teacher; primary school; winter seasonal physical activities

Received: October 14, 2024; Revised: November 27, 2024; Accepted: December 2, 2024; Published: January 17, 2025  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Michal J, & Straňavská S. Preferences of physical education teachers in teaching winter seasonal physical activities. Studia Kinanthropologica. 2024;25(3):149-155. doi: 10.32725/sk.2024.012.
Download citation

References

  1. Adamčák, Š., & Kozaňáková, A. (2013). Preference of winter sports by primary school pupils in Banská Bystrica and Detva. Acta Universitatis Matthiae Belii: recenzovaný časopis vedeckých štúdií, 5 (2), 9-20.
  2. Blahutová, A. (2017). Technika a didaktika výučby lyžovania. Verbum - Katolícka univerzita Ružomberok.
  3. Demeter, A., & Ozsváth, M. (2016). Síoktatási segédlet tanároknak, síoktatóknak. Iskolai Síoktatók és Szabadidő-szervezők Egyesülete Budapest.
  4. Dobay, B. (2009). Vplyv športových kurzov na rekreačné návyky. Národná konferencia o školskom športe 2009: "Slovenský školský šport: podmienky - prognózy - rozvoj", 190-197.
  5. Enzinger, H. H. (2008). Didaktische Überlegungen zum Skiunterricht in der Schule. Skilauf und Snowboard in Lehre und Forschung, 18 (1), 37-52.
  6. Hrůšová, P. (2018). Analýza metodických postupů při výuce lyžování [Diplomová práca, Univerzita Karlova Praha]. Digitální repozitář Univerzity Karlovy.
  7. Kipp, R. W. (2011). Alpine skiingUnited States of America. Human Kinetics.
  8. Kovács, A. GY. (2020). A síelés oktatása középiskolában [Dizertačná práca, Eötvös Lóránd Tudományegyetem Budapest]. https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/70574
  9. Kresta, J., & Cihlář, D. (2011). Outdoorové aktivity v rámci kurzovní výuky na nižších typech škol. Outdoor, 79-81.
  10. Michal, J. (2001). Teória a didaktika lyžovania. PDF UMB v Banskej Bystrici.
  11. Michal, J. (2016). Interpersonálne vzťahy pri zimných kurzoch na školách. Telesná výchova a šport v živote človeka - recenzovaný zborník vedeckých prác. VTU vo Zvolene.
  12. Michal, J., & Kunkela, P. (2014). Využitie lyžovania vo vyučovaní TŠV na základných školách vo vybraných regiónoch. Telesná výchova a šport v živote človeka - Konferenčný recenzovaný zborník vedeckých prác, 199-209.
  13. Michal, J., Nemec, M., Adamčák, Š., & Straňavská, S. (2019). Pohybové hry 2 - hry v zimnej prírode. IPV Inštitút priemyselnej výchovy s.r.o.
  14. Mlnařík, J. (2012). Zjištění zájmu dětí a mládeže o snowboarding a lyžování v Jihočeském kraji [Diplomová práca, Jihočeská univerzita v Českých Budejovicích]. Digitální repozitář JČU.
  15. Novotná, N., & Vladovičová, N. (2011). Kompetencie učiteľov elementaristov na vyučovanie zimných telovýchovných činností. Perspectives of physical training process at schools. Oberegg: SAS School Innsbruck - Austria, 148-155.
  16. Pieberl, V. (2018). Der alpine Schulsport im österreichischen Schulwesen [Diplomová práca, Universität Graz]. https://unipub.uni-graz.at/obvugrhs/download/pdf/2581537?originalFilename=true
  17. Reichert, J., & Musil, D. (2007). Lyžovaní od začátků k dokonalosti. Grada Publishing.
  18. Straňavská, S. (2019). Názory žiakov základných škôl na zimné športy. Telesná výchova a šport v živote človeka. - Konferenčný recenzovaný zborník vedeckých prác. 48-58.
  19. Straňavská, S., & Michal, J. (2022). Zimné sezónne činnosti vo vyučovaní telesnej a športovej výchovy na základných školách. Studia Kinanthropologica, 23 (3), 159-165. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.