Studia Kinanthropologica 2024, 25(3):139-148 | DOI: 10.32725/sk.2024.014
Pedagogické praxe v rámci studia tělesné výchovy na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
Pedagogické praxe hrají klíčovou roli v přípravě budoucích učitelů tělesné výchovy. Umožňují studentům aplikovat teoretické znalosti získané během studia přímo v praxi, získávat a rozvíjet odborné kompetence, zdokonalovat sociální a komunikační dovednosti v přípravě na výkon pedagogické profese pod vedením zkušených učitelů. Cílem příspěvku je představit a analyzovat koncepci oborových praxí na Katedře tělesné výchovy a sportu Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Zaměřujeme se na asistentské, průběžné a souvislé praxe, jejichž záměrem je plně respektovat aktuální evropské a světové trendy přípravy učitelů v souladu s trendy profesionalizace učitelské profese.
V rámci vlastní realizace uvedených druhů praxí zdůrazňujeme i význam reflexivního pojetí a uvedení studenta do podmínek reálného školního prostředí.
Klíčová slova: pedagogické praxe; odborné kompetence; student; učitel; tělesná výchova
Vloženo: 19. listopad 2024; Revidováno: 4. prosinec 2024; Přijato: 5. prosinec 2024; Zveřejněno: 17. leden 2025 Zobrazit citaci
Reference
- Avis, J., & Thompson, R. (2019). Teaching in lifelong learning: a guide to theory and practice. Open University Press.
- Bendl, S., & Kucharská, A. (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Pedagogická fakulta UK.
- Bochníček, Z., & Hališka, J. (2013). Na pomoc pedagogické praxi. Masarykova univerzita.
- Flemr, L., Dragounová, Z., Kotlík, K., Peřinová, R., Suchý, J., & Tilinger, P. (2021). Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu. Karolinum.
- Henderson, R. (2019). Teaching literacies: pedagogies and diversity. Oxford University Press.
- Janderková, D. (2019). Rozvoj učitele a péče o sebe. Raabe.
- Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Masarykova univerzita.
- Johnson, D. W., & Johnson, F. P. (2006). Joining Together. Group Theory and Group Skills. Pearson.
- Kotlík, K., & Jansa, P. (2017). Reflexe interakčních stylů učitelů tělesné výchovy na základních školách. Česká kinantropologie, 21 (1-2), 20-27. doi: 10.5507/ck.2017.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudláček, M., Nováková Lokvencová, P., Rubín, L., Chmelík, F., & Frömel, K., (2013). Objektivizace monitoringu aktivního transport adolescentů v souvislosti se školou. Tělesná kultura, 36 (2), 46-64. doi:10.5507/tk.2013.009
Přejít k původnímu zdroji...
- Kursová, V. (2021, 5. únor). Reflektované praxe posluchačů oborů Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (2. stupeň ZŠ, SŠ). Konference Učitel Pro Futuro 2. České Budějovice, Česká republika.
- Kursová, V., & Tlustý, T. (2024, 10. říjen). Pedagogické praxe v rámci studia tělesné výchovy na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Disportare 2024, České Budějovice, Česká republika.
- Kratochvílová, J., & Svojanovský, P. (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Masarykova univerzita.
- Lunenberg, M., Korthagen, F., & Swennen, A. (2007). The teacher educator as a role model. Teaching and Teacher Education, 23 (5), 586-601. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Paido.
- Maňák, J., Švec, V., & Janík, T. (2017). O vzdělávání, o učitelství, a tak trochu i o pedagogice: rozhovory na průsečíku tří generací. Masarykova univerzita.
- Mazáčová, N. (2014). Pedagogická praxe. Pedagogická fakulta UK Praha.
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2024). Národní šetření učitelských kompetencí začínajících učitelek a učitelů 2023. https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/unikatni-setreni-jak-jsouzacinajici-ucitele-pripraveni-na-svou-praci
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství - společné profesní kompetence. https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramecabsolventa-ucitelstvi
- Nehyba, J. (2014). Reflexe v procesu učení: desetkrát stejně a přece jinak. Munipress.
- Nohavová, A. & Žlábková, I. (2022). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství PF, FF, PřF JU. https://www.pf.jcu.cz/images/PF/studium/czv/pokyny-praxe/Standard_studenta_ucitelstvi.pdf
- Palička, P., Jakubec, L., Knajfl, P., & Maněnová, M. (2017). Mobilní aplikace pro podporu pohybové aktivity a jejich potenciál při využití ve školní tělesné výchově. In Tělesná kultura: sborník kateder tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství. https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-201702-0004_Mobilni_aplikace_pro_podporu_pohybove_aktivity_a_jejich_potencial_pri_vyuziti_ve_skolni_telesne_vychove.php
- Pecina, P., & Marinič, P. (2021). Oborové didaktiky v odborném vzdělávání v České republice - aktuální stav a perspektivy. Mendelova univerzita v Brně.
- Podpera, M., Koželuhová, E., & Koželuh, O. (2023). Průvodce pedagogickou praxí. Pedagogická fakulta ZČU.
- Procházka, M., & Žlábková, I. (2013). Pedagogika - učitel - reforma: na společné cestě? Česká pedagogická společnost, 23 (3), 392-405. doi: https://doi.org/10.5817/PedOr2013-3-392
Přejít k původnímu zdroji...
- Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Portál.
- Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2007). Cílená zpětná vazba. Portál.
- Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Poche Kargerová, J. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Retida spol. s r.o.
- Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Portál.
- Stuchlíková, I., Janík, T., Rokos, L., Minaříková, E., Samková, E., Najvar, P., Hošpesová, A., & Janíková, M. (2023). Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: koncepcevývoj-aplikace. Pedagogická orientace, 33 (2), 183-185. doi: https://doi.org/10.5817/PedOr2023-2-185
Přejít k původnímu zdroji...
- Šimoník, O. (2004). Pedagogická praxe v kontextu pregraduální přípravy učitelů. In Havel, J., & Janík, T. (Eds), Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Sborník z mezinárodní konference (s. 16-19). PdF MU.
- Šťáva, J. (2004). Pedagogická praxe v systému vzdělávání budoucích učitelů. In Havel, J., & Janík, T. (Eds), Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Sborník z mezinárodní konference, 45-50. PdF MU.
- Švec, V., & Bradová, J. (2013). Učitel v teorii a praxi. Masarykova univerzita.
- Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Národní ústav pro vzdělávání.
- Vaculík Pravdová, B. (2022). Utváření profesního sebepojetí učitele jako součást kurikula studijního programu učitelství. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi, 72 (2), 185-216. doi: https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2072
Přejít k původnímu zdroji...
- Valenta, J. (2020). Zkušenostně reflektivní učení a formativní hodnocení. https://pedagogika.ff.cuni.cz/node/174
- Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Grada Publishing.
- Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Paido.
- Wiegerová, A. (2011). Koncepčné smerovanie pedagogickej praxe na pedagogických fakultách. OZ V4.
- Zormanová, L. (2012). Moderní aspekty v pedagogice. Masarykova univerzita.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.