Studia Kinanthropologica 2024, 25(3):139-148 | DOI: 10.32725/sk.2024.014

Pedagogické praxe v rámci studia tělesné výchovy na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

V. Kursová, & T. Tlustý
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu

Pedagogické praxe hrají klíčovou roli v přípravě budoucích učitelů tělesné výchovy. Umožňují studentům aplikovat teoretické znalosti získané během studia přímo v praxi, získávat a rozvíjet odborné kompetence, zdokonalovat sociální a komunikační dovednosti v přípravě na výkon pedagogické profese pod vedením zkušených učitelů. Cílem příspěvku je představit a analyzovat koncepci oborových praxí na Katedře tělesné výchovy a sportu Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Zaměřujeme se na asistentské, průběžné a souvislé praxe, jejichž záměrem je plně respektovat aktuální evropské a světové trendy přípravy učitelů v souladu s trendy profesionalizace učitelské profese.
V rámci vlastní realizace uvedených druhů praxí zdůrazňujeme i význam reflexivního pojetí a uvedení studenta do podmínek reálného školního prostředí.

Klíčová slova: pedagogické praxe; odborné kompetence; student; učitel; tělesná výchova

Vloženo: 19. listopad 2024; Revidováno: 4. prosinec 2024; Přijato: 5. prosinec 2024; Zveřejněno: 17. leden 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kursová V, & Tlustý T. Pedagogické praxe v rámci studia tělesné výchovy na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Studia Kinanthropologica. 2024;25(3):139-148. doi: 10.32725/sk.2024.014.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Avis, J., & Thompson, R. (2019). Teaching in lifelong learning: a guide to theory and practice. Open University Press.
  2. Bendl, S., & Kucharská, A. (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Pedagogická fakulta UK.
  3. Bochníček, Z., & Hališka, J. (2013). Na pomoc pedagogické praxi. Masarykova univerzita.
  4. Flemr, L., Dragounová, Z., Kotlík, K., Peřinová, R., Suchý, J., & Tilinger, P. (2021). Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu. Karolinum.
  5. Henderson, R. (2019). Teaching literacies: pedagogies and diversity. Oxford University Press.
  6. Janderková, D. (2019). Rozvoj učitele a péče o sebe. Raabe.
  7. Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Masarykova univerzita.
  8. Johnson, D. W., & Johnson, F. P. (2006). Joining Together. Group Theory and Group Skills. Pearson.
  9. Kotlík, K., & Jansa, P. (2017). Reflexe interakčních stylů učitelů tělesné výchovy na základních školách. Česká kinantropologie, 21 (1-2), 20-27. doi: 10.5507/ck.2017.002 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Kudláček, M., Nováková Lokvencová, P., Rubín, L., Chmelík, F., & Frömel, K., (2013). Objektivizace monitoringu aktivního transport adolescentů v souvislosti se školou. Tělesná kultura, 36 (2), 46-64. doi:10.5507/tk.2013.009 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Kursová, V. (2021, 5. únor). Reflektované praxe posluchačů oborů Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (2. stupeň ZŠ, SŠ). Konference Učitel Pro Futuro 2. České Budějovice, Česká republika.
  12. Kursová, V., & Tlustý, T. (2024, 10. říjen). Pedagogické praxe v rámci studia tělesné výchovy na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Disportare 2024, České Budějovice, Česká republika.
  13. Kratochvílová, J., & Svojanovský, P. (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Masarykova univerzita.
  14. Lunenberg, M., Korthagen, F., & Swennen, A. (2007). The teacher educator as a role model. Teaching and Teacher Education, 23 (5), 586-601. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.001 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Paido.
  16. Maňák, J., Švec, V., & Janík, T. (2017). O vzdělávání, o učitelství, a tak trochu i o pedagogice: rozhovory na průsečíku tří generací. Masarykova univerzita.
  17. Mazáčová, N. (2014). Pedagogická praxe. Pedagogická fakulta UK Praha.
  18. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2024). Národní šetření učitelských kompetencí začínajících učitelek a učitelů 2023. https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/unikatni-setreni-jak-jsouzacinajici-ucitele-pripraveni-na-svou-praci
  19. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství - společné profesní kompetence. https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramecabsolventa-ucitelstvi
  20. Nehyba, J. (2014). Reflexe v procesu učení: desetkrát stejně a přece jinak. Munipress.
  21. Nohavová, A. & Žlábková, I. (2022). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství PF, FF, PřF JU. https://www.pf.jcu.cz/images/PF/studium/czv/pokyny-praxe/Standard_studenta_ucitelstvi.pdf
  22. Palička, P., Jakubec, L., Knajfl, P., & Maněnová, M. (2017). Mobilní aplikace pro podporu pohybové aktivity a jejich potenciál při využití ve školní tělesné výchově. In Tělesná kultura: sborník kateder tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství. https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-201702-0004_Mobilni_aplikace_pro_podporu_pohybove_aktivity_a_jejich_potencial_pri_vyuziti_ve_skolni_telesne_vychove.php
  23. Pecina, P., & Marinič, P. (2021). Oborové didaktiky v odborném vzdělávání v České republice - aktuální stav a perspektivy. Mendelova univerzita v Brně.
  24. Podpera, M., Koželuhová, E., & Koželuh, O. (2023). Průvodce pedagogickou praxí. Pedagogická fakulta ZČU.
  25. Procházka, M., & Žlábková, I. (2013). Pedagogika - učitel - reforma: na společné cestě? Česká pedagogická společnost, 23 (3), 392-405. doi: https://doi.org/10.5817/PedOr2013-3-392 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Portál.
  27. Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2007). Cílená zpětná vazba. Portál.
  28. Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Poche Kargerová, J. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Retida spol. s r.o.
  29. Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Portál.
  30. Stuchlíková, I., Janík, T., Rokos, L., Minaříková, E., Samková, E., Najvar, P., Hošpesová, A., & Janíková, M. (2023). Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: koncepcevývoj-aplikace. Pedagogická orientace, 33 (2), 183-185. doi: https://doi.org/10.5817/PedOr2023-2-185 Přejít k původnímu zdroji...
  31. Šimoník, O. (2004). Pedagogická praxe v kontextu pregraduální přípravy učitelů. In Havel, J., & Janík, T. (Eds), Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Sborník z mezinárodní konference (s. 16-19). PdF MU.
  32. Šťáva, J. (2004). Pedagogická praxe v systému vzdělávání budoucích učitelů. In Havel, J., & Janík, T. (Eds), Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Sborník z mezinárodní konference, 45-50. PdF MU.
  33. Švec, V., & Bradová, J. (2013). Učitel v teorii a praxi. Masarykova univerzita.
  34. Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Národní ústav pro vzdělávání.
  35. Vaculík Pravdová, B. (2022). Utváření profesního sebepojetí učitele jako součást kurikula studijního programu učitelství. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi, 72 (2), 185-216. doi: https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2072 Přejít k původnímu zdroji...
  36. Valenta, J. (2020). Zkušenostně reflektivní učení a formativní hodnocení. https://pedagogika.ff.cuni.cz/node/174
  37. Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Grada Publishing.
  38. Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Paido.
  39. Wiegerová, A. (2011). Koncepčné smerovanie pedagogickej praxe na pedagogických fakultách. OZ V4.
  40. Zormanová, L. (2012). Moderní aspekty v pedagogice. Masarykova univerzita.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.