Studia Kinanthropologica 2024, 25(3):139-148 | DOI: 10.32725/sk.2024.014
Pedagogical practices within the study of physical education at the Faculty of Education, University of South Bohemia in České Budějovice
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
Teaching practice plays a crucial role in the preparation of future physical education teachers. It enables students to apply the theoretical knowledge acquired during their studies directly in practical settings, facilitating the acquisition and development of professional competences. Additionally, it enhances social and communication skills, which are essential for success in the teaching profession, all under the guidance of experienced educators. The aim of this paper is to present and analysis the concept of field practice at the Department of Physical Education and Sport at the Faculty of Education of the University of South Bohemia České Budějovice.We focus on assistant and continuous practices, which are designed to align with current European and global trends in teacher training, in accordance with the professionalization of the teaching profession. In the actual implementation of these types of practice, we also emphasize the importance of a reflective approach and the introduction of students to the realities of a genuine school environment.
Keywords: pedagogical practices; professional competences; student; teacher; physical education
Received: November 19, 2024; Revised: December 4, 2024; Accepted: December 5, 2024; Published: January 17, 2025 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Avis, J., & Thompson, R. (2019). Teaching in lifelong learning: a guide to theory and practice. Open University Press.
- Bendl, S., & Kucharská, A. (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Pedagogická fakulta UK.
- Bochníček, Z., & Hališka, J. (2013). Na pomoc pedagogické praxi. Masarykova univerzita.
- Flemr, L., Dragounová, Z., Kotlík, K., Peřinová, R., Suchý, J., & Tilinger, P. (2021). Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu. Karolinum.
- Henderson, R. (2019). Teaching literacies: pedagogies and diversity. Oxford University Press.
- Janderková, D. (2019). Rozvoj učitele a péče o sebe. Raabe.
- Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Masarykova univerzita.
- Johnson, D. W., & Johnson, F. P. (2006). Joining Together. Group Theory and Group Skills. Pearson.
- Kotlík, K., & Jansa, P. (2017). Reflexe interakčních stylů učitelů tělesné výchovy na základních školách. Česká kinantropologie, 21 (1-2), 20-27. doi: 10.5507/ck.2017.002
Go to original source...
- Kudláček, M., Nováková Lokvencová, P., Rubín, L., Chmelík, F., & Frömel, K., (2013). Objektivizace monitoringu aktivního transport adolescentů v souvislosti se školou. Tělesná kultura, 36 (2), 46-64. doi:10.5507/tk.2013.009
Go to original source...
- Kursová, V. (2021, 5. únor). Reflektované praxe posluchačů oborů Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (2. stupeň ZŠ, SŠ). Konference Učitel Pro Futuro 2. České Budějovice, Česká republika.
- Kursová, V., & Tlustý, T. (2024, 10. říjen). Pedagogické praxe v rámci studia tělesné výchovy na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Disportare 2024, České Budějovice, Česká republika.
- Kratochvílová, J., & Svojanovský, P. (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Masarykova univerzita.
- Lunenberg, M., Korthagen, F., & Swennen, A. (2007). The teacher educator as a role model. Teaching and Teacher Education, 23 (5), 586-601. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.001
Go to original source...
- Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Paido.
- Maňák, J., Švec, V., & Janík, T. (2017). O vzdělávání, o učitelství, a tak trochu i o pedagogice: rozhovory na průsečíku tří generací. Masarykova univerzita.
- Mazáčová, N. (2014). Pedagogická praxe. Pedagogická fakulta UK Praha.
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2024). Národní šetření učitelských kompetencí začínajících učitelek a učitelů 2023. https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/unikatni-setreni-jak-jsouzacinajici-ucitele-pripraveni-na-svou-praci
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství - společné profesní kompetence. https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramecabsolventa-ucitelstvi
- Nehyba, J. (2014). Reflexe v procesu učení: desetkrát stejně a přece jinak. Munipress.
- Nohavová, A. & Žlábková, I. (2022). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství PF, FF, PřF JU. https://www.pf.jcu.cz/images/PF/studium/czv/pokyny-praxe/Standard_studenta_ucitelstvi.pdf
- Palička, P., Jakubec, L., Knajfl, P., & Maněnová, M. (2017). Mobilní aplikace pro podporu pohybové aktivity a jejich potenciál při využití ve školní tělesné výchově. In Tělesná kultura: sborník kateder tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství. https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-201702-0004_Mobilni_aplikace_pro_podporu_pohybove_aktivity_a_jejich_potencial_pri_vyuziti_ve_skolni_telesne_vychove.php
- Pecina, P., & Marinič, P. (2021). Oborové didaktiky v odborném vzdělávání v České republice - aktuální stav a perspektivy. Mendelova univerzita v Brně.
- Podpera, M., Koželuhová, E., & Koželuh, O. (2023). Průvodce pedagogickou praxí. Pedagogická fakulta ZČU.
- Procházka, M., & Žlábková, I. (2013). Pedagogika - učitel - reforma: na společné cestě? Česká pedagogická společnost, 23 (3), 392-405. doi: https://doi.org/10.5817/PedOr2013-3-392
Go to original source...
- Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Portál.
- Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2007). Cílená zpětná vazba. Portál.
- Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Poche Kargerová, J. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Retida spol. s r.o.
- Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Portál.
- Stuchlíková, I., Janík, T., Rokos, L., Minaříková, E., Samková, E., Najvar, P., Hošpesová, A., & Janíková, M. (2023). Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: koncepcevývoj-aplikace. Pedagogická orientace, 33 (2), 183-185. doi: https://doi.org/10.5817/PedOr2023-2-185
Go to original source...
- Šimoník, O. (2004). Pedagogická praxe v kontextu pregraduální přípravy učitelů. In Havel, J., & Janík, T. (Eds), Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Sborník z mezinárodní konference (s. 16-19). PdF MU.
- Šťáva, J. (2004). Pedagogická praxe v systému vzdělávání budoucích učitelů. In Havel, J., & Janík, T. (Eds), Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Sborník z mezinárodní konference, 45-50. PdF MU.
- Švec, V., & Bradová, J. (2013). Učitel v teorii a praxi. Masarykova univerzita.
- Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Národní ústav pro vzdělávání.
- Vaculík Pravdová, B. (2022). Utváření profesního sebepojetí učitele jako součást kurikula studijního programu učitelství. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi, 72 (2), 185-216. doi: https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2072
Go to original source...
- Valenta, J. (2020). Zkušenostně reflektivní učení a formativní hodnocení. https://pedagogika.ff.cuni.cz/node/174
- Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Grada Publishing.
- Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Paido.
- Wiegerová, A. (2011). Koncepčné smerovanie pedagogickej praxe na pedagogických fakultách. OZ V4.
- Zormanová, L. (2012). Moderní aspekty v pedagogice. Masarykova univerzita.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.