Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):29-37

Profesní spokojenost učitelů tělesné výchovy

Petr Jansa
UK FTVS v Praze, ČR

V článku uvádíme komparaci názorů a postojů absolventů programů tělesné výchovy a sportu ze dvou tělovýchovných fakult v České republice s ukončením studia v letech 1990 - 2005. Z výsledků dotazníkového šetření jsme se zaměřili na společné soubory učitelů tělesné výchovy - absolventy programu tělesné výchovy a sportu UK FTVS v Praze a UP FTK v Olomouci - a to jen v kompatibilních otázkách spokojenosti nebo nespokojenosti v zaměstnání.. V prvním dotazníkovém šetření v letech 1990 - 1996 bylo osloveno 670 učitelů tělesné výchovy, návratnost dotazníků - 207 osob tj. 31% Druhý soubor 1998 - 2005 na stejných fakultách měl 761 učitelů s návratností 405 dotazníků tj.více jak 60% (!) .Z výsledků je patrné, že největší nespokojenost vyjadřují učitelé tělesné výchovy s platovým ohodnocením. V případě prvního šetření 1990 - 1996 je s platem nespokojeno 81% učitelů, ve druhém se vykazovalo 47% nespokojených, ale 31% odpovědí bylo vyjádřeno v neutrální položce "ano i ne". Další informace o spokojenosti či nespokojnosti podrobně uvádíme v textu. Komparativní studie nám jednozačně ukazuje, že soubor sledovaný ve druhém šetření (1998 - 2005) je mnohem více spokojenější než učitelé tělesné výchovy z let 1990 - 1996.

Klíčová slova: absolventi; program tělesné výchovy a sportu; učitelé; spokojenost a hodnocení

Zveřejněno: 30. březen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jansa P. Profesní spokojenost učitelů tělesné výchovy. Studia Kinanthropologica. 2008;9(1):29-37.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brenda, J., Lewis, E. (2006). German UK briger education and graduate employment: intraface between systematic tradition and graduates views. Comparative education, 41 (3), pp. 351-373. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Havel,Z., Horkel, V. (1997). Názory učitelů tělesné výchovy - absolventů PF v Ústí n. L. In Sborník "Tělesná výchova a sport na přelomu století", ss. 388-391. Praha : UK FTVS.
  3. Janák, V. (1993). Požadavky na profil vysokoškolských odborníků v oblastí TVS podmínkách tržního hospodářství. Výzkumná zpráva. Praha: UK FTVS.
  4. Jansa, P., Kocourek, J. et al. (1998). Uplatnění absolventů pedagogických a tělovýchovných fakult ČR v učitelství a jiných zaměstnání. Výzkumná zpráva. Praha: UK FTVS.
  5. Jansa, P., Kocourek, J. (1999). Absolventi studia tělesné výchovy a sportu1990 - 1996 v ČR - profesní uplatnění, ss. 127-132. In Sborník " 60 rokov prípravy tělovýchovných pedagógov na Univerzite Komenského". Bratislava: UKo FTVŠ.
  6. Jansa, P., Kocourek, J. (1999). Uplatnění absolventů pedagogických a tělovýchovných fakult v ČR. Česká kinantropologie, 3 (2), ss. 29 - 44.
  7. Jansa, P., Válková, H. (2008). Uplatnění absolventů programu tělesná výchova a sport na trhu práce v České republice 1998 - 2005. Praha: UK FTVS.
  8. Koucký, J. (1999). České vzdělání & Evropa. Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie. Program Phare. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku.
  9. Koucký, J., Zelenka, M. (2006). Postavení vysokoškoláků a uplatnění absolventů VŠ na pracovním trhu 2006. Praha: SVP UK PF.Web: http://www.fm.vse.cz/other/studievs.pdf
  10. Kozel, R. (2002). Uplatnění absolventů VŠB-TU Ostrava na trhu práce. Disertační práce. Ostrava: TU Vysoká škola Báňská.
  11. Národní program rozvoje vzdělávání v české republice. Praha: MŠMT, 2001
  12. Spilková, V. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání v kontextu transformace českého školství. Pedagogika, 40 (1), ss. 20 - 26.
  13. Strategie rozvoje lidských zdrojů. Praha: Národní vzdělávací fond, 2001.
  14. Šimonek, J. (2002). Uplatnenie absolventov vysokoškolského studia tělesnem výchovy na slovenských školách. Phys. Educ. Sport., 12 (4), ss. 2 - 5.
  15. Štech, S. (2007). Profesonalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 4, ss. 326 - 327.
  16. Tilinger, P., Kovář, K., Hlavatá, P., Lejčarová, A. (2003). Uplatnění absolventů UK FTVS na trhu práce. Výzkumná zpráva. Praha: UK FTVS.
  17. Tupý, J. (2003). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Komenský, 128 (1), ss. 2-8.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.