Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):29-37

The professional satisfaction of the physical education teachers

Petr Jansa
UK FTVS v Praze, ČR

In the article we show the comparison of the opinion and attitude of the graduates of the physical education and sport programs from two Czech faculties of physical education who graduated in 1990 - 2005. When taking the questionnaire survey results, we focused on the common collections of the physical education teachers - graduates of the physical education and sport programs at the Faculty of Physical Education and Sport in Prague and Faculty of Physical Culture in Olomouc, taking into consideration the compatible questions concerning the career satisfaction or dissatisfaction, only. In the first questionnaire survey from 1990 - 1996 670 physical education teachers were addressed with a rate of return 31%, i.e. 207 persons. The second collection from 1998 - 2005 from the same faculties included 761 teachers with a rate of return 60% (!), i.e 405 filled in questionnaires. It is apparent from the results that the leading dissatisfaction expressed by physical education teachers concerns the salary appreciation. In the first survey 81% of the teachers are dissatisfied with their salary, in the second one 47% , but 31% of the answers was expressed in a neutral item " yes and no". Further information about the satisfaction or dissatisfaction is mentioned in detail in texts.The comparison study unambiguously illustrates that the collection observed in the second survey (1998 - 2005) show much more satisfaction than the collection from 1990 - 1996.

Keywords: graduates; physical education and sport program; teachers; satisfaction and appreciation

Published: March 30, 2008  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jansa P. The professional satisfaction of the physical education teachers. Studia Kinanthropologica. 2008;9(1):29-37.
Download citation

References

  1. Brenda, J., Lewis, E. (2006). German UK briger education and graduate employment: intraface between systematic tradition and graduates views. Comparative education, 41 (3), pp. 351-373. Go to original source...
  2. Havel,Z., Horkel, V. (1997). Názory učitelů tělesné výchovy - absolventů PF v Ústí n. L. In Sborník "Tělesná výchova a sport na přelomu století", ss. 388-391. Praha : UK FTVS.
  3. Janák, V. (1993). Požadavky na profil vysokoškolských odborníků v oblastí TVS podmínkách tržního hospodářství. Výzkumná zpráva. Praha: UK FTVS.
  4. Jansa, P., Kocourek, J. et al. (1998). Uplatnění absolventů pedagogických a tělovýchovných fakult ČR v učitelství a jiných zaměstnání. Výzkumná zpráva. Praha: UK FTVS.
  5. Jansa, P., Kocourek, J. (1999). Absolventi studia tělesné výchovy a sportu1990 - 1996 v ČR - profesní uplatnění, ss. 127-132. In Sborník " 60 rokov prípravy tělovýchovných pedagógov na Univerzite Komenského". Bratislava: UKo FTVŠ.
  6. Jansa, P., Kocourek, J. (1999). Uplatnění absolventů pedagogických a tělovýchovných fakult v ČR. Česká kinantropologie, 3 (2), ss. 29 - 44.
  7. Jansa, P., Válková, H. (2008). Uplatnění absolventů programu tělesná výchova a sport na trhu práce v České republice 1998 - 2005. Praha: UK FTVS.
  8. Koucký, J. (1999). České vzdělání & Evropa. Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie. Program Phare. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku.
  9. Koucký, J., Zelenka, M. (2006). Postavení vysokoškoláků a uplatnění absolventů VŠ na pracovním trhu 2006. Praha: SVP UK PF.Web: http://www.fm.vse.cz/other/studievs.pdf
  10. Kozel, R. (2002). Uplatnění absolventů VŠB-TU Ostrava na trhu práce. Disertační práce. Ostrava: TU Vysoká škola Báňská.
  11. Národní program rozvoje vzdělávání v české republice. Praha: MŠMT, 2001
  12. Spilková, V. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání v kontextu transformace českého školství. Pedagogika, 40 (1), ss. 20 - 26.
  13. Strategie rozvoje lidských zdrojů. Praha: Národní vzdělávací fond, 2001.
  14. Šimonek, J. (2002). Uplatnenie absolventov vysokoškolského studia tělesnem výchovy na slovenských školách. Phys. Educ. Sport., 12 (4), ss. 2 - 5.
  15. Štech, S. (2007). Profesonalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 4, ss. 326 - 327.
  16. Tilinger, P., Kovář, K., Hlavatá, P., Lejčarová, A. (2003). Uplatnění absolventů UK FTVS na trhu práce. Výzkumná zpráva. Praha: UK FTVS.
  17. Tupý, J. (2003). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Komenský, 128 (1), ss. 2-8.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.