Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):39-46
Profesní kompetence v učitelství tělesné výchovy (obecný základ)
- Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého,Olomouc, ČR
Ve stati je prezentován vývoj profesních kompetencí učitele obecně od počátků povinného vzdělávání. Část práce je orientována na současné diskuse a názory na profesní kompetence. Diskuse se týkají formální, exaktní stránky kompetencí (vzdělání, certifikát, licence) a osobnostní, která je obtížně měřitelná, ale podstatná pro profese interakční. Jsou zmíněny klíčové kompetence, doporučené Evropskou komisí pro oblast vzdělávání. Profesní kompetence učitele Tv jsou vysvětleny na pozadí obecných kompetencí učitelských. Jsou uvedeny i příklady některých významných osobností, které formálních kompetencí nedosáhly (Jakub Jan Ryba). Závěr podtrhuje nutnost definicí formálních kompetencí, ale také varuje před jejich přeceňováním, především jsou-li tvořeny mocensky institucemi bez vztahu k praxi..
Klíčová slova: klíčové competence; formulace kompetencí; vzdělání; interakční profese; učitel Tv
Zveřejněno: 30. březen 2008 Zobrazit citaci
Reference
- Alfa Revue: Československé školství 1991, 1992.
- Auweele, Y. V., Bakker, F., Biddle, S., Durand, M. & Seiler, R. (1999). Psychology for physical educators. FEPSAC, Human Kinetics Publishers.
- Berkovec, J. (1995). Jakub Jan Ryba. Praha: Nakladatelství H&H.
- Bělka, J. (2007). Uplatnění absolventů z vybraných fakult studijního programu "Tělesná výchova a sport" v praxi. Nepublikovaná disertační práce. Olomouc:Fakulta tělesné kultury.
- Crum, B. (1995). Physical education teacher education: a conceptual re-orientation and clues for improvement. In Svoboda & Rychtecký (Eds.), Physical activity for life: East and West, South and North. Proceedings of 9th Biennial Conference ISCPES, Praha (pp.55-56). Aachen: Meyer&Meyer Verlag.
- Čáp, J. (1979). Psychologie pro učitele. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Delors, J. (1992). Our Europe: the community and national development. London: Verso.
- Helus,Z. (1998). Aktuální problémy učitelského vzdělávání a fakult vzdělávajících učitele. In Sborník z konference o přípravě učitelů, Hradec Králové, leden 1998.
- Hučínová, L. (2004). Identifikace klíčových kompetencí - "klíčová osmička". Učitelské listy 2003/2004, 6, 8-9.
- Jansa, P. & Válková, H. et al. (2008). Uplatnění absolventů studijního programu tělesná výchova a sport na trhu práce v České republice. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
- Kastl, J. J. (1814). Rádce pro školní čekancy, pomocníky a učitely v císařsko královských zemích. V Brně a Holomaucy vytištěný u Jana Jiřího Kastla, knihtiskaře a prodávače, 1814.
- Čebišová, M., Jančurová, J. & Paulík, K. (1998). Účinnost přípravy socialistického učitele. Výzkumná zpráva úkolu RS III-02-01: Teoretické a metodologické otázky účinnosti vzdělávání pedagogických pracovníků.
- Kováříček, V. (1984). Cesty učitelského vzdělávání. In Acta univ. Palackianae Olomucensis, facultas paedagogica, series monographica VI. Stát.ped. nakl., Praha 1984.
- Koucký, J. (1999). České vzdělání & Evropa. Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie. Program Phare. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku.
- Matoušek,O., & Růžička, J. (1978). Psychologie v práci s lidmi. Nakladatelství Svoboda, Sociologická knižnice, Praha.
- Meakin, D.C. (1990). How physical education can contribute to personal and social education. In Physical Education review, vol.13, No 2, autumn. Studies in Education Ltd. Driffield, North Humbershide, s.108-120.
- Morkes, F. (1999). Učitelé a školy v proměnách času. Pedagogické centrum Plzeň.
- Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Portál Praha.
- Průcha, J. (1999). Vzdělávání a školství ve světě. Portál, s.r.o. Praha.
- Rychtecký, A. (2006). Trendy v přípravě učitelů v evropském kontextu. In Mezinárodní vědecká konference Sport a kvalita života. Brno: Univerzita Masarykova.
- Sparkes, A.C. (1990). The emerging relationship between physical education teachers and school govenors: a sociological analysis. In Physical Education review, vol.13, No 2, autumn. Studies in Education Ltd. Driffield, North Humbershide, s.128-137.
- Spilková, V. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
- Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44, č.4, s.310-320.
- Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Paidó, Brno.
- Templin, T.J. & Schempp, P.G. (1989). Learning to teach. Brown & Benchmark, Dubuque.
- Učitelské noviny: Odborný růst pedagogického pracovníka.
- Vágnerová, M. a kol. (1994). Psychologie handicapu. Praha: Pedagogická fakulta univerzity Karlovy.
- Válková, H. (1983). Psychologie tělesné výchovy (pro 1. st. ZŠ). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Válková, H. (2008). Profesní dimenze kinantropologické, učitelství Tv a strukturovanost studia. In Jana Coufalová (Ed.) Redukce bariér při získávání učitelské kvalifikace. Sborník z konference ESF, Srní. pp. 105-111.
- Vašutová, J. (2001). Kompetence v teorii a praxi učitelské profese. Brno: Paido.
- Vašutová, J. (2004). Profese v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
- Wade, M. G. & Baker, J. A.W. (1990). The changing framework of physical education: new name, new responsibilities. In Physical Education review, vol.13, No 2, autumn. Studies in Education Ltd. Driffield, North Humbershide, s.138-145.
- Weiss, E. M. & Weiss, S. G. (1998). New directions in teacher evaluation. Washington, DC: Eic Digest.
- Zákon o VŠ (1998).
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.