Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):39-46

Professional Competences in Physical Education Teaching (general fundament)

Hana Válková
Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého,Olomouc, ČR

The development of professional competences of the teachers since the beginning of compulsory education is presented in the article. The special part of the article is oriented on recent discussion and opinions related to professional competences. Formal, exact side of competences (education, certificate, license) which can be measured versus personal competences - measurement, assessment is difficult but very important in inter-active professions are in the center of discussions. Key competences related to education in general recommended by European Commission are mentioned. Professional competences of PE teachers are explained on the background of general teachere's competences. Some examples of persons without formal competences are presented (Jakub Jan Ryba). In the end the importance of formal competences definition is underlined but warning against their overvaluation specially if they are composed with power of institutions without the relation toward practice.

Keywords: key competences; definition of competences; education; inter-active profession; PE teacher

Published: March 30, 2008  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Válková H. Professional Competences in Physical Education Teaching (general fundament). Studia Kinanthropologica. 2008;9(1):39-46.
Download citation

References

  1. Alfa Revue: Československé školství 1991, 1992.
  2. Auweele, Y. V., Bakker, F., Biddle, S., Durand, M. & Seiler, R. (1999). Psychology for physical educators. FEPSAC, Human Kinetics Publishers.
  3. Berkovec, J. (1995). Jakub Jan Ryba. Praha: Nakladatelství H&H.
  4. Bělka, J. (2007). Uplatnění absolventů z vybraných fakult studijního programu "Tělesná výchova a sport" v praxi. Nepublikovaná disertační práce. Olomouc:Fakulta tělesné kultury.
  5. Crum, B. (1995). Physical education teacher education: a conceptual re-orientation and clues for improvement. In Svoboda & Rychtecký (Eds.), Physical activity for life: East and West, South and North. Proceedings of 9th Biennial Conference ISCPES, Praha (pp.55-56). Aachen: Meyer&Meyer Verlag.
  6. Čáp, J. (1979). Psychologie pro učitele. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  7. Delors, J. (1992). Our Europe: the community and national development. London: Verso.
  8. Helus,Z. (1998). Aktuální problémy učitelského vzdělávání a fakult vzdělávajících učitele. In Sborník z konference o přípravě učitelů, Hradec Králové, leden 1998.
  9. Hučínová, L. (2004). Identifikace klíčových kompetencí - "klíčová osmička". Učitelské listy 2003/2004, 6, 8-9.
  10. Jansa, P. & Válková, H. et al. (2008). Uplatnění absolventů studijního programu tělesná výchova a sport na trhu práce v České republice. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  11. Kastl, J. J. (1814). Rádce pro školní čekancy, pomocníky a učitely v císařsko královských zemích. V Brně a Holomaucy vytištěný u Jana Jiřího Kastla, knihtiskaře a prodávače, 1814.
  12. Čebišová, M., Jančurová, J. & Paulík, K. (1998). Účinnost přípravy socialistického učitele. Výzkumná zpráva úkolu RS III-02-01: Teoretické a metodologické otázky účinnosti vzdělávání pedagogických pracovníků.
  13. Kováříček, V. (1984). Cesty učitelského vzdělávání. In Acta univ. Palackianae Olomucensis, facultas paedagogica, series monographica VI. Stát.ped. nakl., Praha 1984.
  14. Koucký, J. (1999). České vzdělání & Evropa. Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie. Program Phare. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku.
  15. Matoušek,O., & Růžička, J. (1978). Psychologie v práci s lidmi. Nakladatelství Svoboda, Sociologická knižnice, Praha.
  16. Meakin, D.C. (1990). How physical education can contribute to personal and social education. In Physical Education review, vol.13, No 2, autumn. Studies in Education Ltd. Driffield, North Humbershide, s.108-120.
  17. Morkes, F. (1999). Učitelé a školy v proměnách času. Pedagogické centrum Plzeň.
  18. Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Portál Praha.
  19. Průcha, J. (1999). Vzdělávání a školství ve světě. Portál, s.r.o. Praha.
  20. Rychtecký, A. (2006). Trendy v přípravě učitelů v evropském kontextu. In Mezinárodní vědecká konference Sport a kvalita života. Brno: Univerzita Masarykova.
  21. Sparkes, A.C. (1990). The emerging relationship between physical education teachers and school govenors: a sociological analysis. In Physical Education review, vol.13, No 2, autumn. Studies in Education Ltd. Driffield, North Humbershide, s.128-137.
  22. Spilková, V. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  23. Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44, č.4, s.310-320.
  24. Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Paidó, Brno.
  25. Templin, T.J. & Schempp, P.G. (1989). Learning to teach. Brown & Benchmark, Dubuque.
  26. Učitelské noviny: Odborný růst pedagogického pracovníka.
  27. Vágnerová, M. a kol. (1994). Psychologie handicapu. Praha: Pedagogická fakulta univerzity Karlovy.
  28. Válková, H. (1983). Psychologie tělesné výchovy (pro 1. st. ZŠ). Olomouc: Univerzita Palackého.
  29. Válková, H. (2008). Profesní dimenze kinantropologické, učitelství Tv a strukturovanost studia. In Jana Coufalová (Ed.) Redukce bariér při získávání učitelské kvalifikace. Sborník z konference ESF, Srní. pp. 105-111.
  30. Vašutová, J. (2001). Kompetence v teorii a praxi učitelské profese. Brno: Paido.
  31. Vašutová, J. (2004). Profese v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
  32. Wade, M. G. & Baker, J. A.W. (1990). The changing framework of physical education: new name, new responsibilities. In Physical Education review, vol.13, No 2, autumn. Studies in Education Ltd. Driffield, North Humbershide, s.138-145.
  33. Weiss, E. M. & Weiss, S. G. (1998). New directions in teacher evaluation. Washington, DC: Eic Digest.
  34. Zákon o VŠ (1998).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.