Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):49-52

Problematika diagnostiky tělesného a motorického vývoje u dětí v předškolním věku

Vendula Baboučková
Jihočeská Univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu, České Budějovice, ČR

Tento příspěvek pojednává o problematice hodnocení tělesného vývoje a motorického vývoje. Diskutuje a sumarizuje studie, které se zabývaly měřením a hodnocením vývoje tělesného a motorického, zejména u předškolní věkové kategorie. Sledování těchto dvou linií nám poskytuje zásadní informaci o zdravém tělesném růstu dětské poplace. Hodnocení tělesného růstu má v českých zemích dlouholetou tradici a jeho základním měřítkem jsou růstové percentilové grafy. Pro hodnocení motoriky nám slouží motorické testy, které diagnostikují jednotlivé pohybové schopnosti. Můžeme jich nalézt celou řadu, ale pro dětské kategorie jsou poměrně nejednotné. Experimentálně jich bylo vyzkoušeno mnoho, ale mnohé z nich jsou však nerealizovatelné z důsledku nedostatečného vývinu dětského organismu, složitosti realizace, atp.

Klíčová slova: tělesný vývoj; motorický vývoj; pohybové schopnosti; předškolní věk

Zveřejněno: 30. březen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Baboučková V. Problematika diagnostiky tělesného a motorického vývoje u dětí v předškolním věku. Studia Kinanthropologica. 2008;9(1):49-52.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Amhold, P., A. (1994). An assessment of selected fitness components of preschool children. Eugene, Oregon : Microform Publications, Int'l Institute for Sport and Human Performance, Univ. of Oregon.
  2. Bacáš, A. (2004). Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha: Portál.
  3. Belej, M., Junger, J. (1999). Dynamika rozvoja pohybových schopností 4-6 ročných detí. In Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, 5, ss.60-66. Prešov:SVSTVŠ.
  4. Bláha P., Lhotská L., Vígnerová, J., Bošková, R. (1993). V. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže v roce 1991 (České země) - vybrané antropometrické charaktetistiky.Praha: SZÚ.
  5. Bláha, P., Vígnerová, J., Riedlová, J., Kobzová, J., Krejčovský, L., Brabec, M. (2005). VI. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001. Praha: SZÚ.
  6. Bláha, P., Bošková, R., Zemková, D., Riegerová, J., Riedlová, J. (1990). Antropometrie českých předškolních dětí ve věku od 3 do 7 let. Praha: ÚSM.
  7. Blahuš, P.(1975). K teorii testování pohybových schopností. Praha: UK.
  8. Čelikovský, S. (1979). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN.
  9. Dvořáková, H. (2001). Základní motorika. Praha: UK PedF.
  10. Chow, S. M. K., Hsu, Y. W., Henderson, S. E., et al. (2006). The Movement ABC: A Cross-Cultural Comparison of Preschool Children From Hong Kong, Taiwan, and the USA. In Adapted Physical Activity Quarterly, (31-48). Přejít k původnímu zdroji...
  11. Chow, S. M, K., Henderson. S. E., Bamett, A. L. (2001). The Movement Assessment Battery for Children: A comparison of 4-year old to 6-year-old children from Hong Kong and the United States. American Journal of Occupational Therapy, pp.55-61. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Committee on Sports Medicine and Fitness et al. (1992). Fitness, Activity, and Sports Participation in the Preschool Chil. In Pediatrics, 90. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Junger, J. (2000). Telesný a pohybový rozvoj detí predškolského veku. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied PU.
  14. Junger, J., Belej, M. (1999). Motorika dětí předškolního věku. In Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, 5, ss.8-16. Prešov: SVSTVŠ.
  15. Junger, J., Belej, M. et. al. (1999). Pohybové schopnosti detí predškolského veku a pohladu ich pohybových režimov. In: Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie č.5, ss.39-43. Prešov: SVSTVŠ.
  16. Kovář, R., Blahuš, P. (1970).Stručný úvod do metodologie. Praha: UK.
  17. Krásničanová, H., Zemková, D. (1991). Růst a biologický věk. Čs. Pediatr., 46, ss. 525-530.
  18. Měkota, K.(1983). Kapitoly z antropomotoriky I. Olomouc: PedF UP.
  19. Měkota, K., Blahuš, P. (1983). Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN.
  20. Neuman, J. (2003). Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál.
  21. Oja, L., Jurimae., T. (1997). Assessment of motor ability of 4- and 5-year-old children. In American Journal of Human Biology, 9 (5), 659-664. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Pařízková, J., Berdychová, J. (1981). Tělesný a pohybový vývoj dětí od 4 do 6 let v Čechách, na Moravě a ve středoslovenském kraj. Metodický dopis VMR ČÚV ČSTV. Praha:ČSTV.
  23. Pařízková, J., Berdychová, J.(1982). Vztah pohybového a somatického vývoje k účasti na tělesné výchově a rodinným ukazatelům. Metodický dopis VMR ČÚV ČSTV. Praha: ČSTV.
  24. Pařízková, J., Berdychová, J. (1982).Úloha tělesné výchovy v harmonickém vývoji dítěte. Metodický dopis VMR ČÚV ČSTV, ss. 7-15. Praha: ČSTV.
  25. Riegerová J., Přidalová M., Ulbrichová M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v Tělesné výchově a sportu (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex.
  26. Romanovský et al. (1985). Obecná biologie. Praha: SPN.
  27. Shapiro, L. R., Crawford, P. B., et al. (1984). Obesity prognosis: a longitudinal study of children from the age of 6 months to 9 year. In American Journal of Public Health, 74 (9), pp. 968-972. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. http://csts.cz/www/clanky/dance/lit.htm
  29. http://www.zdrava-rodina.cz/med/med0200/med200_52.html
  30. http://www.kid-fit.com

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.