Studia Kinanthropologica 2008, 9(1):137-140

Změny v pojetí hudebně pohybové výchovy

Viléma Novotná*, Michaela Brtníková
Katedra gymnastiky, Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, ČR

Hodiny tělesné výchovy ve škole jsou vhodným prostředím pro motivaci žáků ke zvýšení zájmu o pohybové činnosti vedoucí k aktivnějšímu životnímu stylu. Hledají se takové podněty, které mohou naplnit potřeby a očekávání určité věkové skupiny. Pro dívky jsme vybrali jejich oblíbenou činnost, cvičení s hudbou a tanec. Jako impuls k pohybu jsme zvolili hudbu. Pro výuku jsme modernizovali obsah a formu hudebně pohybové výchovy zaměřené na osvojování rytmických gymnastických a tanečních dovedností podporujících vlastní pohybovou tvořivost. Byl zpracován e-learningový učební text Gymnastika - Rytmika, byly vytvořeny tří díly DVD - Základy taneční techniky, Moderní taneční styly, Pohybová skladba. Účinnost nového programu byla ověřena jako heuristický experiment (kvaziexperimentální plán studie) trvající 6 týdnů u skupiny 201 dospívajících dívek ve věku 15-19 let. Byla vytvořena nová baterie testů, k vyhodnocení výsledků byla použita analýza kovariace. ANCOVA testu koordinace ukázala výraznou možnost rozvoje koordinace a dynamické rovnováhy i krátkodobým působením tanečních aktivit. Významným poznatkem bylo zjištění, že výuka se zaměřuje hlavně na nácvik tanečně pohybových dovedností a malá pozornost je věnována rozvoji tanečně hudebních schopností, je zanedbáváno základní vnímání hudby a rytmická percepce, ze kterých by měly tanečně pohybové předpoklady vycházet. V porovnání programů se ukázala neefektivnost stávající hudebně pohybová výchovy.

Klíčová slova: hudebně pohybová výchova; gymnastika; tanec; hodnocení

Zveřejněno: 30. březen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Novotná V, Brtníková M. Změny v pojetí hudebně pohybové výchovy. Studia Kinanthropologica. 2008;9(1):137-140.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Boreham, C., Robson, P., Gallagher, A., Cran, G. et al. (2004). Tracking of physical activity, fitness, body composition and diet from adolescence to young adulthood: The young hearts project, Northern Ireland. In P. Taymoori & D. R. Lubans. Mediators of behavior change in two tailored physical activity interventions for adolescent girls. Psychology of Sport and Exercise, 9, pp.605-619. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Brtníková, M. (2008). Modernizace hudebně pohybové výchovy. Disertační práce. Praha: UK FTVS.
  3. Caspersen, C. J., Pereira, M. A., & Curran, K. M. (2000). Changes in physical activity in the United States, by sex and cross-sectional age. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(9), pp.1601-1609. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Delaney, H. D., Maxwell, S. E. (1981). On Using Analysis of Covariance in Repeated Measures Designs. Multivariate Behavioral Research, 16, pp. 105-123. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Epstein, L. H., Paluch, R. A., Gordy, C. C., & Dorn, J. (2000). Decreasing sedentary behaviors in treating pediatric obesity. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 154 (3), pp. 220-226. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Frömel, K., Stratton, G., Vasendova, J., Pangrazi, R. P. (2002). Dance as a Fitness Activity. The Impact of Teaching Style and Dance Form. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 73 (5),pp. 26-30. Přejít k původnímu zdroji...
  7. McMurray, R. G., Harrell, J. S., Bangdiwala, S. I. et al. (2002). A school-based intervention can reduce body fat and blood pressure in young adolescents. Journal of Adolescent Health, 31(2), pp.125-132. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Novotná, V. (2008). Gymnastika - Rytmika. Olomouc: UP, EDO.
  9. Ravn, S. et al. (2007). Tidsskrift for Dans i Uddannelse. Tanec ve výchově. Gylling: Narayana Press.
  10. Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (1996). Research methods in physical activity (3rd ed.). Champaign: Human Kinetics.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.