Studia Kinanthropologica 2008, 9(2):272-275

The parenthood and relaxation - description of research project

Miroslava Plívová
Katedra zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství FTVS UK, Praha, Česká republika

The first aim of the research project is to describe the phenomen of upbringing of child with ADHD from parent view. This describtion will be used to correction of the original intevention program for parents. The second aim is to verify effect of this intervention program. The file will be form from ap. 40 parents of childer with ADHD to the age 12 years. For first part of research (qualitative analysis) will be used graunded theory method. The second part of research will have quantitative character and is designed like multi-group experiment. The intervention program will be included information about syndrome ADHD, relaxation exercises and also exercises parents together with their children.We suppose that exists common signs for parenthood of parents of children with ADHD syndrome. We suppose presence symptoms of burn-out syndrome in parenthood of parents of children with ADHD syndrome in the qualitative part of researche. We would like to prove the influence of our original intervention program to symptoms of burn - out syndrome in parents of children with ADHD. The results of this research will fill the gap in our knowledges about syndrome ADHD. The original intervention program can be used in work with families with children with ADHD syndrome.

Keywords: ADHD syndrome; parenthood; burn - out syndrome; relaxation

Published: September 30, 2008  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Plívová M. The parenthood and relaxation - description of research project. Studia Kinanthropologica. 2008;9(2):272-275.
Download citation

References

  1. Atkinson, R. et al. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  2. Barkley, R. A. (1990). Attention-Deficit Hyperaktivity Disorder. New Yok: The Guliford Press.
  3. Dragomirecká, E., Škoda, C. (1997). QOL-CZ (Příručka pro uživatele české verze Dotazníku kvality života SQUALA). Praha: Psychiatrické centrum Praha - Laboratoř psychiatrické demografie.
  4. Fisher, S., Škoda, J. (2008). Speciální pedagogika. Praha: TRITON.
  5. Harpin, V. A. (2005). The effect of ADHD on the life of an individual, their family, and community from preschool to adult life. Arch Dis Child. č. 90 (Suppl 1) s. 2-7. Go to original source... Go to PubMed...
  6. Hošek, V. (2003). Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum.
  7. Jucovičová, D., Žáčková, H. (2003). Syndrom vyhoření u rodičů a učitelů dětí s LMD. Učitelské listy, roč. 10 (č. 7), s. 17-18.
  8. Krejčová, L., Strnadová, I. (2006). Vliv sociálních faktorů na děti se specifickými poruchami učení. Speciální pedagogika, roč. 16 (č. 2), s. 115 - 127.
  9. Langmeier, J., Krejčířová, D.(1998). Vývojová psychologie. Praha. Portál.
  10. Lejčarová, A. a kol.(2007). Tělesná výchova a žák s ADHD. Praha: FTVS UK.
  11. Matějček, Z. (2003). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.
  12. Matějček, Z. (2007). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál
  13. Michalová, Z. (2002). Pohled učitelů a rodičů na obtíže dětí s ADHD. Speciální pedagogika, roč. 12 (č. 1), s. 14 - 31
  14. Munden, A. Arcelus, J. (2002). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Praha: Portál.
  15. Pöthe,P. (2001). Teorie vazby a prevence týrání a zanedbávání dětí. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. s. 23-30.
  16. Riefová, S.F. (1999). Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál.
  17. Sixta, J. (2005). Projekt prevence stresu a pracovního vyhoření pro učitele. Školství, roč. 13 (č. 16), s. 7.
  18. Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: ALBERT.
  19. Strnadová - Lednická, I. (2005). Stresové a resilienční faktory v rodinách s dětmi se specifickými poruchami učení. Speciální pedagogika, roč. 15 (č. 3), s. 201 - 215.
  20. Šafránková, P. (2004). Klíčové osoby v komplexu služeb respitní péče. Speciální pedagogika, roč. 14 (č. 1), s. 28 - 43.
  21. Zelinková, O. (2003). Poruchy učení: specifické vývojové poruchy četní, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.