Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):83-93

Pohybové aktivity a životospráva jako indikátory životního stylu učitelů

J. Pokorná1, P. Jansa2
1 Univerzita Karlova Praha, fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra plavání a plaveckých sportů
2 Univerzita Karlova Praha, fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra psychologie, pedagogiky a didaktiky

V článku uvádíme výsledky šetření prováděné dotazníkem "Význam pohybových aktivit a sportu pro pedagogy středních škol". Celkově bylo do souboru zařazeno 999 respondentů. v první etapě výzkumu se zpracovávala data podle pohlaví (muži N=477; ženy N=522) a podle věkových kategorií (18-30 let, 31-45 let, 46-60 let a 60 let a více). z výsledků je zřejmé, že většina učitelů ZŠ (více jak 90 %) považuje ve svém životě pohybové aktivity a sport za velmi důležité, do aktivního životního stylu je zařazuje cca 80 % respondentů. Největší měsíční frekvence pohybových aktivit (sportu) vykazují učitelé v pásmu 1 - 10krát, s převahou nejmladší věkové skupiny a učitelů s aprobací TV. v poslední části výsledků a diskuze uvádíme režimové charakteristiky životosprávy učitelů středních škol, kde nejzajímavější údaje se týkají pravidelnosti požívání alkoholu u více jak 20 % souboru a kouření u téměř 15 % dotázaných respondentů.

Klíčová slova: učitel; životní styl; pohybové aktivity; životospráva

Zveřejněno: 30. září 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pokorná J, Jansa P. Pohybové aktivity a životospráva jako indikátory životního stylu učitelů. Studia Kinanthropologica. 2010;11(2):83-93.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bunc, V. (2009a). Problémy a možnosti monitorování pohybových aktivit. In Mužík, V. & Sűss, L. (Eds.). Tělesná výchova a sport mládeže. Brno: PF MU, KTV.
  2. Bunc, V. (2009b). Tělesné složení u adolescentů jako indikátor aktivního životního stylu. Česká kinantropologie, 13, 3, s. 11-17.
  3. Čech, A. (2008). Význam pohybových aktivit v životním stylu učitelů. Diplomová práce. Praha: UK FTVS.
  4. Dobrý, L. (2008). Náměty do diskuse o základních kinantropologických pojmech. In. Mužík, V., Dobrý, L. & Sűss, V. (Eds.). Tělesná výchova a sport mládeže v biologickém, psychologickém, sociálním a didaktickém kontextu. Brno: PF MU, KTV.
  5. Duffková, J. (2006). Životní způsob/styl a jeho variantnost [online]. [cit. 15. 09. 2010], Dostupný z www:http://www.janaduff.estranky.cz/clanky/sociologie-zivotniho-stylu/Duffkova_zivotni_zpusob_styl_variantnost
  6. Gavora, P. (2008). Učiteľovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Pedagogika, 58, 3, s. 222-235.
  7. Helus, Z. (2007). Učitelství - rozporuplné povolání pod tlakem nových společenských nároků. Pedagogika, 57, 4, s. 349-363.
  8. Jansa, P. et al. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: UK FTVS.
  9. Jansa, P., Kovář, K. (2010). Vybrané determinanty životního stylu učitelů základních škol. Tělesná kultura, 33, 1, s. 57-68. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Jůva, V. et al. (2001). Základ pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. 1. vyd. Brno: Paido.
  11. Kalíšková, V. (2010). Názory a postoje na sport a pohybové aktivity v životním stylu učitelů středních škol. Diplomová práce. Praha: UK FTVS.
  12. Kalman, M., Hamřík, Z., Pavelka, J. (2009). Podpora pohybové aktivity pro odbornou veřejnost. 1. vyd. Olomouc: Ore institut.
  13. Kračmar, B. (2007). Nové pohledy na pohybové aktivity člověka. Těl. Vých. Sport Mlád., 73, 3, s. 2-7.
  14. Kraus, B. & Polášková, V. et al. (2001). k otázkám sociální pedagogiky - člověk, prostředí, výchova. 1. vyd. Brno: Paido.
  15. Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. 2. vyd. Praha: Portál.
  16. Kučera, M. (1997). Působení jednotlivých typů pohybu na pohybový aparát. In. Kol. Pohyb a zátěž. 1. vyd. Praha: Grada.
  17. Linhart, J. et al. (1996). Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum.
  18. Machonin, P. & Tuček, M. (1996). Česka společnost v transformaci: k proměnám sociální struktury. Praha: Slon.
  19. Pike, G. & Selby, D. (1994). Globální výchova. 1. vyd. Praha: grada.
  20. Valach, M. (1998). Poslání učitele pro 21. století. In Střelec, S., et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. vyd. Brno: Paido.
  21. Vališová, A. & Kasíková, H. et al. (2007). Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada.
  22. Valjent, Z. (2010). Aktivní životní styl vysokoškoláků. Praha: ČVUT.
  23. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. 1. vyd. Brno: Paido.
  24. Skalková, J. (2007). Kategorie vzdělání a pojetí vzdělání v soudobé učící se informační společnosti. In Sak, P. et al. Člověk a vzdělání v informační společnosti: vzdělání a život. 1. vyd. Praha: Portál.
  25. Slepičková, I. & Flemr, L. (2007). Sportovní politika obcí ve vztahu k aktivnímu životnímu stylu. Česká kinantropologie, 11, 3, s. 31-39.
  26. Spilková, V. et al. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido.
  27. Štech, S. (2007). Profesionalita učitele v neo-liberární době. Pedagogika, 57, 4, s. 327-337.
  28. Vele, F. (2004). Úvaha o kineziologii, nauce o účelovém pohybu člověka. Těl. Vých. Sport Mlád., 70, 3, s. 2-5.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.