Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):110-117

Struktura složek pohybové gramotnosti pro sportovní odvětví moderní gymnastika

I. Šimůnková*, V. Novotná, J. Vorálková
Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra gymnastiky

Kultivace pohybového základu je v moderní gymnastice nejdůležitějším východiskem pro budoucí podání nejvyššího výkonu. Vymezené základní pohybové kompetence a dovednosti pro první tři úrovně dlouhodobého sportovního vývoje (podle vzoru LTAD, Long-term Athletes Development), jsou základem pro vytvoření obsahu bezpečného, komplexního a perspektivního tréninku, respektujícího individuální předpoklady gymnastky. Do obsahu vybíráme: základní úroveň rozvoje pohybových schopností, držení těla a rovnováhu, lokomoci (chůzi, běh, skoky), rytmus a rytmizaci pohybu, manipulační dovednosti s náčiním. Na všestrannou přípravu navazují specifické sportovní dovednosti moderní gymnastiky a psychosociální aspekty přípravy. Gymnastická cvičení zařazená do aktivního startu a fundamentálního stádia (úrovně LTAD) jsou současně nabídkou pohybového základu pro děti a začátečníky ve všech sportovně pohybových aktivitách.

Klíčová slova: moderní gymnastika; LTAD; pohybová gramotnost

Zveřejněno: 30. září 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šimůnková I, Novotná V, Vorálková J. Struktura složek pohybové gramotnosti pro sportovní odvětví moderní gymnastika. Studia Kinanthropologica. 2010;11(2):110-117.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Berdychová, J. (1954). Pohybové hry dětí čtyřletých až šestiletých. Praha: STN.
  2. Bukač, L. (2007). Dlouhodobý trénink mládeže. Praha: ČSLH.
  3. Bukač, L. & Dobrý, L. (2008). Dlouhodobý sportovní vývoj mládeže. Tělesná výchova a sport mládeže, roč. 74, č. 4, s. 6 - 18.
  4. Dobrý, L. & Čechovská, I. (2010). Význam a místo pohybové gramotnosti v životě člověka. Tělesná výchova a sport mládeže, roč. 76, č. 3, s. 2-5.
  5. Čížková, M. & Novotná, V. (1978). Program sportovní přípravy v TSM v MG. Praha: ÚV ČSTV.
  6. Canadian Sport centres. (2008). Long Term Athlete Developement (Gymnastics - the ultimate human movement experience). Vancouver: GCG.
  7. Dočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty. Praha: Lidové noviny.
  8. Dovalil, J. a kol. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  9. Dvořáková, H. (2006). Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
  10. Dvořáková, H. (2009). Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha: TeMi.
  11. Galloway, J. (2007). Děti v kondici. Praha: Grada Publishing.
  12. Hošek, V. (1997). Pohyb a kvalita života. Tělesná výchova mládeže, č. 7, s. 7-9.
  13. Jasterjembskaia, N. & Titov, Y. (1998). Rhythmic gymnastics. Champaign: Human Kinetics.
  14. Jansa, P. a kol. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: UK FTVS.
  15. Novotná, V. a kol. (1983). Celoroční program sportovní přípravy žactva v oddílech MG. Praha: ÚV ČSTV.
  16. Sborník výzkumných záměrů společenskovědní sekce FTVS. (1999). Psychosociální funkce pohybových aktivit jako součást kvality života dospělých. (Eds. Hošek, V., Tilinger, P.) Sborník příspěvků. Praha: UK FTVS.
  17. Skopová, M. & Zítko, M. (2005). Základní gymnastika. Praha: Karolinum.
  18. Stafford, I. & Balyi, I. (2005). Coaching for longterm ahtlete development. Coachwise: sports coach UK.
  19. Šimůnková, I. & Panská, Š. (2007). Baletní příprava pro gymnastické sporty podle metody Borise Kneiseffa. Praha: ČSMG.
  20. Šťastná, D. & Mihule, J. (1993). Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum.
  21. Panská, Š. a kol. (2009). Moderní gymnastika. Gymnastika. Praha: Karolinum.
  22. Whitehead, M. (2001). The concept of physical literacy. PE and Sport Pedagogy. European Journal of Psychical Education, roč. 6, č. 2, s. 127-138. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.