Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):110-117
Struktura složek pohybové gramotnosti pro sportovní odvětví moderní gymnastika
- Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra gymnastiky
Kultivace pohybového základu je v moderní gymnastice nejdůležitějším východiskem pro budoucí podání nejvyššího výkonu. Vymezené základní pohybové kompetence a dovednosti pro první tři úrovně dlouhodobého sportovního vývoje (podle vzoru LTAD, Long-term Athletes Development), jsou základem pro vytvoření obsahu bezpečného, komplexního a perspektivního tréninku, respektujícího individuální předpoklady gymnastky. Do obsahu vybíráme: základní úroveň rozvoje pohybových schopností, držení těla a rovnováhu, lokomoci (chůzi, běh, skoky), rytmus a rytmizaci pohybu, manipulační dovednosti s náčiním. Na všestrannou přípravu navazují specifické sportovní dovednosti moderní gymnastiky a psychosociální aspekty přípravy. Gymnastická cvičení zařazená do aktivního startu a fundamentálního stádia (úrovně LTAD) jsou současně nabídkou pohybového základu pro děti a začátečníky ve všech sportovně pohybových aktivitách.
Klíčová slova: moderní gymnastika; LTAD; pohybová gramotnost
Zveřejněno: 30. září 2010 Zobrazit citaci
Reference
- Berdychová, J. (1954). Pohybové hry dětí čtyřletých až šestiletých. Praha: STN.
- Bukač, L. (2007). Dlouhodobý trénink mládeže. Praha: ČSLH.
- Bukač, L. & Dobrý, L. (2008). Dlouhodobý sportovní vývoj mládeže. Tělesná výchova a sport mládeže, roč. 74, č. 4, s. 6 - 18.
- Dobrý, L. & Čechovská, I. (2010). Význam a místo pohybové gramotnosti v životě člověka. Tělesná výchova a sport mládeže, roč. 76, č. 3, s. 2-5.
- Čížková, M. & Novotná, V. (1978). Program sportovní přípravy v TSM v MG. Praha: ÚV ČSTV.
- Canadian Sport centres. (2008). Long Term Athlete Developement (Gymnastics - the ultimate human movement experience). Vancouver: GCG.
- Dočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty. Praha: Lidové noviny.
- Dovalil, J. a kol. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
- Dvořáková, H. (2006). Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
- Dvořáková, H. (2009). Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha: TeMi.
- Galloway, J. (2007). Děti v kondici. Praha: Grada Publishing.
- Hošek, V. (1997). Pohyb a kvalita života. Tělesná výchova mládeže, č. 7, s. 7-9.
- Jasterjembskaia, N. & Titov, Y. (1998). Rhythmic gymnastics. Champaign: Human Kinetics.
- Jansa, P. a kol. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: UK FTVS.
- Novotná, V. a kol. (1983). Celoroční program sportovní přípravy žactva v oddílech MG. Praha: ÚV ČSTV.
- Sborník výzkumných záměrů společenskovědní sekce FTVS. (1999). Psychosociální funkce pohybových aktivit jako součást kvality života dospělých. (Eds. Hošek, V., Tilinger, P.) Sborník příspěvků. Praha: UK FTVS.
- Skopová, M. & Zítko, M. (2005). Základní gymnastika. Praha: Karolinum.
- Stafford, I. & Balyi, I. (2005). Coaching for longterm ahtlete development. Coachwise: sports coach UK.
- Šimůnková, I. & Panská, Š. (2007). Baletní příprava pro gymnastické sporty podle metody Borise Kneiseffa. Praha: ČSMG.
- Šťastná, D. & Mihule, J. (1993). Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum.
- Panská, Š. a kol. (2009). Moderní gymnastika. Gymnastika. Praha: Karolinum.
- Whitehead, M. (2001). The concept of physical literacy. PE and Sport Pedagogy. European Journal of Psychical Education, roč. 6, č. 2, s. 127-138.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.