Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):110-117

The structure of physical literacy for sport branch rhythmic gymnastics

I. Šimůnková*, V. Novotná, J. Vorálková
Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, katedra gymnastiky

Cultivation of the fundamental movement patterns is the most important basis for future top performance in rhytmic gymnastics. The restricted fundamental competencies and skills for the first three levels of long-term sports development (following the model LTAD, Long-term Athletes Development) are the basis for making the training structure safe, comprehensive and advanced. Training has to respect individual gymnast's potency. We choose into the area of traning: a basic level of development of motor abilities, body posture and balance, locomotion (walking, running, jumping), rhythm and rhythm of movement, manipulation skills with objects. This all-round preparation continues with competencies of gymnastic skills and psychosocial aspects of training. Gymnastic exercises included in the active start and fundamental stage (stages of LTAD) are currently offering fundamental movement patterns for children and beginners of all sports and physical activities.

Keywords: rhythmic gymnastics; LTAD; physical literacy

Published: September 30, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šimůnková I, Novotná V, Vorálková J. The structure of physical literacy for sport branch rhythmic gymnastics. Studia Kinanthropologica. 2010;11(2):110-117.
Download citation

References

  1. Berdychová, J. (1954). Pohybové hry dětí čtyřletých až šestiletých. Praha: STN.
  2. Bukač, L. (2007). Dlouhodobý trénink mládeže. Praha: ČSLH.
  3. Bukač, L. & Dobrý, L. (2008). Dlouhodobý sportovní vývoj mládeže. Tělesná výchova a sport mládeže, roč. 74, č. 4, s. 6 - 18.
  4. Dobrý, L. & Čechovská, I. (2010). Význam a místo pohybové gramotnosti v životě člověka. Tělesná výchova a sport mládeže, roč. 76, č. 3, s. 2-5.
  5. Čížková, M. & Novotná, V. (1978). Program sportovní přípravy v TSM v MG. Praha: ÚV ČSTV.
  6. Canadian Sport centres. (2008). Long Term Athlete Developement (Gymnastics - the ultimate human movement experience). Vancouver: GCG.
  7. Dočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty. Praha: Lidové noviny.
  8. Dovalil, J. a kol. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  9. Dvořáková, H. (2006). Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
  10. Dvořáková, H. (2009). Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha: TeMi.
  11. Galloway, J. (2007). Děti v kondici. Praha: Grada Publishing.
  12. Hošek, V. (1997). Pohyb a kvalita života. Tělesná výchova mládeže, č. 7, s. 7-9.
  13. Jasterjembskaia, N. & Titov, Y. (1998). Rhythmic gymnastics. Champaign: Human Kinetics.
  14. Jansa, P. a kol. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: UK FTVS.
  15. Novotná, V. a kol. (1983). Celoroční program sportovní přípravy žactva v oddílech MG. Praha: ÚV ČSTV.
  16. Sborník výzkumných záměrů společenskovědní sekce FTVS. (1999). Psychosociální funkce pohybových aktivit jako součást kvality života dospělých. (Eds. Hošek, V., Tilinger, P.) Sborník příspěvků. Praha: UK FTVS.
  17. Skopová, M. & Zítko, M. (2005). Základní gymnastika. Praha: Karolinum.
  18. Stafford, I. & Balyi, I. (2005). Coaching for longterm ahtlete development. Coachwise: sports coach UK.
  19. Šimůnková, I. & Panská, Š. (2007). Baletní příprava pro gymnastické sporty podle metody Borise Kneiseffa. Praha: ČSMG.
  20. Šťastná, D. & Mihule, J. (1993). Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum.
  21. Panská, Š. a kol. (2009). Moderní gymnastika. Gymnastika. Praha: Karolinum.
  22. Whitehead, M. (2001). The concept of physical literacy. PE and Sport Pedagogy. European Journal of Psychical Education, roč. 6, č. 2, s. 127-138. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.