Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):120-124

Intervenční program poweryogy ve výuce tělesné výchovy na přírodovědecké fakultě

K. Feitová1,*, V. Novotná2
1 Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, Katedra tělesné výchovy
2 Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky

Pro motivaci a ovlivnění způsobu života vysokoškolských studentů je v současnosti možné v rámci výuky tělesné výchovy nabízet moderní pohybové formy, atraktivní tělovýchovné programy, které budou odpovídat očekáváním studentů. Prostřednictvím pohybových programů pak může docházet k relaxaci, ke kompenzaci mentální zátěže při studiu, k pozitivnímu ovlivňování tělesné zdatnosti, psychické odolnosti a k naplňování potřeb sociálních kontaktů. Vybraný gymnastický program poweryoga propojuje tradiční systém jógových cvičení zaměřených na upevňování duševní rovnováhy a na rozvoj koncentrace s moderním pojetím ovlivňování zdravotně orientované tělesné zdatnosti. Vhodnost, přiměřenost a účinnost aplikovaného programu poweryoga ověřujeme na skupině studentů Přírodovědecké fakulty UK pomocí standardizovaného dotazníku NEO a baterie testů zaměřených na komponenty flexibility a rovnováhy. Realizovaný úvodní výzkum na skupině studentů potvrdil vhodnost obsahu programu poweryoga a způsob jeho hodnocení.

Klíčová slova: pohybová aktivita; zdravotně orientovaná zdatnost; poweryoga

Zveřejněno: 30. září 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Feitová K, Novotná V. Intervenční program poweryogy ve výuce tělesné výchovy na přírodovědecké fakultě. Studia Kinanthropologica. 2010;11(2):120-124.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Babtiste, B. (1988). Poweryoga. New York: Omega.
  2. Bartoňová, M a kol. (1971). Jóga od staré Indie k dnešku. Praha: Avicenum.
  3. Blahuš, P. (1996). k systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum.
  4. Corbin, C. B. & Pangrazi, R. P. (1992). Are American Children and Youth Fit? Res. Quart. Exertc. Sport, p. 96-106. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Delaney, H. D. & Maxwell, S. E. (1981). On Using Analysis of Covariance in Repeated Measures Designs. Multivariate Behavioral Research, 16, p. 105 - 123. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Feitová, K. & Novotná, V. (2010). Pohybová kultivace prostřednictvím gymnastického programu poweyoga. In Športový trénink. Recenzovaný sborník. Bratislava: KG FTVŠ UK, s. 117-121.
  7. Hebák, P., aj. (2005). Vícerozměrné statistické metody (2). Praha: Informatorium.
  8. Hřebíčková, M. (1997). Jazyk a osobnost: Pětifaktorová struktura popisu osobnosti. Brno: Psychologický ústav AV ČR.
  9. Hřebíčková, M. & Urbánek, T. (2001). NEO pětifaktorový osobnostní inventář (podle NEO Five - Factor Inventory P. T. Costy a R. R. McCraee). Praha: Testcentrum.
  10. Krejčí, M. (1995). Jóga v praxi pedagoga. České Budějovice: PF JU.
  11. Krejčík, V. (2004). Zdravý život s powerjógou. Praha: Grada.
  12. Novotná, V., Čechovská, I. & Bunc, V. (2006). Fit programy pro ženy. Praha: Grada.
  13. Sedláčková, A. (2006). Body-mind Awareness. Praha: Taneční zóna, s. 34 - 35.
  14. Thomas, J. R. & Nelson, J. K. (1996). Research methods in physical activity (3rd ed.). Champaign: Human Kinetics.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.