Studia Kinanthropologica 2010, 11(2):120-124
Intervenční program poweryogy ve výuce tělesné výchovy na přírodovědecké fakultě
- 1 Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, Katedra tělesné výchovy
- 2 Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky
Pro motivaci a ovlivnění způsobu života vysokoškolských studentů je v současnosti možné v rámci výuky tělesné výchovy nabízet moderní pohybové formy, atraktivní tělovýchovné programy, které budou odpovídat očekáváním studentů. Prostřednictvím pohybových programů pak může docházet k relaxaci, ke kompenzaci mentální zátěže při studiu, k pozitivnímu ovlivňování tělesné zdatnosti, psychické odolnosti a k naplňování potřeb sociálních kontaktů. Vybraný gymnastický program poweryoga propojuje tradiční systém jógových cvičení zaměřených na upevňování duševní rovnováhy a na rozvoj koncentrace s moderním pojetím ovlivňování zdravotně orientované tělesné zdatnosti. Vhodnost, přiměřenost a účinnost aplikovaného programu poweryoga ověřujeme na skupině studentů Přírodovědecké fakulty UK pomocí standardizovaného dotazníku NEO a baterie testů zaměřených na komponenty flexibility a rovnováhy. Realizovaný úvodní výzkum na skupině studentů potvrdil vhodnost obsahu programu poweryoga a způsob jeho hodnocení.
Klíčová slova: pohybová aktivita; zdravotně orientovaná zdatnost; poweryoga
Zveřejněno: 30. září 2010 Zobrazit citaci
Reference
- Babtiste, B. (1988). Poweryoga. New York: Omega.
- Bartoňová, M a kol. (1971). Jóga od staré Indie k dnešku. Praha: Avicenum.
- Blahuš, P. (1996). k systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum.
- Corbin, C. B. & Pangrazi, R. P. (1992). Are American Children and Youth Fit? Res. Quart. Exertc. Sport, p. 96-106.
Přejít k původnímu zdroji...
- Delaney, H. D. & Maxwell, S. E. (1981). On Using Analysis of Covariance in Repeated Measures Designs. Multivariate Behavioral Research, 16, p. 105 - 123.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Feitová, K. & Novotná, V. (2010). Pohybová kultivace prostřednictvím gymnastického programu poweyoga. In Športový trénink. Recenzovaný sborník. Bratislava: KG FTVŠ UK, s. 117-121.
- Hebák, P., aj. (2005). Vícerozměrné statistické metody (2). Praha: Informatorium.
- Hřebíčková, M. (1997). Jazyk a osobnost: Pětifaktorová struktura popisu osobnosti. Brno: Psychologický ústav AV ČR.
- Hřebíčková, M. & Urbánek, T. (2001). NEO pětifaktorový osobnostní inventář (podle NEO Five - Factor Inventory P. T. Costy a R. R. McCraee). Praha: Testcentrum.
- Krejčí, M. (1995). Jóga v praxi pedagoga. České Budějovice: PF JU.
- Krejčík, V. (2004). Zdravý život s powerjógou. Praha: Grada.
- Novotná, V., Čechovská, I. & Bunc, V. (2006). Fit programy pro ženy. Praha: Grada.
- Sedláčková, A. (2006). Body-mind Awareness. Praha: Taneční zóna, s. 34 - 35.
- Thomas, J. R. & Nelson, J. K. (1996). Research methods in physical activity (3rd ed.). Champaign: Human Kinetics.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.