Studia Kinanthropologica 2011, 12(1):40-50

Vliv aikidó na dynamiku změn ve vybraných motorických schopnostech u dětí mladšího školního věku

Ludvík Michalov
Katedra tělesné výchovy a sportu, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita, České Budějovice, ČR

Článek se zabývá problematikou zjištění vlivu cvičení aikidó a prvků úpolových cvičení na rozvoj pohybových schopnosti u žáků 1. stupně ZŠ. Základní metodou je 6 měsíční intervenční program aikidó pro zařazení do výuky povinné tělesné výchovy a sestavený s respektováním věkových zvláštností dětí mladšího školního věku na 1st. ZŠ. Ke zjištění úrovně změn fyzické kondice a rozvoje pohybových schopností je použita testová baterie "Eurofit". Zjištěné výsledky jsou interpretovány v závěru a odpovídají na otázky vlivu úpolových aktivit a zejména aikidó na rozvoj tělesných schopností u dětí 1. stupně na základní škole.

Klíčová slova: aikidó; úpoly; bojová umění; tělesná výchova; chování

Zveřejněno: 30. březen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Michalov L. Vliv aikidó na dynamiku změn ve vybraných motorických schopnostech u dětí mladšího školního věku. Studia Kinanthropologica. 2011;12(1):40-50.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bartík, P., Sližik,M., & Reguli, Z. (2007). Teória a didaktika úpolov a bojových umení. Banská Bystrica: PF UMB
  2. Fojtík, I. (1993). Aikidó - cesta harmonie. Praha: NV.
  3. Fojtík, I. (2006). Duch budó. Praha: Naše vojsko.
  4. Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
  5. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing.
  6. Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
  7. Michalov, L. (1998). Vybrané pohledy na problematiku tréninku aikidó /I./. Aikidó Praha AKP, 4 (6), 5-8.
  8. Michalov, L. (2004). Proč se cvičí aikidó? Aikidó Praha AKP, 10 (1), 5-6.
  9. Moravec, R., Kampmiller, T., & Sedláček, J. et al. (2002). Eurofit - Telesný rozvoj a pohybová výkonnosť školskej populácie na Slovensku. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnosť pre telesnú výchovu a šport.
  10. Reguli, Z. (2002). Aikidó průvodce pro žáky i učitele. Bratislava: CAD PRESS.
  11. Rychtecký, A., & Fialová, L. (1998). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
  12. Saito, M. (1976). Traditional Aikido. Vol. I - Basic Techniques. Tokyo: Minato Reserch & Publishing Comp.
  13. Saotome, M. (2004). Principy aikidó. Praha: Figters publications.
  14. Shioda, G. (1968). Dynamic Aikido. Tokyo: Kodansha International.
  15. Stevens, J. (2001). Tajemství aikidó. Praha: Fighters publications.
  16. Tohei, K. (1962). What is Aikido. Tokyo: Rikugei Publishing House.
  17. Tomšíček, Z., & Biskup, R. (2006). Statistický výzkum v rámci možností. Studia Kinanthropologica. České Budějovice. 7, 1. s. 35-42.
  18. Ueshiba, K., & Ueshiba, M. (2002). Best Aikido: The Fundamentals (Illustrated Japanese Classics). Tokyo: Kodansha International.
  19. Ueshiba, M. trans. By Stevens, J. (1993). The essence of Aikido: spiritual teachings of Morihei Ueshiba. Tokyo: Kodansha international.
  20. Ueshiba, M. (1996). BUDO Teachings of the Founder of Aikdió. New York: Kodansha.
  21. Westbrook, A., & Ratti, O. (1970). Aikido and the Dynamic Sphere. Tokyo, Japan: Charles E. Tuttle Company.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.