Studia Kinanthropologica 2011, 12(2):103-107
Podíl účasti intelektových schopností v procesu senzomotorického učení
- Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, Katedra tělesné a sportovní výchovy
Cílem předkládané studie bylo experimentální ověření průběhu motorického učení v podmínkách běžné tělovýchovné praxe. Konkrétně se jednalo o zjištění existence vztahu úrovně osvojení vybraných pohybových dovedností sportovní gymnastiky a intelektového potenciálu probandů. Studie byla provedena ve spolupráci se studenty katedry tělesné a sportovní výchovy Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Probandi výzkumného souboru absolvovali nácvik shodných akrobatických cvičení sportovní gymnastiky (salto vpřed skrčmo, přemet vpřed, kotoul vzad do stoje na rukou s napnutými horními končetinami). Aplikace vybraných vyučovacích metod probíhala po dobu dvou měsíců, jedenkrát týdně. Před zahájením osvojování gymnastických dovedností byli probandi otestováni testem úrovně intelektového potenciálu - T.I.P. Jedná se o nonverbální test vyvozování abstraktních vztahů se snahou o minimalizaci úlohy prostorového faktoru, který je založený na velké pestrosti a percepční rozmanitosti jednotlivých úloh. Na základě analýzy získaných dat byly vysloveny závěry o existenci určité míry závislosti mezi úrovní intelektového potenciálu a dosaženou úrovní gymnastických dovedností u probandů našeho výzkumného souboru.
Klíčová slova: intelektový potenciál; T. I. P.; motorická dovednost; sportovní gymnastika; fluidní inteligence
Zveřejněno: 30. září 2011 Zobrazit citaci
Reference
- Čáp, J. & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- Darwish, A. M. (1987). Analýza funkce gymnastiky v pohybové přípravě studentů herectví na vysokých školách. (Kand. disertační práce). Praha: FTVS UK.
- Dobrý, L. (1996). Jak zacházet s učivem aneb o didaktických metodách (2). Těl. Vých. Sport Mlád., 62, 2, 2-6.
- Hartl, P., & Hartlová, H. (2004). Psychologický slovník. Praha: Portál.
- Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
- Holeček, V. & kol. (2003). Psychologie pro právníky. Dobrá Voda: Aleš Čeněk.
- Choutka, M., Brklová, D., & Votík, J. (1999). Motorické učení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: ZČU.
- Marques, N. K. (2010). Coaching Peripheral Vision Training for Soccer Athletes. Physical educator, 67(2), 74 - 90.
- Měkota, K., & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti činnosti výkony. 1. vyd. Olomouc: UP.
- Michel, G., & Moorová, C. (1999). Psychobiologie. Praha: Portál.
- Pavlík, J. (2003). Tělesná stavba jako faktor výkonnosti sportovce. Brno: MU.
- Perez, C. R., Meira C. M., & Tani, G. (2005). Does the contextual interference effect last over extended transfer trials? Perceptual and Motor skills, 700(1), 58-60.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.
- Ruisel, I. (2000). Základy psychologie inteligence. Praha: Portál.
- Říčan, P. (1971). Test intelektového potenciálu (T.I.P.). Psychodiagnostické & didaktické testy, n.p. Bratislava.
- Schmidt, R., & Wrisberg, C. (2000). Motor learning and performance. Champaign: Human Kinetics Publisher.
- Slepička, P., Hošek, V., & Hátlová, B. (2009). Psychologie sportu. Praha: Karolinum.
- Sigmund, E. & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: UP.
- Véle, F. (1997). Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada Publishing.
- Watson, T., & Radwan, H. (2001). Comparison of three teaching methods for learning spinal manipulation skill: a pilot study. The Journal of Manual and Manipulative Therapy, Vol. 9 No. 1, 48-52.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wilde, H., Magnuson, C., & Shea, H. CH. (2005). Random and blocked practice of movement sequences: Differential effects on response structure and movement speed. Research Quaterly for exercise and sport, 76, (4), 416-425.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zítko, M. (2000). Akrobacie I. Od kotoulu po přemet. VHS. Praha: ČASPV.
- Zipp, G. P., & Gentile, A. M. (2010). Practice Schedule and The Learning Of Motor Skills in Children and Adults: Teaching Implications. Journal of College Teaching and Learning, 7(2), 35 - 42.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.