Studia Kinanthropologica 2012, 13(2):74-79
Pohybové aktivity osob se zrakovým postižením z pohledu výzkumů v České republice
- Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
Zrakové postižení člověka výrazným způsobem limituje ve vykonávání každodenních činností, neboť je výrazně narušeno vnímání a zpracování informací z prostředí. Odlišnosti v možnostech vnímání podnětů ovlivňují ontogenetický vývoj člověka a staví před něho problémy také v osvojování pohybových dovedností a vykonávání pohybových aktivit. Také vysokoškolská pracoviště orientovaná na kinantropologii přispívají svým dílem k zpřesnění údajů využitelných pro zlepšení kvality života těchto osob. Příspěvek shrnuje zkoumané oblasti jednotlivými pracovišti a uvádí vybrané závěry realizovaných studií. Prezentuje vybrané výsledky studií pracovišť FTK UP Olomouc, FTVS UK Praha a KTVS PF UJEP v Ústí nad Labem. Řada výsledků je využitelná pro účely zdravotnictví, psychologie, sociologie, vzdělávání, komunální politiky, urbanismu apod. Závěry studií obvykle upozorňují na problém vytváření pohybových stereotypů, úroveň pohybových schopností, orientace, pohybu a omezených možnostech lokomoce, na rizika spojených s životním stylem, ale přinášejí i návody k řešení.
Klíčová slova: zrakové postižení; pohybové aktivity; chůze; výzkum; IPAQ
Zveřejněno: 30. září 2012 Zobrazit citaci
Reference
- Bergl, K. (2001). Pohybové a sportovní aktivity vhodné pro zrakově postižené. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Bláha, L. (2011). Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
- Bláha, L. Balkó, Š, Drahovzalová, L., Bartůňková, M., Kloudová, L., & Ženíšková, A. (2009). Chůze zrakově postižených spoluobčanů jako sledovaný prvek zdravého uplatňování pohybových aktivit. In M. Blahutková (Ed.), Sport a kvalita života 2009. Sborník příspěvků mezinárodní konference konané 5. - 6. 11. 2009 v Brně (10 p.) Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
- Bláha, L., Pálková H., Ženíšková, A., & Machačová, V. (2009). Issues of the visually handicapped citizens' attitude to physical activities. Acta Universitatis Matthiae Belii. Physical Education and Sport, 1(1), 26-38.
- Bláha, L., & Pyšný, L. (2000). Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
- Bláha, L., Valter, L., & Král, T. (1998). Stanovení jednoduché reakční doby na zvukový podnět u zrakově handicapovaných dětí hrajících goalball. In M. Janura (Ed.), Celostátní studentská vědecká konference s mezinárodní účastí v oboru kinantropologie: Sborník referátů (pp. 13-15). Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
- Bunc, V., Segeťová, J., Šafaříková, L., & Horčic, J. (1997). The assessment of whole day physical activity in visually handicapped children. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 33(2), 61-65.
- Bunc, V., Šafaříková, L., & Segeťová, J. (1997). A simple assessment of aerobic fitness in visually handicapped children. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 33(1), 69-74.
- Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F., & Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(8), 1381-1395.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Dědičová, K. (2003). Pálkovací hry pro zrakově postižené. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Došková, J. (2009). Sledování pohybových aktivit vybraných zrakově handicapovaných žáků. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Drahovzalová, L. (2009). Monitorování pohybových aktivit a inaktivit zrakově postižených jedinců v Ústeckém kraji. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Dufková, J. (2005). Sporty v přírodě zrakově postižených. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Dvořák, T. (2006). Posturální a kineziologické aspekty běhu na lyžích nevidomých. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Dvořáková, T. (2001). Komunikace traséra a zrakově postiženého sportovce při běhu na lyžích. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Fialová, M. (2006). Běh na lyžích nevidomých. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Finková, I. (2011). Základní didaktické problémy plavecké výuky osob se zrakovým postižením (součástí je legislativa k plavecké výuce na speciálních školách pro zrakově postižené). Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Frková, K. (2006). Uplatňování pohybových aktivit u zrakově handicapované populace Severočeského regionu. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Frömel, K., Bláha, L., Dvořáková, H., Gajda, V., Hájek, J., Horák, S., Klobouk, T., Ludva, P., Lukášek, M., Lukavská, M., Mitáš, J., Neuls, F., Nykodým, J., Pelclová, J., Ryba, J., Řepka, E., Sigmund, E., Sigmundová, D., Suchomel, A., Šebrle, Z., & Votík, J. (2004). Physical activity of men and women 18 to 55 years old in the Czech republic. In F. Vaverka (Ed.), Movement and Health. 3rd International conference (pp. 169-173). Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
- Hájek, Z. (2008). Možnosti volnočasových aktivit zrakově postižené mládeže. Závěrečná práce, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha.
- Holubová, E. (2000). Zvláštnosti adaptace ve vodním prostředí dětí zrakově postižených. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Hornová, M. (1999). Kuželkářský sport zrakově postižených. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Charousek, Z. (2004). Vybrané aspekty provozování kuželek a bowlingu u zrakově postižených jedinců. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Janecka, Z. (2001). The motor competence of visually disabled children in the basic school. In M. Dinold, G. Greber, & T. Reinelt (Eds.), Proceedings 13th International Symposium /5th Euroepan congress adapted physical activity (pp. 142-148). Wien: Institut für Sportwissenschaft.
- Janečka, Z. (2003). Motorická kompetence zrakově postižených prepubescentů a pubescentů. In L. Dobrý & O. Souček (Eds.), Pedagogická kinantropologie 2003 (pp. 115-131). Praha: Karolinum.
- Janečka, Z., Štěrbová, D., & Kudláček. M. (2008). Psychomotorický vývoj a vývoj motorických kompetencí kongenitálně nevidomého dítěte do 36 měsíců věku. Tělesná kultura, 31(1), 20-29.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kittlerová, Š. (2005). Aplikace koloběhu pro zrakově postižené. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Křivková, Z. (2005). Význam pohybu pro formování osobnosti nevidomých. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Kvapilová, Z. (2004). Senzomotorické dispozice zrakově postižených plavců. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Linhartová, D. (2008). Využívání nabídky adrenalinových sportů zrakově postiženými. Bakalářská práce, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc.
- Loulová, M. (2009). Veslování zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Ludíková, L. (2005). Speciální pedagogika osob s postižením zraku. In M. Renotiérová, L. Ludíková et al. (Eds.), Speciální pedagogika (pp. 191-207). Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta.
- Macháček, P. (2000). Měření jednoduché reakční doby na zvukový podnět u zrakově postižených dětí hrajících goalball. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Mátlová, L. (2000). Metodika a didaktika kuželkářského sportu zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Mrňák, M. (1999). Sledování zatížení hráčů goalballu během utkání. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Novotná, E. (2003). Plavecká výuka nevidomého dítěte se zaměřením na plavecké dovednosti a plavecký způsob znak. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Obermanová, A. (2004). Školní tělesná výchova zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Pálková, H. (2006). Uplatňování pohybových aktivit u zrakově handicapované populace Ústeckého kraje. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Provazník, M. (2008). Tandem snowboarding zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Příhodová, K. (2007). Význam sportu pro jedince se zrakovým postižením a jeho vliv na kvalitu života. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha.
- Richterová, N. (2011). Sportovní a pohybové aktivity zrakově postižených a jejich přínos pro integraci této skupiny. Bakalářská práce, Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno.
- Říhová, M. (2001). Goalballem k lepší orientaci. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Sobotková, L. (2004). Specifické změny držení těla a funkční změny v pohybovém systému těžce zrakově postižených dětí (kazuistická studie). Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Součková, G. (2005). Výcvik lezení nevidomých dětí na umělé horolezecké stěně. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Stodůlka, D. (2006). Úloha komunikace mezi trasérem a atletem se zrakovým postižením. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Štěpánek, M. (2009). Rychlostní plavání zrakově postižených se zaměřením na výkonnost v klasifikační třídě S12 a S13 muži. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Štych, O. (2007). Vybrané aspekty provozování tandemové cyklistiky u zrakově postižených jedinců. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Tomášková, I. (2005). Sportovní plavání v kategorii B1 - nevidomí. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Valentová, L. (2008). Metodika výuky tělesné výchovy u zrakově postižených na 1. stupni základních škol. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc.
- Volfova, B., & Vavra, J. (1991). The energy cost of walking and the physical fitness of blind children. Eurorehab, 16(1), 33-37.
- Zahálka, F., Malý, T., Richterová, M., Gryc, T., Hanuš, M., Malá, L., & Pavlů, D. (2011). Posturální stabilita dětí se zrakovým postižením. Česká kinantropologie, 15(3), 180-191.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.