Studia Kinanthropologica 2012, 13(2):92-100
Health and educational aspects of martial arts
- 1 Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy, České Budějovice
- 2 Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied, Katedra telesnej výchovy a športu, Banská Bystrica
The article specifies the particular spheres of an individual's health that may be influenced by practising martial arts. The theoretical part describes the particular spheres and the ways in which they may be influenced. Subsequently, it points out concrete effects of training martial arts, with a special emphasis on the influence it has on young school-age children. The practical part presents the results of the questionnaire survey, which is focused on the influence on the psyche and socialization of young school-age children of their respective age. The research survey was conducted in the parents of sixty children who practise martial arts. The results have demonstrated that practising martial arts influences personality development, in both the mental and social respects.
Keywords: martial arts; health; motor skills; combatives
Published: September 30, 2012 Show citation
References
- Broska, E.,et al. (2010). Význam pohybových aktivit pro osobní rozvoj a podporu zdraví. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
- Fojtík, I. (1999). Duch budó: O podstatě a smyslu bojových umění. Olomouc: Votobia.
- Fojtík, I. (1993). Japonská bojová umění budžucu. Praha: Naše vojsko.
- Fojtík, I. (1984). Úpoly ve školní tělesné výchově I.. Praha: Univerzita Karlova.
- Fojtík, I., Král, P., Král, P. (1993). Karatedo. Praha: Olympia.
- Fojtík, I., Michalov, L. (1996). Základní úpoly, Úpolové sporty a umění I. České Budějovice: JU ČB.
- Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
- Krejčí, M., Bäumeltová M. (2001) Projekt Týdny zdraví ve škole. 1. vyd. České Budějovice: JU ČB.
- Křivohlavý, Jaro. (2003) Psychologie zdraví. Praha: Portál.
- Kukačka, V. (2010). Udržitelnost zdraví. České Budějovice: Zemědělská fakulta JCU.
- Langmeier, J. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
- Malátová, R. & Rokytová, J. (2007). Význam hlubokého stabilizačního systému v oblasti vertebrogenních obtíží. Studia Kinanthropologica, 7(1), 17-22.
Go to original source...
- Malátová, R. (2007). Význam hlubokého stabilizačního systému páteře. Studia Kinanthropologica, 7(2), 89-96.
- Pašková, L. (2008). Výkonová motivácia. Banská Bystrica: PF Univerzita Mateja Bela.
- Selinger, V. et al. (1980). Fyziologie tělesných cvičení. Praha: Avicencum.
- Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. Praha: Presstempus.
- Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
- Vondruška, V., Soulek, V. (1997). Fyzická aktivita. Praha: Státní zdravotní ústav Praha.
- Vosečková, A., Hrstka, Z. (2007). Kapitoly z psychologie zdraví: 1. díl. Brno: Fakulta vojenského zdravotnictví Univerzity obrany v Hradci Králové.
- Dáma.cz [online]. 2004 [cit. 2010-12-19]. Jak trávíte volný čas? WWW:
- Procházka, M. Sport centrum budokan - bojová umění [online]. 2007-2010 [cit. 2010-12-19]. Etika a budó. WWW
- Ktk-wadoryu [online]. 2010 [cit. 2010-12-19]. Etika karate. WWW:
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.