Studia Kinanthropologica 2012, 13(3):193-204
Vliv tréninkového programu na dovednosti dětí s mentálním postižením a intaktní populace
- Univerzita Pardubice, Katedra tělovýchovy a sportu
Cílem projektu bylo zjistit změny v ukazatelích motorické a sociální oblasti u účastníků tréninkového programu stolního tenisu trvajícího 10 měsíců. Součástí projektu byla komparace dvou odlišných souborů. Výzkumná strategie projektu byla experimentální.
Metody: Pro výzkum byl vytvořen soubor začátečníků s mentálním postižením a soubor začátečníků intaktní populace. Oba soubory byly vymezeny věkem 9-11 let. Pro projekt byla použita metoda pretest-posttest. Ukazatele motorické oblasti byly zjišťovány pomocí testů individuálních dovedností stolního tenisu. Ukazatele sociální oblasti byly zjišťovány podle hodnotící škály zvládání dovedností.
Výsledky: V rámci výzkumu jsme transformovali a použili škálu pro hodnocení zvládání dovedností autorů Whelan a Speake (1979) z anglického do českého jazyka. Ke statisticky významným změnám došlo u dětí s mentálním postižením v sociální oblasti. V motorické oblasti bylo zjištěno významné zlepšení u obou souborů.
Závěr: Výzkumem byly zjištěny změny v sociální i motorické oblasti, čímž se potvrdila důležitost zařazování pohybových programů pro děti s handicapem i bez handicapu. V souladu s našimi komparativními poznatky bylo doporučeno snížení počtu prvků metodické řady pro získávání dovedností stolního tenisu u jedinců s mentálním postižením. Na základě získaných poznatků by bylo vhodné aplikovat úpravy metodických řad do dalších sportovních disciplin.
Klíčová slova: mentální postižení; intaktní populace; tréninkový proces; sociální dovednosti; pohybové dovednosti
Zveřejněno: 30. září 2012 Zobrazit citaci
Reference
- Blair, S. (2005). Physical inactivity: the major public health problem of the 21st century. In D. Milanović & F. Prot (Eds.), 4th International Scientific Conference on Kinesiology, Science and Profession - Challenge for Future. (p. 22). Zagreb: University of Zagreb.
- Cluphf, D., O'Connor, J. & Vanin, S. (2001). Effects of Aerobic Dance on the Cardiovascular Endurance of Adults with Intellectual Disabilities. Adapted Physical activity quarterly, 18, 60-71.
Přejít k původnímu zdroji...
- Černá, M. (1985). Rehabilitace mentálně retardovaných tělesnou výchovou. Praha: Univerzita Karlova.
- Černá, M., Novotný, J. & Zemková, J. (1982). Kapitoly z psychopedie. Praha: Univerzita Karlova.
- Dlužewska-Martyniec, W. (2002). The need of autonomy in Special Olympics athletes and its satisfying through sports activity. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 32, 53-60.
- Duronjić, M. & Válková, H. (2010). The influence of early intervention movement programs on motor skills development in preschoolers with autism spectrum disorder (case studies). Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 40 /2, 37-45.
- Finn, K. & Válková, H. (2007). Motor skills development in preschool children with mental and developmental disorders - the difference after a one year comprehensive education program. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 37 (4), 91-98.
- Hartman, K. (2005). Trends in physical education and society: challenges for the physical. In D. Milanović & F. Prot (Eds.), 4th International Scientific Conference on Kinesiology. Science and Profession - Challenge for the Future (pp. 9-17). Zagreb: University of Zagreb.
- Hendl, J. & Jansa, P. (2007). Výzkum pomocí internetu. Česká kinantropologie, 3, 9-59.
- Hýbner, J. (1999). Učební texty pro trenéry stolního tenisu. Praha: Česká asociace stolního tenisu.
- Chadwick, O., Cuddy, M., Kusel, Y. & Taylor, E. (2005). Handicaps and the development of skills between childhood and early adolescence in young people with severe intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disabilities Research, 49 (12), 877-888.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kábele, F. (1988). Tělesná výchova mládeže vyžadující zvláštní péči. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Karásková, V. (1993). Názory mentálně postižených žáků na pohybové aktivity. Tělesná kultura, 24, 47-57.
- Karásková, V. (2005). Úvod do didaktiky tělesné výchovy žáků s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Kursová, V. (2009). Rozvoj zdraví a integrace osob s mentálním postižením pomoc i cílených pohybových aktivit: Ověřeny intervenční pohybový program. České Budějovice: PF JU.
- Kvapilík, J. (1995). Životospráva mentálně postižených. Praha: Sdružení pro pomoc mentálně postižených ČR.
- Kvapilík, J. & Černá, M. (1990). Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum.
- Kvapilík, J., & Černá, M. (1992). Pohybová aktivita mentálně postižených. Praha: Fortuna.
- Lahtinen, U., Rantala, P. & Malin, A. (2007). Physical performance of individuals With Intellectual Disability: A 30-Year Follow - Up. Adapted physical activity quarterly, 24, 125-143.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lejčarová, A. & Tilinger, P. (2002). Motorická výkonnost žáků zvláštních škol. Česká kinantropologie, 6 (1), 35-50.
- Lejčarová, A. (2006). Motorická výkonnost žáků zvláštních škol v závislosti na jejich intelektovém postižení. Disertační práce, Univerzita Karlova, Fakulta Tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Lejčarová, A. (2007). Úroveň vybraných koordinačních schopností žáků základních škol praktických v závislosti na etiologii jejich intelektového postižení. Česká kinantropologie, 11(3), 61-71.
- Lejčarová, A. (2009). Coordination skills in 9to 11 years old pupils at practical elementary schools in relationship to their degree of intellectual disability. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 39 (4), 53-61.
- Lukáčová, L. (1998). Nácvik herních činností stolního tenisu u mentálně postižených. Diplomová práce, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Lukáčová, L. (2005). Vliv pravidelné tréninkové činnosti na úroveň herních dovedností mentálně postižených ve stolním tenisu. Diplomová práce. Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Martin, J. & Smith, K. (2002). Friendship Quality in Youth Disability Sport Perceptions of a Best friend. Adapted physical activity quarterly, 19, 472-482.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Měkota, K. & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti-činnosti-výkony. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Onyewadume, I., U. (2006). Fitness of Black African Early Adolescents With and Without Mild Mental Retardation. Adapted physical activity quarterly, 23, 277 - 292.
Přejít k původnímu zdroji...
- Petetti, K., H. & Yarmer, D. (2002). Lower Body Strength for Children and Adolescents with and without Mild Mental Retardation: A Comparison. Adapted physical activity quarterly, 19, 68 - 81.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pitetti, K. H., & Fernhall, B. (2004). Comparing Run Performance of Adolescents With Mental Retardation with and Without Down syndrome. Adapted physical activity quarterly, 21, 219-228.
- Sherrill, C. (1998). Adapted Physical Aktivity, Recreation and Sport: Crossdisciplinary and lifespan. USA: The McGraw-Hill Companies.
- Sit, C., Lindner, K. & Sherril, C. (2002). Sport participation of Hong Kong Chinese Children With Disabilities in Special Schools. Adapted physical activity quarterly, 19, 453-471.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Schicklová, D. (2003). Testy individuálních dovedností stolního tenisu v programu Speciálních olympiád. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Svoboda, M., Krejčířová, D. & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
- Svobodová, H. (1995). Stolní tenis (základy výuky mentálně postižených). Praha: Septima.
- Švarcová, I. (2003, 2006). Mentální retardace. Praha: Portál.
- Tilinger, P., Urbanová, H., Lejčarová, A., Svoboda, P., & Erlebachová, A. (2002). Sportovní aktivity osob s mentálním postižením. Česká kinantropologie, 6 (1), 109-121.
- Tilinger, P. (2009). Sport osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova.
- Tilinger,P., Lejčarová, A. at all (2012). Sport osob s intelektovým postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
- Válková, H. (1996) The differences in behaviour indices of participants and non participants in Special Olympics movement. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 26, 39-46.
- Válková, H. (1998). The development of indices of motor competence and social behaviour of participants and non-participants in the Special Olympics movement. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 28, 53-60.
- Válková, H., Hansgut, V. & Nováčková, M. (1999). The reflection of Special Olympics sports interventional programme in inner experience of adolescents with mental retardation. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 29, 57-64.
- Válková, H. (2000). Skutečnost nebo fikce? Socializace mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Van Biesen, D. (2010). The ability of elite table tennis players with intellectual disabilities to adapt thein service/return. Adapted physical activity quarterly, 27 (3), 242-257.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Whelan, E., & Speake B. (1979). Scale for Assessing Coping Skills. Manchester: Copewell Publication.
- Winnick, J., P. (2000). Adapted physical education and sport. Champaign. USA: Human Kinetics.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.