Studia Kinanthropologica 2012, 13(3):193-204

Vliv tréninkového programu na dovednosti dětí s mentálním postižením a intaktní populace

L. Francová
Univerzita Pardubice, Katedra tělovýchovy a sportu

Cílem projektu bylo zjistit změny v ukazatelích motorické a sociální oblasti u účastníků tréninkového programu stolního tenisu trvajícího 10 měsíců. Součástí projektu byla komparace dvou odlišných souborů. Výzkumná strategie projektu byla experimentální.

Metody: Pro výzkum byl vytvořen soubor začátečníků s mentálním postižením a soubor začátečníků intaktní populace. Oba soubory byly vymezeny věkem 9-11 let. Pro projekt byla použita metoda pretest-posttest. Ukazatele motorické oblasti byly zjišťovány pomocí testů individuálních dovedností stolního tenisu. Ukazatele sociální oblasti byly zjišťovány podle hodnotící škály zvládání dovedností.

Výsledky: V rámci výzkumu jsme transformovali a použili škálu pro hodnocení zvládání dovedností autorů Whelan a Speake (1979) z anglického do českého jazyka. Ke statisticky významným změnám došlo u dětí s mentálním postižením v sociální oblasti. V motorické oblasti bylo zjištěno významné zlepšení u obou souborů.

Závěr: Výzkumem byly zjištěny změny v sociální i motorické oblasti, čímž se potvrdila důležitost zařazování pohybových programů pro děti s handicapem i bez handicapu. V souladu s našimi komparativními poznatky bylo doporučeno snížení počtu prvků metodické řady pro získávání dovedností stolního tenisu u jedinců s mentálním postižením. Na základě získaných poznatků by bylo vhodné aplikovat úpravy metodických řad do dalších sportovních disciplin.

Klíčová slova: mentální postižení; intaktní populace; tréninkový proces; sociální dovednosti; pohybové dovednosti

Zveřejněno: 30. září 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Francová L. Vliv tréninkového programu na dovednosti dětí s mentálním postižením a intaktní populace. Studia Kinanthropologica. 2012;13(3):193-204.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Blair, S. (2005). Physical inactivity: the major public health problem of the 21st century. In D. Milanović & F. Prot (Eds.), 4th International Scientific Conference on Kinesiology, Science and Profession - Challenge for Future. (p. 22). Zagreb: University of Zagreb.
  2. Cluphf, D., O'Connor, J. & Vanin, S. (2001). Effects of Aerobic Dance on the Cardiovascular Endurance of Adults with Intellectual Disabilities. Adapted Physical activity quarterly, 18, 60-71. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Černá, M. (1985). Rehabilitace mentálně retardovaných tělesnou výchovou. Praha: Univerzita Karlova.
  4. Černá, M., Novotný, J. & Zemková, J. (1982). Kapitoly z psychopedie. Praha: Univerzita Karlova.
  5. Dlužewska-Martyniec, W. (2002). The need of autonomy in Special Olympics athletes and its satisfying through sports activity. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 32, 53-60.
  6. Duronjić, M. & Válková, H. (2010). The influence of early intervention movement programs on motor skills development in preschoolers with autism spectrum disorder (case studies). Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 40 /2, 37-45.
  7. Finn, K. & Válková, H. (2007). Motor skills development in preschool children with mental and developmental disorders - the difference after a one year comprehensive education program. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 37 (4), 91-98.
  8. Hartman, K. (2005). Trends in physical education and society: challenges for the physical. In D. Milanović & F. Prot (Eds.), 4th International Scientific Conference on Kinesiology. Science and Profession - Challenge for the Future (pp. 9-17). Zagreb: University of Zagreb.
  9. Hendl, J. & Jansa, P. (2007). Výzkum pomocí internetu. Česká kinantropologie, 3, 9-59.
  10. Hýbner, J. (1999). Učební texty pro trenéry stolního tenisu. Praha: Česká asociace stolního tenisu.
  11. Chadwick, O., Cuddy, M., Kusel, Y. & Taylor, E. (2005). Handicaps and the development of skills between childhood and early adolescence in young people with severe intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disabilities Research, 49 (12), 877-888. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Kábele, F. (1988). Tělesná výchova mládeže vyžadující zvláštní péči. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  13. Karásková, V. (1993). Názory mentálně postižených žáků na pohybové aktivity. Tělesná kultura, 24, 47-57.
  14. Karásková, V. (2005). Úvod do didaktiky tělesné výchovy žáků s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého.
  15. Kursová, V. (2009). Rozvoj zdraví a integrace osob s mentálním postižením pomoc i cílených pohybových aktivit: Ověřeny intervenční pohybový program. České Budějovice: PF JU.
  16. Kvapilík, J. (1995). Životospráva mentálně postižených. Praha: Sdružení pro pomoc mentálně postižených ČR.
  17. Kvapilík, J. & Černá, M. (1990). Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum.
  18. Kvapilík, J., & Černá, M. (1992). Pohybová aktivita mentálně postižených. Praha: Fortuna.
  19. Lahtinen, U., Rantala, P. & Malin, A. (2007). Physical performance of individuals With Intellectual Disability: A 30-Year Follow - Up. Adapted physical activity quarterly, 24, 125-143. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Lejčarová, A. & Tilinger, P. (2002). Motorická výkonnost žáků zvláštních škol. Česká kinantropologie, 6 (1), 35-50.
  21. Lejčarová, A. (2006). Motorická výkonnost žáků zvláštních škol v závislosti na jejich intelektovém postižení. Disertační práce, Univerzita Karlova, Fakulta Tělesné výchovy a sportu, Praha.
  22. Lejčarová, A. (2007). Úroveň vybraných koordinačních schopností žáků základních škol praktických v závislosti na etiologii jejich intelektového postižení. Česká kinantropologie, 11(3), 61-71.
  23. Lejčarová, A. (2009). Coordination skills in 9to 11 years old pupils at practical elementary schools in relationship to their degree of intellectual disability. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 39 (4), 53-61.
  24. Lukáčová, L. (1998). Nácvik herních činností stolního tenisu u mentálně postižených. Diplomová práce, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  25. Lukáčová, L. (2005). Vliv pravidelné tréninkové činnosti na úroveň herních dovedností mentálně postižených ve stolním tenisu. Diplomová práce. Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
  26. Martin, J. & Smith, K. (2002). Friendship Quality in Youth Disability Sport Perceptions of a Best friend. Adapted physical activity quarterly, 19, 472-482. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Měkota, K. & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti-činnosti-výkony. Olomouc: Univerzita Palackého.
  28. Onyewadume, I., U. (2006). Fitness of Black African Early Adolescents With and Without Mild Mental Retardation. Adapted physical activity quarterly, 23, 277 - 292. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Petetti, K., H. & Yarmer, D. (2002). Lower Body Strength for Children and Adolescents with and without Mild Mental Retardation: A Comparison. Adapted physical activity quarterly, 19, 68 - 81. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Pitetti, K. H., & Fernhall, B. (2004). Comparing Run Performance of Adolescents With Mental Retardation with and Without Down syndrome. Adapted physical activity quarterly, 21, 219-228.
  31. Sherrill, C. (1998). Adapted Physical Aktivity, Recreation and Sport: Crossdisciplinary and lifespan. USA: The McGraw-Hill Companies.
  32. Sit, C., Lindner, K. & Sherril, C. (2002). Sport participation of Hong Kong Chinese Children With Disabilities in Special Schools. Adapted physical activity quarterly, 19, 453-471. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. Schicklová, D. (2003). Testy individuálních dovedností stolního tenisu v programu Speciálních olympiád. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
  34. Svoboda, M., Krejčířová, D. & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
  35. Svobodová, H. (1995). Stolní tenis (základy výuky mentálně postižených). Praha: Septima.
  36. Švarcová, I. (2003, 2006). Mentální retardace. Praha: Portál.
  37. Tilinger, P., Urbanová, H., Lejčarová, A., Svoboda, P., & Erlebachová, A. (2002). Sportovní aktivity osob s mentálním postižením. Česká kinantropologie, 6 (1), 109-121.
  38. Tilinger, P. (2009). Sport osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova.
  39. Tilinger,P., Lejčarová, A. at all (2012). Sport osob s intelektovým postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  40. Válková, H. (1996) The differences in behaviour indices of participants and non participants in Special Olympics movement. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 26, 39-46.
  41. Válková, H. (1998). The development of indices of motor competence and social behaviour of participants and non-participants in the Special Olympics movement. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 28, 53-60.
  42. Válková, H., Hansgut, V. & Nováčková, M. (1999). The reflection of Special Olympics sports interventional programme in inner experience of adolescents with mental retardation. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 29, 57-64.
  43. Válková, H. (2000). Skutečnost nebo fikce? Socializace mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého.
  44. Van Biesen, D. (2010). The ability of elite table tennis players with intellectual disabilities to adapt thein service/return. Adapted physical activity quarterly, 27 (3), 242-257. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  45. Whelan, E., & Speake B. (1979). Scale for Assessing Coping Skills. Manchester: Copewell Publication.
  46. Winnick, J., P. (2000). Adapted physical education and sport. Champaign. USA: Human Kinetics.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.