Studia Kinanthropologica 2012, 13(3):343-351

Percepce psychosociálního kontextu rodinného prostředí u adolescentních fotbalistů

J. Votík1,*, J. Hynek2
1 Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, Katedra tělesné a sportovní výchovy
2 FK Dukla Praha

Hlavním cílem předložené studie bylo analyzovat výsledky získané vyhodnocením nestandardizovaného dotazníku vlastní konstrukce monitorujícím percepci charakteristik psychosociálního prostředí rodiny adolescentními fotbalisty. Dílčími cíly byla komparace těchto dat s charakteristikami rodinného prostředí populace ČR či rodin fotbalových reprezentantů ČR. Výzkumný soubor (n = 61) tvořili 15 - 19 letí fotbalisté Baníku Ostrava připravujících se na kariéru profesionálního fotbalisty. Zpracování dat proběhlo na základě deskriptivní statistiky a výsledky jsou vyjádřeny procentuálně v tabulkách a grafech četností. Na základě komparace získaných výsledků s daty uváděnými u populace ČR (ČSÚ) a fotbalovou reprezentací ČR (Votík, 2011) předpokládáme v rodinách respondentů z věcného hlediska významné tendence k větší stabilitě rodinného prostředí a tvorbě optimálního zázemí žádoucího pro kvalitní zajištění edukačního procesu adolescenta. Získaná data byla využita ke korekci systému výchovy profesionálních hráčů v Baníku Ostrava.

Klíčová slova: percepce; psychosociální kontext; rodinné prostředí; adolescentní hráči fotbalu

Zveřejněno: 30. září 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Votík J, Hynek J. Percepce psychosociálního kontextu rodinného prostředí u adolescentních fotbalistů. Studia Kinanthropologica. 2012;13(3):343-351.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Amis, J. (2000). Sport v Anglii. In P. Slepička & I. Slepičková (Ed.), Sport, stát, společnost ( pp.23-29). Praha, Česko: Universita Karlova.
  2. Balsom, P., D. (1994). Evaluation of physical performance. In B. Ekblom (Ed.), Football (Soccer): Handbook of Sports Medicine and Science (pp. 102-121). Oxford, UK: Blackwell Scientific Publications.
  3. Bois, J., & Sarrazin, P. (2006). Les chiens font-ils des chats? Une revue de littérature sur le rôle des parents dans la socialisation de leur enfant pour le sport. Dostupné z: http://www-sens.ujf-grenoble.fr/publis/Bois_SarrazinSM06.pdf
  4. Colley, A., Eglinton, E., & Elliott, E. (1992). Sport Participation in Middle Childhood Association with Styles of Play and Parental Participation. International journal of Sport Psychology, 23, 193-206.
  5. Čačka, O. (1994). Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti. Brno, Česko: Masarykova univerzita.
  6. Dorsch, K., D., Riemer, H., A., Karreman, E., Hoeber, L., Kolmel, W. & Hoeber, O. (2007). Examining the congruence of attitudes towards ice hockey between young athletes and their parents. In 12th European congress of sport psychology - FEPSAC (pp. 699-703) Halkidiki, Greece: Aristotle University of Thessaloniki. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Dovalil, J. a kol. (2009). Výkon a trénink ve sportu (3rd. ed.). Praha, Česko: Olympia.
  8. Kadlčík, J. (2008). Sportovní kariéra, její ukončení a proces adaptace do posportovního života bývalých vrcholových sportovců vybraných sportů v ČR (Disertační práce). FTVS - UK, Praha, Česko.
  9. Kavalíř, P. (2003). Pozice sportu v hodnotových systémech a preferencích žáků středních škol. (Disertační práce). FTVS - UK, Praha, Česko.
  10. Kovář, R. (1975). Některé biologické a sociální charakteristiky našich vrcholových sportovců a jejich rodin. Acta Universitatis Carolinae Gymnica, 11 (2), 59-87.
  11. Lavallee, D., & Wylleman, P. (2000). Transitions in Youth sport: A Developmental perspective on Parental Involvement. In Career transitions in: International Perspectives (pp. 305). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
  12. Linhart, J. (1996). Velký sociologický slovník. Praha, Česko: Karolinum
  13. Lovasová, L. (2005). Děti a jejich problémy: sborník studií. Praha, Česko: Sdružení Linka bezpečí.
  14. Matějček, Z. (1986). Rodiče a děti. Praha, Česko: Avicenum.
  15. Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Česko: Sociologické nakladatelství.
  16. Matoušek, O. a kol. (2003). Metody a řízení sociální práce (3rd. ed. expand. and rev.). Praha, Česko: Portál.
  17. Medeková, H. (1994). Rodina a pohybová aktivita dětí. Acta Facultatis Educationis Physicae Universitatis Comenianae, 35, 5-10.
  18. Medeková, H., & Zapletalová, L. (1984). Rodina ako činiteľ sociálneho prostredia pri formovanie vzťahu detí k športovej činnosti. In A. Kuchen a kol. (Eds.), Výchovné pôsobenie v telovýchovnom procese: zborník vedecko-metodickej rady SÚV ČSZTV X. (pp. 79-90). Bratislava, Slovensko: Šport, slovenské telovýchovné vydavateľstvo.
  19. Perič, T. (2004). Několik poznámek k problematice identifikace pohybových talentů. In T. Perič & J. Suchý (Ed.), Identifikace pohybových talentů: sborník z mezinárodní konference ( pp.41-46). Praha, Česko: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  20. Pigeassou, Ch. (2000). Nové trendy ve sportu 21. století. In P. Slepička & I. Slepičková (Ed.), Sport, stát, společnost (pp. 325-336). Praha, Česko: Universita Karlova.
  21. Říčan, P. (2006). Cesta životem: vývojová psychologie (2nd. ed.). Praha, Česko: Portál.
  22. Sigmund, E., Lokvencová, P., Sigmundová, D., Turoňová, K. & Frömel, K. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8 - 13letých dětí. Tělesná kultura, 31 (2), 89-101. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Slepička, P., Hošek, V., & Hátlová, B. (2006). Psychologie sportu. Praha, Česko: Karolinum.
  24. Slepička, P., & Slepičková I. (2002). Sport z pohledu české společnosti. Česká kinantropologie, 6 (1), 7-25.
  25. Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Praha, Česko: Portál.
  26. Stambulova, N. (1994). Developmental sports career investigations in Russia: A post-perestroika analysis. The sport Psychologist, 8 (3), 221-237. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Stambulova, N. (2000). Athlete's crises: A developmental perspective. International Journal of Sport Psychology, 31, 584-601.
  28. Štimová, E. (1999). Vzťah telovýchovnej a športovej činnosti detí predškolního veku a rodičov. In Zborník referátov z 5.celoštatnej študentskej vedeckej konferencie vo vednom systéme "vedy o športe" (pp. 134-139). Prešov, Slovensko: Prešovská univerzita.
  29. Tannenbaum, A., J. (1983). Gifted children: Psychological and Educational Perspectives. New York, NY: Mac Milan.
  30. Válková, H. (1980). Psychologie tělesné výchovy Olomouc, Česko: Universita Palackého.
  31. Votík, J. (2008a). Analýza rodinného kontextu současné generace fotbalových reprezentantů In L. Charvát (Ed), Hry 2008: (Výzkum a aplikace): sborník referátů z 8. mezinárodní vědecké konference Hry 2008 konané v Nečtinech ve dnech 10. a 11. 4. 2008 (pp. 219-231). Plzeň, Česko: Katedra tělesné a sportovní výchovy Západočeské univerzity.
  32. Votík, J. (2008b). Charakteristiky pohybového zatížení v rodinném kontextu tří navazujících generací fotbalových reprezentantů. In K. Hůlka (Ed.), Efekty pohybového zatížení v edukačním prostředí tělesné výchovy a sportu: sborník referátů ze 7. mezinárodního vědeckého semináře: Pastviny 14. - 16. 5. 2008 (pp. 85-104). Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
  33. Votík, J. (2011). Fenomény vývoje sporotvní kariéry v generačním kontextu československých fotbalových reprezentantů. Praha, Česko: Grada.
  34. Votík, J., & Válková, H. (2011). Sports context of original families of three generations of soccer national team players. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica. 43 (3), 23 - 32 Přejít k původnímu zdroji...
  35. Výrost, J., & Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie Praha, Česko: IVS.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.