Studia Kinanthropologica 2012, 13(3):343-351

Perception of the psychosocial context of family by adolescent football players

J. Votík1,*, J. Hynek2
1 Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, Katedra tělesné a sportovní výchovy
2 FK Dukla Praha

The main objective of submitted study was to analyze the results obtained by evaluating the non-standardized self-constructed questionnaire that monitors perception of psychosocial characteristics of the family by adolescent football players. The research sample (n = 61) consisted of 15 to 19 years old Baník Ostrava football players preparing for a career of professional footballers. Gained data were analysed by descriptive statistics. Based on the comparison of gained results with the data of the Czech population by CSO and the Czech football national team. (Votík, 2011) we expect by the families of respondents factually significant tendency towards more stable family environment and towards formation of desired optimal background for ensuring the quality of the educational process of the adolescent.

Keywords: perception; psychosocial kontext; environment family; adolescent football players

Published: September 30, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Votík J, Hynek J. Perception of the psychosocial context of family by adolescent football players. Studia Kinanthropologica. 2012;13(3):343-351.
Download citation

References

  1. Amis, J. (2000). Sport v Anglii. In P. Slepička & I. Slepičková (Ed.), Sport, stát, společnost ( pp.23-29). Praha, Česko: Universita Karlova.
  2. Balsom, P., D. (1994). Evaluation of physical performance. In B. Ekblom (Ed.), Football (Soccer): Handbook of Sports Medicine and Science (pp. 102-121). Oxford, UK: Blackwell Scientific Publications.
  3. Bois, J., & Sarrazin, P. (2006). Les chiens font-ils des chats? Une revue de littérature sur le rôle des parents dans la socialisation de leur enfant pour le sport. Dostupné z: http://www-sens.ujf-grenoble.fr/publis/Bois_SarrazinSM06.pdf
  4. Colley, A., Eglinton, E., & Elliott, E. (1992). Sport Participation in Middle Childhood Association with Styles of Play and Parental Participation. International journal of Sport Psychology, 23, 193-206.
  5. Čačka, O. (1994). Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti. Brno, Česko: Masarykova univerzita.
  6. Dorsch, K., D., Riemer, H., A., Karreman, E., Hoeber, L., Kolmel, W. & Hoeber, O. (2007). Examining the congruence of attitudes towards ice hockey between young athletes and their parents. In 12th European congress of sport psychology - FEPSAC (pp. 699-703) Halkidiki, Greece: Aristotle University of Thessaloniki. Go to original source...
  7. Dovalil, J. a kol. (2009). Výkon a trénink ve sportu (3rd. ed.). Praha, Česko: Olympia.
  8. Kadlčík, J. (2008). Sportovní kariéra, její ukončení a proces adaptace do posportovního života bývalých vrcholových sportovců vybraných sportů v ČR (Disertační práce). FTVS - UK, Praha, Česko.
  9. Kavalíř, P. (2003). Pozice sportu v hodnotových systémech a preferencích žáků středních škol. (Disertační práce). FTVS - UK, Praha, Česko.
  10. Kovář, R. (1975). Některé biologické a sociální charakteristiky našich vrcholových sportovců a jejich rodin. Acta Universitatis Carolinae Gymnica, 11 (2), 59-87.
  11. Lavallee, D., & Wylleman, P. (2000). Transitions in Youth sport: A Developmental perspective on Parental Involvement. In Career transitions in: International Perspectives (pp. 305). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
  12. Linhart, J. (1996). Velký sociologický slovník. Praha, Česko: Karolinum
  13. Lovasová, L. (2005). Děti a jejich problémy: sborník studií. Praha, Česko: Sdružení Linka bezpečí.
  14. Matějček, Z. (1986). Rodiče a děti. Praha, Česko: Avicenum.
  15. Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Česko: Sociologické nakladatelství.
  16. Matoušek, O. a kol. (2003). Metody a řízení sociální práce (3rd. ed. expand. and rev.). Praha, Česko: Portál.
  17. Medeková, H. (1994). Rodina a pohybová aktivita dětí. Acta Facultatis Educationis Physicae Universitatis Comenianae, 35, 5-10.
  18. Medeková, H., & Zapletalová, L. (1984). Rodina ako činiteľ sociálneho prostredia pri formovanie vzťahu detí k športovej činnosti. In A. Kuchen a kol. (Eds.), Výchovné pôsobenie v telovýchovnom procese: zborník vedecko-metodickej rady SÚV ČSZTV X. (pp. 79-90). Bratislava, Slovensko: Šport, slovenské telovýchovné vydavateľstvo.
  19. Perič, T. (2004). Několik poznámek k problematice identifikace pohybových talentů. In T. Perič & J. Suchý (Ed.), Identifikace pohybových talentů: sborník z mezinárodní konference ( pp.41-46). Praha, Česko: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  20. Pigeassou, Ch. (2000). Nové trendy ve sportu 21. století. In P. Slepička & I. Slepičková (Ed.), Sport, stát, společnost (pp. 325-336). Praha, Česko: Universita Karlova.
  21. Říčan, P. (2006). Cesta životem: vývojová psychologie (2nd. ed.). Praha, Česko: Portál.
  22. Sigmund, E., Lokvencová, P., Sigmundová, D., Turoňová, K. & Frömel, K. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8 - 13letých dětí. Tělesná kultura, 31 (2), 89-101. Go to original source...
  23. Slepička, P., Hošek, V., & Hátlová, B. (2006). Psychologie sportu. Praha, Česko: Karolinum.
  24. Slepička, P., & Slepičková I. (2002). Sport z pohledu české společnosti. Česká kinantropologie, 6 (1), 7-25.
  25. Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Praha, Česko: Portál.
  26. Stambulova, N. (1994). Developmental sports career investigations in Russia: A post-perestroika analysis. The sport Psychologist, 8 (3), 221-237. Go to original source...
  27. Stambulova, N. (2000). Athlete's crises: A developmental perspective. International Journal of Sport Psychology, 31, 584-601.
  28. Štimová, E. (1999). Vzťah telovýchovnej a športovej činnosti detí predškolního veku a rodičov. In Zborník referátov z 5.celoštatnej študentskej vedeckej konferencie vo vednom systéme "vedy o športe" (pp. 134-139). Prešov, Slovensko: Prešovská univerzita.
  29. Tannenbaum, A., J. (1983). Gifted children: Psychological and Educational Perspectives. New York, NY: Mac Milan.
  30. Válková, H. (1980). Psychologie tělesné výchovy Olomouc, Česko: Universita Palackého.
  31. Votík, J. (2008a). Analýza rodinného kontextu současné generace fotbalových reprezentantů In L. Charvát (Ed), Hry 2008: (Výzkum a aplikace): sborník referátů z 8. mezinárodní vědecké konference Hry 2008 konané v Nečtinech ve dnech 10. a 11. 4. 2008 (pp. 219-231). Plzeň, Česko: Katedra tělesné a sportovní výchovy Západočeské univerzity.
  32. Votík, J. (2008b). Charakteristiky pohybového zatížení v rodinném kontextu tří navazujících generací fotbalových reprezentantů. In K. Hůlka (Ed.), Efekty pohybového zatížení v edukačním prostředí tělesné výchovy a sportu: sborník referátů ze 7. mezinárodního vědeckého semináře: Pastviny 14. - 16. 5. 2008 (pp. 85-104). Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
  33. Votík, J. (2011). Fenomény vývoje sporotvní kariéry v generačním kontextu československých fotbalových reprezentantů. Praha, Česko: Grada.
  34. Votík, J., & Válková, H. (2011). Sports context of original families of three generations of soccer national team players. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica. 43 (3), 23 - 32 Go to original source...
  35. Výrost, J., & Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie Praha, Česko: IVS.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.