Studia Kinanthropologica 2014, 15(1):49-54
Hodnocení úrovně plavecké vytrvalosti studentů tělesné výchovy Univerzity Jana Evangelisty Purkyně
- Univerzita J. E. Purkyně Ústí nad Labem Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
Cílem příspěvku je zhodnotit úroveň plavecké vytrvalosti studentů tělesné výchovy na Pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem na základě realizace testu souvislého plavání po dobu 12 minut. Tento test slouží k hodnocení úrovně obecné aerobní zdatnosti, specifické aerobní zdatnosti ve vodě, a také ověřuje efektivní zvládnutí plavecké lokomoce. Dosažené výsledky studentů byly posouzeny dle základní normy Coopera (1983) pro americkou populaci a srovnány s výsledky šetření u studentů oboru Aktivity v přírodě na Pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně. Sledovaný soubor tvořilo 53 studentů prvního ročníku studijního oboru s tělesnou výchovou. V porovnání s normami byla prokázána klesající úroveň plavecké výkonnosti.
Klíčová slova: plavání; plavecká vytrvalost; Cooper test
Zveřejněno: 30. březen 2014 Zobrazit citaci
Reference
- Bence, M. (2009). Plavecká výkonnosť uchadzačov o študium telesnej výchovy na FHV UMB v Banskej Bystrici v školskom roku 2009-2010. Šport a zdravie 2009, 81-87.
- Bence, M., Chebeň, D., & Kalečík, L. (2008). Porovnanie plaveckej výkonnosti uchadzačov o štúdium telesnej výchovy na Slovensku. Telesná výchova a špórt, 18(1), 14-19.
- Bunc, V. (2011). Aktivní životní styl v biosociálním kontextu. Česká kinantropologie, 15(3).
- Cooper. (1983). Aerobní cvičení. Praha: Olympia.
- Čechovská, I. (2007). Test souvislého plavání po dobu 12 minut u vysokoškolské populace. Česká kinatropologie, 11(3), 73-80.
- Čechovská, I., & Miler, T. (2001). Plavání. Praha: Grada Publishing.
- Frömel, K., & Bauman, A. (2006). Intenzita a objem pohybové aktivity15-69leté populace České republiky. Česká kinantropologie, 10(1), 13-27.
- Hejtíková, G. (2007). Test souvislého plavání po dobu 12 minut. Diplomová práce. Praha: FTVS UK.
- Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
- Hendl, J., & Dobrý, L. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinium.
- Kalečík, L., & Benčuriková, L. (2009). Plavecké výsledky uchadzačov na FTVŠ UK v Bratislave. Šport a zdravie 2009, 108-114.
- Kopřiva, J. (1993). Normy testu "12 minutové plavání" pro posluchače vysokých škol. Tělesná výchova a sport mládeže, 59(1), 27-29.
- Rychtecký, A. (2006). Monitorování účasti mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České republice. Praha: UK FTVS.
- Vaněčková, J., & Cihlář, D. (2012). The level of swimming ability of students to outdoor activities UJEP. Journal of outdoor activities, 2(6), 55-66.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.