Studia Kinanthropologica 2014, 15(2):65-74

Pohybové aktivity učitelů tělesné výchovy

P. Jansa*, K. Kotlík
Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra psychologie, pedagogiky a didaktiky

Práce se zabývá otázkou, zda mají učitelé tělesné výchovy v českých školách opravdu aktivní přístup ke sportu a dalším pohybovým aktivitám a zda se jim věnují i ve svém volném času. Dalším z cílů bylo porovnat soubory učitelů tělesné výchovy na druhém a třetím stupni a případně nalézt znaky trendu či zákonitosti. Údaje od obou skupin respondentů byly získány formou dotazníku a vzorek respondentů byl vybrán proporčním stratifikovaným výběrem. Výsledky dokládají, že mezi oběma soubory dotazovaných učitelů jsou zřejmé rozdíly a že některé skupiny učitelů tělesné výchovy se sportu a pohybovým aktivitám ve svém volném času příliš nevěnují. Dále docházíme k závěru, že lze najít znaky trendu v oblasti využívání jednotlivých typů sportovišť a sportovních zařízení.

Klíčová slova: sport; tělesná výchova; učitel; frekvence; zařízení

Zveřejněno: 30. září 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jansa P, Kotlík K. Pohybové aktivity učitelů tělesné výchovy. Studia Kinanthropologica. 2014;15(2):65-74.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Alan, H. S., Chan, K., Chen, & Chiny, E. Y. L. (2010). Work Stress of Teachers from Primary and Secondary Schools in Hong Kong. Proceedings of the International MultiConference of Engineers and Computer Scientists 2010. Vol. III, March 17-19, Hong Kong.
  2. Armour, K. et al. (2011). Sport pedagogy. London: Pearson.
  3. Havel, Z., & Horkel, V. (1996). Názory učitelů tělesné výchovy - absolventů Pedagogické fakulty v Ústí nad Labem na profesní přípravu. In Tělesná výchova a sport na přelomu století (pp. 388-391). Praha: FTVS UK.
  4. Jansa, P., Kocourek, J. et al. (1998). Uplatnění absolventů pedagogických a tělovýchovných fakult ČR v učitelství a jiných zaměstnání. Výzkumná zpráva. Praha: UK FTVS.
  5. Jansa, P., & Kocourek, J. (1999a). Absolventi studia tělesné výchovy a sportu 1990 - 1996 v ČR - profesní uplatnění. In 60 rokov prípravy tělovýchovných pedagógov na Univerzite Komenského (pp. 127-132). Bratislava: UKo FTVŠ.
  6. Jansa, P., & Kocourek, J. (1999b). Uplatnění absolventů pedagogických a tělovýchovných fakult v ČR. Česká kinantropologie, 3(2), 29-44.
  7. Jansa, P., Kovář, K., & Dřevikovská, P. (2012). Pohybové aktivity a životospráva učitelů základních škol v ČR. Česká kinantropologie, 16(2), 90-105.
  8. Jansa, P., & Kovář, K. (2010). Vybrané determinanty životního stylu učitelů základních škol. Tělesná kultura, 33(1), 57-68. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Jansa, P., & Válková, H. et al. (2008). Uplatnění absolventů studijního programu tělesná výchova a sport na trhu práce v České republice. Praha: UK FTVS.
  10. Jansa, P., Kotlík, K., & Němec, J. (2014). Komparace názorů a postojů české veřjnosti k životosprávě, pohybovým aktivitám a sportu. Praha: Karolinum.
  11. Lazarová, B., & Jůva, V. (2010). Učitelé a faktor času: o proměnách pracovního sebepojetí. Studia paedagogica, 15(2), 43-60.
  12. Pacholík, V. (2012). Osobnostní dimenze učitele tělesné výchovy na středních školách. In Soudobé podněty v pedagogice tělesné výchovy (pp. 37-55). Brno: MU.
  13. Pokorná, J., & Jansa, P. (2010). Pohybové aktivity a životospráva jako indikátory životního stylu. Studia kinantropologica, 11(2), 83-93. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Tilinger, P., & Šmídová, M. (2000). Profesní aktivita absolventů UK FTVS 2 - 5 let po promoci. Studia kinantropologica, 1(2), 183-186.
  15. Tilinger, P., Kovář, K., Hlavatá, P., & Lejčarová, A. (2005). Professional Placement of the Faculty of Physical Education and Sport, Charles University Graduates, in the Labour Market. International Journal of Physical Education - A Review Publication, 42(1), 9-19.
  16. Válková, H. (2011). Téma osobnosti učitele Tělesné výchovy jako "červená nit" v kinantropologickém výzkumu. Česká kinantropologie, 15(4), 9-16.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.