Studia Kinanthropologica 2015, 16(1):33-41

Prostorové podmínky pro výuku tělesné výchovy na základních školách

L. Flemr
Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu

Cílem příspěvku je zmapování a zjištění názorů učitelů tělesné výchovy na prostorové podmínky základních škol pro výuku tělesné výchovy. Hlavním problémem je jejich plošná neznalost a rozvolnění - absence jakékoli normy, která by stanovovala byť minimální vybavenost škol, jak tomu bývalo dříve. Data jsou analýzou 2822 elektronických dotazníků (základní školy z celé ČR) a 50 semi-strukturovaných rozhovorů s učiteli tělesné výchovy (Praha a Středočeský kraj). Venkovní hřiště a tělocvičnu/sportovní halu má zároveň k dispozici, bez ohledu na vlastníka, pro výuku tělesné výchovy 86,8 % škol. V dotazovaném souboru využívá tělocvičnu/sportovní halu, ale nevyužívá venkovní hřiště 5,1 % škol, naopak pouze venkovní hřiště, ale tělocvičnu nemá k dispozici 7,1 % škol. Ani tělocvičnu ani hřiště nevyužívá 1 % škol. Z rozhovorů s učiteli TV mj. vyplynula větší spokojenost učitelů na základních školách, kde jsou lepší prostorové (potažmo materiální) podmínky pro výuku tělesné výchovy. Jakožto i větší nadšení dětí pro výuku, kde mají i méně tradiční formy vybavení pro výuku tělesné výchovy - prostorové a materiální.

Klíčová slova: tělesná výchova; prostorové podmínky; učitel tělesné výchovy

Zveřejněno: 30. březen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Flemr L. Prostorové podmínky pro výuku tělesné výchovy na základních školách. Studia Kinanthropologica. 2015;16(1):33-41.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČŠI (2013). Tématická zpráva z rychlého šetření. Tělesná výchova: podmínky pro realizaci na základních školách. (nepublikováno). Praha.
  2. Flemr, L. et al.(2010). Prostorové podmínky pro podporu aktivního životního stylu současné populace. Praha: Karolinum.
  3. Jansa, P., Kocourek, J., Votruba, J. et al. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: UK FTVS.
  4. Jansa, P. (2002). Názory (postoje) a zájmy adolescentní mládeže o sport, tělesnou výchovu a jiné pohybové aktivity. Česká kinantropologie, 6 (2), 23-39.
  5. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013), úplné znění upraveného RVP ZV. Praha: MŠMT.
  6. Rychtecký, A. et al. (2000). Monitorování účasti ve sportu a pohybové aktivitě v České republice a v evropských zemích. Závěrečná zpráva grantu MŠMT ČR. Praha: UK FTVS.
  7. Rychtecký, A. (2006). Monitorování účasti mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České republice. Praha: UK FTVS.
  8. Vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby.
  9. Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 343/2009 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.