Studia Kinanthropologica 2015, 16(2):69-75

The relationship of the physical fitness and the number of weekly physical activities at students of University of South Bohemia

V. Kukačka1,*, L. Růžičková1, V. Kursová2
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra výchovy ke zdraví
2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu

The initial prerequisite this work was to determine the physical fitness of students at the University of South Bohemia on the basis load Ruffiers test and to compare physical fitness at different groups of students presenting various faculties University of South Bohemia. The main objective was to find a relationship between the figures Ruffiers test results and the amount of weekly physical activities longer than 30 minutes. For this research it was used in heart rate meter - heart rate monitor, which enables wireless heart rate measurement with an accuracy of ECG - Polar, model RS 400. The results proved, more times a week the girls practiced more than 30 minutes, it was their index Ruffiers test lower, so they had better physical fitness (measured indirectly).

Keywords: physical fitness; JU students; Ruffiers test; the number of weekly physical activities

Published: September 30, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kukačka V, Růžičková L, Kursová V. The relationship of the physical fitness and the number of weekly physical activities at students of University of South Bohemia. Studia Kinanthropologica. 2015;16(2):69-75.
Download citation

References

  1. Ameican college of sports medicine position stand: The recommended quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory and muscular fitness and flexibility in healthy adults. Medicine & Science in Sports & Exercise, 1998, 30(6), 975-991. Go to PubMed...
  2. Bašková, M. et al. (2009). Výchova ke zdraviu. Martin: Osveta.
  3. Benson, R., & Connoly, D. (2012). Trénink podle srdeční frekvence. Praha: Grada.
  4. Dovalil, J. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  5. Hindls, R. et al. (2007). Statistika pro ekonomy. Praha: Professional Publishing.
  6. Hnízdil, J., Kirchner, J., & Novotná, D. (2005). Spinning. Praha: Grada.
  7. Kasa, J. (2001). Športová kinantropológia. Bratislava: Fakulta tělesnej výchovy a športu Univerzity Komenského.
  8. Krištofič, J. (2007). Kondiční trénink. Praha: Grada.
  9. Kukačka, V. (2010). Pravidelný pohyb jako prevence a lék mnoha onemocnění. In V. Kukačka (Eds.), Význam pohybových aktivit pro osobní rozvoj a podporu zdraví (pp. 5-13). České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  10. Machová, J., & Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
  11. Martínez-Vizcaíno, V., & Sánchez-López, M. (2008). Relationship between physical activity and physical fitness in children and adolescents. Revista Española de Cardiología, 61 (2), 108-111. Go to original source...
  12. Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
  13. Mularčikas, A., & Lednický, A. (2008). Využití šport testerov pr iriezeni tréninkového procesu běžcov na dlhé vzdialenosti. Telesná výchova a šport. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnosť pre telesnú výchovu a šport s podporou Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 18, 15-17.
  14. Mužík, V., & Süss, V. (2009). Tělesná výchova a sport mládeže v 21. století. Brno: Masarykova univerzita.
  15. Neuman, J. (2003). Cvičení a testy vytrvalosti, obratnosti a síly. Praha: Portál.
  16. Samitz, G. (2008). Körperliche Aktivität und körperliche Fitness gegen den vorzeitigen Tod: Eine Metaanalyse. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
  17. Seliger, V. (1980). Fyziologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum.
  18. Semiginovský, B. (1988). Praktická cvičení z fyziologie pohybu a pohybového výkonu. Praha: SPN.
  19. Skopová, M., & Beránková, J. (2008). Aerobik: kompletní průvodce. Praha: Grada.
  20. Skopová, M., & Zítko, M. (2008). Základní gymnastika. Praha: Univerzita Karlova.
  21. Suchomel, A. (2006). Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou úrovní motorické výkonnosti. Liberec: TU Liberec.
  22. Vilikus, Z., Brandejský, P., & Novotný, V. (2004). Tělovýchovné lékařství. Praha: Univerzita Karlova.
  23. Vítek, L. (2008). Jak ovlivnit nadváhu a obezitu. Praha: Grada.
  24. Vrbas, J. (2010). Škola a zdraví pro 21. století: Zdravotně orientovaná zdatnost dětí mladšího školního věku. Analýza vybraných ukazatelů. Brno: Masarykova univerzita.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.