Studia Kinanthropologica 2016, 17(1):7-14
Hodnocení kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením jejími účastníky
- Masarykova Universita v Brně, Fakulta Sportovních studií, Katedra gymnastiky a úpolů
Navzdory proinkluzivním snahám v České republice jsme svědky faktu, že lidé se zdravotním postižením jsou příliš často oběťmi trestných činů. Z těchto důvodů si uvědomujeme, že je třeba se rizikem napadení či znalostí řešení konfliktních situací lidmi se zdravotním postižením zabývat. Cílem příspěvku je evaluace kurzu Sebeobrana pro osoby se zrakovým postižením. Pomocí exploračních metod jsme zjišťovali zkušenosti osob se zrakovým postižením s rizikovým či násilným chováním vůči této specifické skupině a jejich bezpečnostním obavám. Na základě detailního průzkumu byla vytvořena metodika sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením. Před a po intervenčním programu jsme pomocí shodného dotazníku zjišťovali zejména změny ve vnitřní jistotě účastníků kurzu při řešení konfliktních situací v různých fázích konfliktu. Pro posouzení získaných dat jsme použili tzv. věcnou významnost a změny ve skóre jednotlivých otázek byly vyjádřeny pomocí koeficientu Cohenovo d. Na základě koeficientu věcné významnosti byly nalezeny pozitivní efekty, které potvrzují účinnost intervenčního programu v podobě sebeobrany pro skupinu osob se zrakovým postižením. Vyzdvihujeme zejména zlepšení ve využití komunikačních strategií a zvýšení sebejistoty při čelení verbálních konfliktů. Zásadní posun jsme také zaznamenali v oblasti překonávání vlastních obav, což může významně ovlivňovat kvalitu života jedince. Vytyčené cíle kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením byly splněny. Frekventanti kurzu prokázali zvýšení víry ve vlastní schopnosti reagovat a řešit konfliktní situace.
Klíčová slova: sebeobrana; osoby se zrakovým postižením; bezpečnostní obavy
Zveřejněno: 30. březen 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Blasch, B. B., Wiener, W. R., & Welsh, R. L. (1997). Foundations of Orientation and Mobility. New York: AFB Press.
- Čírtková, L. (2014). Viktimologie pro forenzní praxi. Praha: Portál.
- Fojtík, I., & Michalov L. (1996). Základní úpoly, úpolové sporty a umění I. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
- Gombás, J. (2013). Sighted volunteers' motivations to assist people with visual impairments in freetime sport activities. Journal Of Human Sport & Exercise, 8 (2), 220-227.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gothwal, V. K., Sumalini R., Irfan S. M., Giridhar A., & Bharani S. (2013). Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire: Evaluation in Visually Impaired. Optometry and Vision Science, 90 (8), 828-835.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hamadová, P., Nováková, Z., & Květoňová-Švecová, L. (2007). Oftalmopedie. Brno: Paido.
- Kane, J. (2008). Violence and disability. DOI 10.2758/20078.
- Gutiérrez-Santiago A., Prieto I., Ayán C., & Cancela J. M. (2013). T-Pattern Detection in Judo Combat: An Approach to Training Male Judokas with Visual Impairments According to their Weight Category. International Journal Of Sports Science & Coaching, 8 (2), 385-394.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kasum G., Strašo G., & Nastasić-Stošković T. (2011). Combat sports for persons with disabilities. Physical Culture / Fizicka Kultura, 65 (1), 60-69.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kleinertz, M. (2007). Selbstverteidigungssystem für Blinde. Dostupné 5. březen 2016, z http://www.kampfsport-deutschland.de/20071203238/allgemeines/selbstverteidigungssystem-fuer-blinde.html.
- Kobinet Nachrichten. WingTsun für Blinde und Sehgeschädigte (2015). Dostupné 3. únor 2016, z http://www.kobinet-nachrichten.org/de/nachrichten/?oldid=8835.
- Květoňová-Švecová, L. (2000). Oftalmopedie. Brno: Paido.
- Nöllke, M.(2009). Velká kniha umění slovní sebeobrany. Praha: Grada.
- Pava W. S. (1994). Visually impaired persons' vulnerability to sexual and physical assault. Journal Of Visual Impairment & Blindness, 88 (2), 103.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pilkington, J. (2012). ONE TOUCH: NEW SELF-DEFENSE PROGRAM TRAINS BLIND INSTRUCTORS. Dostupné 10. červenec 2016, z http://acb.org/node/898.
- Pöhm, M. (2013). Umění slovní sebeobrany. Praha: Grada.
- Lovering, S. (2011). Mega No Makki Self-defense Training Braille. Dostupné 17. květen 2016, z http://acb.org/node/634.
- Ringering, L., & Amaral, P. (2000). The role of psychosocialfactors in adaption to vision impairment and rehabilitation outcomes for adults and older adults. In B. Silverstone, M. A. Lang, B. P. Rosenthal, & E. E. Faye, (Ed.), The Lighthouse Handbook on Vision Impairment and Vision Rehabilitation (pp. 1029-1048). New York: Oxford University press.
- Skotáková, A. (2004). Úroveň prostorové orientace u zrakově postižených ve věku 13-18 let. Optimální působení tělesné zátěže a výživy, XI. ročník mezinárodní konference (7.-8. září 2004). Hradec Králové: GAUDEAMUS.
- Vít, M., & Reguli, Z. (2010). Úpolové aktivity - strategie a prostředek prevence sociálně patologického jednání dětí a mládeže? Sociální pedagogika ve střední Evropě 2010. Inovace a nové trendy Brno. Brno: Institut mezioborových studií, 576.
- Vít, M., Reguli Z., & Čihounková J. (2013). Sebeobrana. Brno: Masarykova univerzity. Dostupné 12. červen 2016, z http://www.fsps.muni.cz/inovace-SEBS-ASEBS/elearning/sebeobrana/charakteristika.
- Zanshin Erlangen, Selbstverteidigung für Blinde und Sehbehinderte. (b.r.). Dostupné 25. duben 2016, z http://www.zanshin-erlangen.de/blindenbund.html.
- Zvěřinová, J. (2008). Možnosti a specifika výuky sebeobrany u osob se zrakovým postižením. (Diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.