Studia Kinanthropologica 2016, 17(3):195-201

Porovnání pohybových předpokladů dětí s odlišným sociálním statusem

D. Benešová*, V. Salcman, P. Valach
Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, Katedra tělesné a sportovní výchovy

Na jedince, jako bio-psycho-sociální jednotku, působí celá řada exogenních faktorů, které ovlivňují jeho vývoj. V našem šetření porovnáváme pohybové předpoklady šesti až osmiletých dětí z vybraných plzeňských základních škol. Podle regionálního umístění školy v rámci okresu Plzeň - město, jsme stanovili dvě kategorie sociálního statusu, a to silnější a slabší. Skupinu sociálně silnější tvořilo celkem 197 dětí (n = 197), skupinu sociálně slabší 66 dětí (n = 66). K testování pohybových předpokladů byla použita německá testová baterie DMT6-18 (Bös, ). Ke komparaci dat byl použit Mann-Whitneyův test. Statisticky významné rozdíly (α ≤ 0,01) byly zjištěny, jak v oblasti úrovně somatických předpokladů (tělesná výška, tělesná hmotnost), tak ve výsledcích všech testů s vyjímkou testů Chůze vzad po kladince o průměru 3 cm a Hluboký ohnutý předklon. V těchto testech byly výkony dětí podobné.

Klíčová slova: socioekonomický status; pohybové předpoklady; DMT6-18

Zveřejněno: 30. září 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Benešová D, Salcman V, Valach P. Porovnání pohybových předpokladů dětí s odlišným sociálním statusem. Studia Kinanthropologica. 2016;17(3):195-201.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bös, K. (2008). DMT 6-18. Deutscher Motorik-Test für Kinder und Jugendliche. Karlsruhe: Deutsche Vereinigung für Sportwissenschaft.
  2. CDC (2005). Physical activity and good nutrition: essential elements to prevent chronic diseases and obesity 2005. Dostupné 10. duben 2016, z http://www.cdc.gov/nccdphp/aag/aagdnpa.htm.
  3. Cerin, E., & Leslie, E. (2008). How socio-economic status contributes to participation in leisure-time physical activity. Social Science & Medicine, 66 (12), 2596-2609. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Crespo, C. J., Smit, E., Andersen, R. E., Carter-Pocras, O., & Ainsworth, B. E. (2000). Race/ethnicity, social class and their relation to physical inactivity durin leisure time: results from Third National Health and Nutrition Examination Survey, 1988-1994. American Journal of Preventive Medicine, 18 (1), 46-53. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Havlík, R., & Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.
  6. Giles-Corti, B., & Donovan, R.J. (2002). Socioeconomic Status Differences in Recreational Physical Activity Levels and Real and Perceived Acces to a Supportive Physical Enviroment. Preventive Medicin, 35 (8), 601-611. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Klein, M., Frölich, M., Pieter, A., & Emrich, E. (2016). Socioeconomic status and motor performance of chidren and adolescents. European Journal of Sport Science, 16 (2), 229-236. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Kraus, B., & Poláčková, V. (2001). Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido.
  9. Lindström, M., Hauson, B. S., & Östergren, P-Ö. (2001). Socioeconomic differences in leisure-time physical activity: the role of social participation and social capital in shaping health related behavior. Social Science & Medicine, 52 (3), 441-451. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.