Studia Kinanthropologica 2016, 17(3):289-295

Úroveň základních pohybových dovedností dětí předškolního věku - možné pohlavní rozdíly

J. Kokštejn
Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra sportovních her

Cílem studie bylo zjistit aktuální úroveň základních pohybových dovedností (PD) s ohledem na pohlavní rozdíly u předškolních dětí v ČR. 510 dětí ve věku 3 - 6 let se zúčastnilo této průřezové studie. Motorický test MABC-2 byl použit pro hodnocení úrovně PD s využitím ukazatele celkového testového skóre (CTS) a skórů jednotlivých testových subtestů (MZ - manuální zručnost, MCH - míření a chytání, R - rovnováha). Tří a čtyřleté dívky dosáhly významně lepšího výkonu v ukazateli CTS a dále v subtestech MZ a R v porovnání s chlapci stejného věku. U pěti a šestiletých dětí nebyly zjištěny rozdíly v ukazateli CTS. Avšak šestileté dívky dosáhly významně nižšího skóre v subtestu hrubé motoriky (manipulativní dovednosti; míření a chytání) v porovnání s chlapci. Navíc skóre šestiletých dívek v subtestu hrubé motoriky bylo podle manuálu MABC-2 výrazně pod populačním průměrem pro daný věk. Zjištěné výsledky naznačují, že tempo motorického vývoje se různí mezi chlapci a dívkami v průběhu předškolního věku. Zjištěné pohlavní rozdíly v jednotlivých oblastech motoriky je nutné brát v potaz při tvorbě pohybových programů pro rozvoj základních PD dětí předškolního věku. Speciální pozornost by měla být věnována zlepšení těch PD, respektive oblastem motoriky, ve kterých jsme zjistili nízkou úroveň PD.

Klíčová slova: motorický vývoj; předškolní věk; pohlavní rozdíly

Zveřejněno: 30. září 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kokštejn J. Úroveň základních pohybových dovedností dětí předškolního věku - možné pohlavní rozdíly. Studia Kinanthropologica. 2016;17(3):289-295.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Barnett, L. M., Morgan, P. J., Van Beurden, E., & Beard, J. R. (2008). Perceived sports competence mediates the relationship between childhood motor skill proficiency and adolescent physical activity and fitness: A longitudinal assessment. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5, 40. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Barnett, L. M., Van Beurden, E., Morgan, P. J., Brooks, L. O., & Beard, J. R. (2009). Childhood motor skill proficiency as a predictor of adolescent physical activity. Journal of Adolescent Health, 44 (3), 25-259. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Barnett, L. M., Ridgers, N. D., & Salmon, J. (2015). Associations between young children's perceived and actual ball skill competence and physical activity. Journal of Science and Medicine in Sport, 18 (2), 167-171. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Cliff, D. P., Okely, A. D., Smith, L., & Mckeen, K. (2009). Relationships between fundamental movement skills and objectively measured physical activity in pre-school children. Pediatric Exercise Science, 21, 436-449. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Denckla, M. B. (1974). Development of motor co-ordination in normal children. Developmental Medicine and Child Neurology, 16, 729-741. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage Publications Ltd.
  7. Fisher, A., Reilly, J. J., Kelly, L. A., Montgomery, C., Williamson, A., Paton, J. Y., & Grant, S. (2005). Fundamental movement skills and habitual physical activity in young children. Medicine and Science in Sports and Exercise, 37 (4), 684-688. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Gallahue, D. L., & Donnelly, F. C. (2003). Developmental physical education for all children. Champaign, IL: Human Kinetics.
  9. Gallahue, D. L., Ozmun, J. C., & Goodway, J. D. (2011). Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults. New York: McGraw-Hill Companies, Inc.
  10. Hanlon, H., Thatcher, R., & Cline, M. (1999). Gender differences in the development of EEG coherence in normal children. Developmental Neuropsychology, 16, 479-506. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Hardy, L. L., King, L., Farrell, L., Macniven, R., & Howlett, S. (2010). Fundamental movement skills among Australian preschool children. Journal of Science and Medicine in Sport, 13 (5), 503-508. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Henderson, S. E., Sugden, D. A., & Barnett, A. L. (2007). Movement assessment battery for children-2: Movement ABC-2: Examiner's manual. London: Pearson Assessment. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Henderson, S. E., Sugden, D. A., & Barnett, A. L. (2014). MABC-2 - test of motor skills for children. Praha: Hogrefe-Testcentrum.
  14. Legear, M., Greyling, L., Sloan, E., Bell, R. I., Williams, B. L., Naylor, P. J., & Temple, V. A. (2012). A window of opportunity? Motor skills and perceptions of competence of children in Kindergarten. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9 (1), 29-33. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Logan, S. W., Robinson, L. E., & Getchell, N. (2011). The comparison of performances of preschool children on two motor assessments. Perceptual and Motor Skills, 113, 715-723. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Malina, R. M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, maturation, and physical activity. 360 Champaign III, US: Human Kinetics. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Meyers-Levy, J., & Loken, B. (2015). Revisiting gender differences: What we know and what lies ahead. Journal of Consumer Psychology, 25 (1), 129-149. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Okely, A. D., Booth, M. L., & Patterson, J. W. (2001). Relationship of physical activity to fundamental movement skills among adolescents. Medicine and science in sports and exercise, 33 (11), 1899-1904. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Piek, J., Hands, B., & Licari, M. (2012). Assessment of motor functioning in the preschool period. Neuropsychology Review, 22 (4), 402-413. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Rámcový Vzdělávací Program pro Předškolní Vzdělávání 2004 (RVP PV). (2006). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, ÚIV, TAURIS.
  21. Rosenbaum, P., Missiuna, C., & Johnson, K. (2004). Longitudinal Assessment of Motor Development in Epidemiologic Research for the National Children's Study. Report for the NCS by Battelle Memorial Institute.
  22. Sigmundsson, H., & Rostoft, M. S. (2003). Motor development: exploring the motor competence of 4-year-old Norwegian children. Scandinavian Journal of Educational Research, 47 (4), 451-459. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Spessato, B. C., Gabbard, C., Valentini, N., & Rudisill, M. (2013). Gender differences in Brazilian children's fundamental movement skill performance. Early Child Development and Care, 183, 916-923. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Stodden, D. F., Goodway, J. D., Langendorfer, S. J., Roberton, M. A., Rudisill, M. E., Garcia, C., & Garcia, L. E. (2008). A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: An emergent relationship. Quest, 60 (2), 290-306. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J. R., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., et al. (2005). Evidence based physical aktivity for school-age youth. Journal of Pediatrians, 146, 732-737. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Sugden, D., & Wade, M. (2013). Typical and atypical motor development. London: Mac Keith Press.
  27. Temple, V. A., Crane, J. R., Brown, A., Williams, B. L., & Bell, R. I. (2014). Recreational activities and motor skills of children in kindergarten. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-13. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Thomas, J., & French, K. (1985). Gender differences across age in motor performance: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 98, 260-282. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Ulrich, D. A. (2000). TGMD-2: test of gross motor development: Examiner's manual. Austin: Pro-Ed.
  30. Waelvelde, H., Peersman, W., Lenoir, M., Smits Engelsman, B., & Henderson, S. (2008). The Movement Assessment Battery for Children: Similarities and differences between 4- and 5-year-old children from Flanders and the United States. Pediatric Physical Therapy, 20, 30-38. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Williams, H. G., Pfeiffer, K. A., O'neill, J. R., Dowda, M., Mciver, K. L., Brown, W. H., & Pate, R. R. (2008). Motor skill performance and physical activity in preschool children. Obesity, 16 (6), 1421-1426. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.