Studia Kinanthropologica 2016, 17(3):319-324

Development of coordination abilities (balance) of preschool children

V. Kursová1,*, V. Kukačka2
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra výchovy ke zdraví

The work deals with the effect of physical intervention on the development of balance coordination abilities of preschool children in one selected kindergarten. The research was mainly focused on monitoring changes of the balance in the experimental group. The physical intervention of the control group from the same kindergarten didn't take place. In both groups the input and output research was realized with standardized physical tests balance forward and standing on one leg. We applied this test in versions with eyes open and eyes closed for both right and left leg. The data analysis confirmed a statistically significant improvement in the experimental group in both versions for left and right leg. Standing on the right leg, eyes open T = 0,008481897 , standing on the right leg, eyes closed T = 0,000669329 . Standing on the left leg, eyes open T = 0,018550394 , standing on the left leg, eyes closed T = 0,0323247 .

Keywords: movement; preschool age; physical skills; coordination abilities; balance

Published: September 30, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kursová V, Kukačka V. Development of coordination abilities (balance) of preschool children. Studia Kinanthropologica. 2016;17(3):319-324.
Download citation

References

  1. Allen, K. E., & Marotz, L. R. (2005). Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál.
  2. Bunc, V. (2006). Zvláštnosti kondiční přípravy žen. In V. Novotná, I. Čechovská, V. Bunc. Fit programy pro ženy. Praha: Grada Publishing.
  3. Bursová, M., & Rubáš, K. (2001). Základy teorie tělesných cvičení. Plzeň: Západočeská univerzita.
  4. Čelikovský, S., Blahuš, P., Chytráčková, J., Kasa, J., Kohoutek, M., & Kovář, R. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN.
  5. Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela.
  6. Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada.
  7. Kovář, R., & Blahuš, P. (1989). Aplikace vybraných statistických metod v antropomotorice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  8. Langmeier, J., & Krejčířová D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  9. Matějček, Z., & Pokorná M. (1998). Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H & H.
  10. Matějček, Z., & Žlab, Z. (1995). Zkouška laterality. Bratislava: Psychodiagnostika.
  11. Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
  12. Neuman, J. (2003). Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál.
  13. Pavlik, J., Sebera, M., Stochl, J., Vespalec, T., & Zvonař, M. (2010). Vybrané kapitoly z antropomotoriky. Brno: Masarykova univerzita.
  14. Račanová, P. (2013). Úroveň základních motorických dovedností předškolních dětí ve vztahu k podmínkám mateřské školy. (Diplomová práce). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
  15. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
  16. Válková, H. (2000). Skutečnost nebo fikce? Socializace mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit. Olomouc: Fakulta Tělesné kultury Univerzity Palackého.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.