Studia Kinanthropologica 2016, 17(3):351-361

Projekt výukového programu v karate a jeho hodnocení z pohledu technických dovedností v karate

L. Michalov1,*, M. Sližik2, L. Veithová1
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy a sportu
2 Univerzita Mateja Bela Banská Bystrica, Filozofická fakulta, Katedra telesnej výchovy a športu

Příspěvek se zabývá problematikou šestiměsíčního výukového programu pro začátečníky v karate.
Prezentuje výsledky absolvování programu v rámci pohybových dovedností, který je aplikován na vybrané skupině dětí mladšího školního věku. Děti se naučily souboru pohybových dovedností z karate na úrovni 8. kyu a došlo u nich také ke zvýšení fyzické zdatnosti. Obsahem je charakteristika, historie, prostředky karate, specifická metodika výuky technik, která je doplněna o instruktážní DVD. Program vychází z teoretických poznatků a zkušeností trenérů a závodníků v karate. Respektuje a zahrnuje teorii a didaktiku sportovního tréninku, fyziologické zvláštnosti dětí mladšího školního věku a skladbu tréninkové jednotky. Ke zjištění úrovně změn a rozvoje technických dovedností nutných pro složení zkoušky technické vyspělosti je využit zkušební řád Shotokan karate. Zjištěné výsledky výzkumu přinášejí určitá doporučení výuky karate i pro tréninkovou praxi.

Klíčová slova: shotokan karate; výukový program karate; bojová umění; sportovní trénink

Zveřejněno: 30. září 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Michalov L, Sližik M, Veithová L. Projekt výukového programu v karate a jeho hodnocení z pohledu technických dovedností v karate. Studia Kinanthropologica. 2016;17(3):351-361.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Dovalil, J. et al. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  2. Fojtík, I. (2006). Duch budó: o podstatě a smyslu bojových umění. Praha: Naše vojsko.
  3. Funakoshi, G. (1973). Karate-d¯ ohan: the master text. Tokyo, New York & San Francisco: Kodansha o ky¯ International.
  4. Choutka, M. & Dovalil, J. (1991). Sportovní trénink. Praha: Olympia.
  5. Jansa, P., Dovalil, J. et al. (2007). Sportovní příprava. Praha: Q-art.
  6. Král, P. et al. (2004). Karate: učební texty pro trenéry III. a II. tříd. Praha: Olympia.
  7. Longa, J. (2002). Karate Kid: kniha pro mladé karatisty. Bratislava: Mladé letá.
  8. Nakayama, M. (1979). Best karate 4: kumite 2. Tokyo, New York & London: Kodansha International.
  9. Oyama, M. (1973). This is karate. Tokyo: Japan Publications.
  10. Perič, T. (2004). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Publishing.
  11. Perič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada Publishing.
  12. Sofianidis, S. (2003). Shotokan karate kata 1: Heian 1-5/Tekki 1. Bratislava: CAD Press.
  13. Šebej, F. (1990). Karate. Bratislava: Šport slovenské telovýchovné vydavateľstvo.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.