Studia Kinanthropologica 2016, 17(3):363-368

Hlediska motivace k účasti v hromadné skladbě pro Světovou gymnaestrádu

V. Novotná*, I. Holá
Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra gymnastiky

Na Světových gymnaestrádách (WG) jsou nejvýznamnější prezentací národních pojetí Gymnastiky pro všechny hromadné pohybové skladby. Cílem výzkumu bylo zjistit, co motivuje cvičence a co očekávají při účasti v hromadné pohybové skladbě. Pro 334 cvičenců, kteří se připravovali na WG v Helsinkách 2015, byl vytvořen anketní dotazník inspirovaný souborem potřeb vyššího řádu podle Maslowovy pyramidy. Dotazník obsahoval 12 okruhů otázek. Návratnost dotazníku byla 65 %. Odpovědi byly vyjádřeny na pětibodové škále rozdělené na pětiletá období podle věku. Z četnosti odpovědí bylo vytvořeno skóre. Nejčetněji byl cvičenci označen motiv k účasti: "Mám rád společné cvičení s hudbou, vyhovuje mi atmosféra tohoto druhu cvičení". Nejvyšší skóre 4,66 měla odpověď: "Je to možnost zúčastnit se mezinárodní akce a reprezentovat ČR na WG". Druhé nejvyšší skóre 4,62 měla odpověď: "Rád cvičím hromadnou skladbu, je mi dobře v blízkém kolektivu spolucvičenců". Výsledky prezentují, že účast v přípravě a vlastní veřejné vystoupení na WG je pro cvičence nejen programem pohybového vzdělávání, ale i naplňuje jejich společenskou potřebu, umožňuje navazovat přátelství a dává pocit příslušnosti k zvolené skupině. Ukazuje se, že vhodně vytvořená kompozice hromadné skladby se může stát motivem k pohybové aktivitě, ovlivňovat způsob života a přinášet cvičencům fyzické, psychické, sociální a estetické uspokojení jejich potřeb.

Klíčová slova: pohybová aktivita; gymnastika; motivy; potřeby; pohybová kompozice

Zveřejněno: 30. září 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Novotná V, Holá I. Hlediska motivace k účasti v hromadné skladbě pro Světovou gymnaestrádu. Studia Kinanthropologica. 2016;17(3):363-368.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ahlquist, S. M., Russell, K., & Fink, H. (2010). Foundation of Gymnastics. Ruschkin: Saskatoon.
  2. Čechovská, I., Novotná, V., Bunc, V., & Zahálka, F. (2006). Ovlivnění životního stylu cvičenců v přípravě na Světovou gymnaestrádu 2007. In Blahutková, M. (ed.). Sport a kvalita života 2006 (pp. 24-35). Brno: Masarykova Univerzita.
  3. Gillerová, I., & Buriánek, J. (1995). Základy psychologie, sociologie. Praha: Fortuna.
  4. Maslow, A. H. (1943). A preface to motivation theory. Psychosomatic Med., no. 5, 85-92. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Maslow, A. H. (2014). O psychologii bytí. Praha: Portál.
  6. Novotná, V., Chrudimský, J., & Čechovská, I. (2011). The Perfomance at the World Gymnaestrada as an Impulse Towords Long-term Physical Activity. Studia Sportiva, 5 (3), 303-312.
  7. Novotná, V., Mihule, J., Brtníková, M., Feitová, K., Šimůnková, I., Hybner, M., & Chrudimský, J. (2012). Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum.
  8. Slepička, P., & Pěkný, M. (2008). Sportující senioři a jejich hodnotová orientace. Česká kinantropologie, 12 (3), 9-16.
  9. Šimůnková, I., Novotná, V., & Vorálková, J. (2010). Struktura složek pohybové gramotnosti pro sportovní odvětví moderní gymnastika. Studia Kinanthropologica, 11 (2), 110-119. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Whitehead, M. (2010). Physical literacy: throughout the lifecourse. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.