Studia Kinanthropologica 2018, 19(3):197-202
Influence of the level of specific components of musical-movement education in the teaching of girls on elementary school
- Univerzita Karlova Praha, FTVS, Katedra gymnastiky
Příspěvek prezentuje obsah a výsledky 6ti týdenního intervenčního programu hudebně-pohybové výchovy, který byl sestaven za účelem stimulace vybraných složek hudebně-pohybových schopností (rytmická percepce, rytmická přizpůsobivost, dynamická rovnováha, pohybová tvořivost a senzoricko-auditivní schopnost) u dívek na druhém stupni základních škol. Program byl ověřen na druhém stupni dvou škol v Praze, výzkumu se účastnilo celkem 56 žákyň ve věku 13-16 let. Měření účinnosti hudebně pohybového programu bylo realizováno prostřednictvím testů hudebně-pohybových schopností. Hodnocení aktuální úrovně hudebně-pohybových schopností bylo realizováno dvakrát, tj. před a po ukončení intervence. Na základě výsledků testu normality distribuce dat byl použit neparametrický Wilcoxonův párový statistický test. Šetření prokázalo statisticky významné rozdíly ve výsledcích pretestu a posttestu, u vybraných schopností byl zjištěn rozvíjející vliv intervenčního programu.Statisticky významné rozdíly ve výsledku pretestu a posttestu byly nalezeny u rytmické percepce (p-hodnota 0,0003), rytmické přizpůsobivosti (p-hodnota 0,0129), dynamické rovnováhy (p-hodnota 0,0020) a společné pohybové tvořivosti (p-hodnota 0,000). P-hodnoty Wilcoxonova testu jsou u zmiňovaných proměnných menší než zvolená hladina významnosti 0,05. Dílčím bylo i šetření, zdali má vyučující pedagog vliv na výsledek úrovně hudebně-pohybových komponent. Neparametrický Mann-Whitney U test a parametrický dvouvýběrový t-test v našem případě prokázaly nezávislost zlepšení úrovně hudebně-pohybových schopností probandů na vyučujícím.
Klíčová slova: pohybová intervence; rámcově vzdělávací program; tělesná výchova; hudebně-pohybové schopnosti; kreativita
Zveřejněno: 30. září 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Battisti, J., & Haibach, P. (2011). Progression Through Movement: Teaching Dance to Elementary Students. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 82 (8), 14-16.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brtníková, M. (2008). Modernizace hudebně-pohybové výchovy. (Disertační práce, UK FTVS, Praha, Česká Republika).
- Frömel, K., Stratton, G., Vasendova J., & Pangrazi, R. P. (2002). Dance as a Fitness Activity. The Impact of Teaching Style and Dance Form. Journal od Physical Education, Recreation and Dance, 73 (5), 26-30.
Přejít k původnímu zdroji...
- Honková, K. (2011). Diagnostika koordinačních schopností ve sportovním tanci. (Diplomová práce, Masarykova Univerzita, Brno, Česká Republika).
- Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing.
- Chrudimský, J., & Novotná, V. (2009). Gymnastické aktivity na základních školách. (62-70). In Pohybové aktivity v biosociálním kontextu. Ed. Čechovská, I., Tůma, M. Praha: Karolinum.
- Millar, V. (2011). Dance in Secondary Education: A Creative and Cultural Experience. Active & HealthyMagazine, 18 (2), 15-18.
- Novotná, V. et at (2012). Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum.
- Pokorný, J. (1996). Tvořivé myšlení. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
- Pokorná, J., & Jansa, P. (2012). Učitelé tělesné výchovy a realizace školních vzdělávacích programů na základních školách. Studia Kinanthropologica, 13 (3), 280-287.
Přejít k původnímu zdroji...
- Výzkumný ústav pedagogický. (2013). Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. Praha.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.