Studia Kinanthropologica 2018, 19(3):267-276

Vliv předchozí informace na sebehodnocení v průběhu senzomotorického učení

K. Švátora
Univerzita Karlova v Praze, FTVS, Katedra základů kinantropologie a humanitních věd

Cílem této studie je posoudit zda informace předcházející provedení testu má vliv na výkon v senzomotorickém testu a následné sebehodnocení testovaného vztažené k vykonanému úkolu. Výzkumný soubor (N = 90) byl tvořen jedinci ve věku 20-24 let (52,2 % muži, 47,8 % ženy). Testované osoby byly dle příslušnosti do skupin ovlivněny před započetím testu rozdílnou informací o obtížnosti nadcházejícího úkolu. Testované osoby dostaly v průběhu zadávání testu informaci o tom, že nadcházející úkol je náročný nebo velice snadný. Kontrolní skupina obdržela pouze zadání testu. Skupina testovaných ovlivněných informací o vysoké obtížnosti úkolu dosahovala nejlepších výkonů v testu a následně jedinci vykazovali nejvyšší hodnoty sebehodnocení. Tato skupina plněním testu ovšem strávila nejvíce času. Skupina, která byla před absolvováním senzomotorického testu předložena informace, že následující test bude snadný, se dopustila významně více chyb, strávila chybováním více času a jedinci z této skupiny dosahovali nejnižších hodnot sebehodnocení vzhledem k absolvovanému úkolu. Kruskal-Wallis testem byl zjištěn statisticky významný rozdíl v počtu chyb (p = 0,0003), dobou strávenou chybováním (p = 0,0007) a sebehodnocením (p = 0,0005). Výsledky měření naznačují, že pokud budeme svěřencům předkládat senzomotorické úkoly jako náročné, budou poté dosahovat optimálních výkonů a jejich sebehodnocení ve vztahu k pohybovému úkolu bude vyšší.

Klíčová slova: motorické učení; sebehodnocení; předchozí informace

Zveřejněno: 30. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Švátora K. Vliv předchozí informace na sebehodnocení v průběhu senzomotorického učení. Studia Kinanthropologica. 2018;19(3):267-276.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adams, J. A. (1971). A closed-looptheoryof motor learning. Journal of Motor Behavioral, 3 (2), 111-149. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Bargh, J. A., Chen, M., & Burrows, L. (1996). Automaticity of social behavior: Direct effects of trait construct and stereotype activation on action. Journalof Personality and Social Psychology, 71 (2), 230-244. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Benešová, D. (2012). Aktivační úroveň v průběhu testu bimanuální koordinace. Studia Kinanthropologica, 13 (1), 12-19. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Blatný, M., & Plháková, A. (2003). Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Tišnov: Sdružení SCAN.
  5. Brehm, S. S., & Kassin, S. M. (1989). Social psychology. Boston: Cengage Learning.
  6. Campbell, J. D. (1990). Self-esteem and clarity of self-concept. Journalof Personality and Social Psychology, 59 (3), 538-549. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1980). Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: Happy and unhappypeople. Journalof Personality and Social Psychology, 38 (4), 668-678. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Dijksterhuis, A., & Van Knippenberg, A. (1998). The relation between perception and behavior, or how to win a game of trivial pursuit. Journalof Personality and Social Psychology, 74 (4), 865-877. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Festinger, L. (1954). A theory of social comparis on processes. Human Relations, 7 (2), 117-140. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Franěk, M. (2009). Priming aktivující sociální stereotypy a výkon v mentálním testu. E-psychologie, 3 (2), 1-9.
  11. Harter, S. (1985). Manual for the self-perception profile forchildren. Denver, CO: University of Denver Press. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Janiszewski, C., & Wyer, R. S. (2014). Content and process priming: A review. Journal of consumer psychology, 24 (1), 96-118. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Kan, C., Lichtenstein, D. R., Grant, S. J., & Janiszewski C. (2014). Strengthening the Influence of Advertised Reference Prices through Information Priming. Journal of Consumer Research, 40 (6), 1078-1096. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Kay, A. C., Wheeler, S. C., Bargh, J. A., & Ross, L. (2004). Material priming: The influence of mundane physical objels on situational construal and competitive behavioral choice. Organizational behavior and human decision processes, 95 (1), 83-96. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Koukolík, F., & Drtilová, J. (2002). Základy stupidologie - Život s deprivanty II. Praha: Galén.
  16. Koukolík, F. (2000). Lidský mozek. Praha: Portál.
  17. Koukolík, F. (2003). Já: o vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum.
  18. Macek, P. (1997). Sebesystém, vztah k vlastnímu já. In J. Výrost, I. Slaměník, Sociální psychologie (pp. 181-209). Praha: ISV.
  19. Machanová, M. (2009). Fenomén sebehodnocení: Psychometrická analýza dotazníku SLCS-R (Diplomová práce, Masarykova Univerzita, Brno). Získáno z https://is.muni.cz/th/t6ez3/Diplomova_prace_ke_zverejneni.pdf.
  20. Olivier, N., & Rockmann, U. (2003). Grundlagen der Bewegungswissenschaft und -lehre. Schorndorf: Hofmann.
  21. Pelclová, J., Frömel, K., Řepka, E., Bláha, L., Suchomel, A., Fojtík, I., Feltlová, D., Valach, P., Horák, S., Nykodým, J., & Vorlíček, M. (2016). Is Pedometer-Determined Physical Activity Decreasing in Czech Adults? Findingsfrom 2008 to 2013. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13 (10), 1040-1049. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Rosenberg, M. (1979). Conceiving the self. New York: Basic Books
  23. Salcman, V. (2015). Erforschung von Synergien der Sehfunktionen und der menschlichen äußeren Bewegungsausdrücke. Chemnitz : GUC - Verlag der Gesellschaft für Unternehmensrechnung und Controlling.
  24. Schmidt, R. A. (1991). Motor learning and performance. Fromprinciples to practice. Champaign: HumanKinetic.
  25. Sternberg, R. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
  26. Valenzuela, S. (2009). Variations in media priming: The moderating role of knowledge, interest, news attention and discussion. Journalism & Mass Comunication Quarterly, 86 (4), 756-774. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.
  28. Williams, L. E., & Bargh, J. A. (2008). Experiencing physical warmth promotes interpersonal warmth. Science, 322 (5901), 606-607. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.